barbacka, skadligt?

Sv: barbacka, skadligt?

Barbacka är inge skadligt alls...de som krävs om du ska arbeta en häst barbacka är att du har bra balans..Men att skritta ut barbacka skadar inte ett dugg!

Alla bomlösa sadlar vore ju isf skadliga;)

Alla bomlösa sadlar vore ju isf skadliga;)

Håller helt med om att barbacka är oskadligt (och t.o.m. bra) men bomlösa sadlar är ju byggda för att viktfördela och balansera upp på ett sätt barbacka inte gör, så det är ju ändå långt ifrån samma sak.

En barbackasits med stigbyglar då? Vad säger ni om en sån?

hej!

har en liten fundering ang för mycket barbackaridning..
Mitt sto är 15 år, har fått fyra föl. hennes rygg ser numera ut som en hängmatta (okej, liten överdrift men ni förstår säkert)
jag är noga med att hon ska stärka ryggen/bygga muskler när jag rider, och visst har det gett resultat. men ryggen är långt ifrån rak..
hon har starka fina muskler, så ryggraden ligger liksom inbäddad. ryggen är alltså rund och fin.

nu till min fråga: jag har tänkt ta några föl på henne, men vill samtidigt hålla igång henne. hon blir fort tjock, och sadelgjorden når inte runt. då rider jag enbart barbacka. är detta skadligt för ryggen? vill tillägga att jag inte sitter och skumpar, men det kanske blir för stort tryck på bara en punkt?

vad säger ni?

Jessica,Lif

Är det skadligt??
Hoppas inte det!!!
Japp jag hoppas att det inte är farligt!!Hur långt in tills hästan:( ska föda kan man rida på hästen.

En barbackasits med stigbyglar då? Vad säger ni om en sån?

Jag gillar inte iden.
Rider du barbacka fördelar rumpa och lår din vikt (tänker inte ta allt om sittben igen, men jag och de experter jag talat med anseer att hela sittbens teorin är felaktig) plus att du rör dig på hästryggen och inte trycker på exakt samma ställe hela tiden.
Med stigbyglar utan bom(eller bomlös sadel byggd för att viktfördela annorlunda) läggs trycket (i de varianter jag sett) på en rem över ryggen och eftersom vi människor, de flesta iaf, har en tendens att alltid stötta oss i stigbyglarna, för balansen och för att de inte ska glida av fötterna, så ligger det vikt på den remmen hela tiden. Så jag gillar inte barbacka paddar eller barbacka gjordar.

Läs resten av tråden och bilda dig en uppfattning v vad folk skriver. :3

Det är inte skadligt. Man fördelar tyngden på hästens rygg då man rider barbacka. hästen kan endå arbeta om man rider på rätt sätt.

Jag rider med en gjord på min typ en tömkörningsgjord!. funkar utmärkt han har inte heller mkt muskler på ryggen försöker bygga upp. och det har inte skadat honom att jag rider i den så barbacka är nog inget problem!..:crazy:

Liknande trådar

Ridning Vet att det finns en massa trådar om detta men det känns som att alla skriver olika. Jag sätter igång en ponny åt ridskolan, vi travar...
Svar
4
· Visningar
1 623
Senast: Pilot
·
Ridning Hej! Har inte ridit barbacka på flera år då min ponny nu är ganska tunn av sig så har inte varit så bekvämt :D Red jämt barbacka på min...
Svar
5
· Visningar
2 746
Senast: Yrja
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 366
Senast: Sofie_B
·
Träning Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga detta inlägg men vi gör ett försök här... eftersom det är vid ridning det är...
Svar
5
· Visningar
1 623
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix