barbacka, skadligt?

Sv: barbacka, skadligt?

jag har också hört att det ska vara skadligt för hästarnas ryggar om man rider för mycket barbacka, med tanke på att man fördelar trycket på ett helt annat sätt än med sadel...

Jag tror inte att barbackaridning är skadligt för hästen, jag red barbacka en hel vinter utan att hästen tog skada av det. :D Om man "halkar" runt mycket på ryggen så kan man ju köpa en barbacka jord fast kanske inte för den dräktiga hästen som inte kunde ha någon. ;)

Jag själv tycker inte de är skadligt, tvärtom. Visst om man väger mkt, omusklad rygg på hästen, "stutsar runt" kan hästen givetvis få problem med, men egentligen de blir ju samma sak med sadel, de är ju inte skönare för hästen med sadel? Man är mkt mer följsam barbacka och oftast blir de inte ett konstant tryck på hästen som en sadel gör. Är de bara ja som tänker så, är de rätt eller fel?
Rider endast barabacka nu på ett dräcktigt sto som ska föla om 2 månader, pga. att hon tycker de är besvärligt med sadelgjord runt magen;)

Hästen är ju inte gjord från första början med att ha ryttare på ryggen, (visst om man skulle vilja att vi skulle springa fort skulle vi haft 4 ben, nu har i 2, till var sida på en häst)
Eftersom hästen har blivit riden av människan i många många år och tycker det är okej, då är de ju okej, nu ska vi släpa fram sadlar(Och sen extra saker för att sadlen glider=Ligger dåligt på hästen) Hästen är inte gjord för att springa med sadel, som vi människor har hittat på att ha efterhand och bara för att man ska ha sadel när man rider, är de bara så att alla ha sadlar. Ridit på hästar har man ju Alltid gjort. men från första början, då man inte hade några sadlar, klarade man ju sig bra endån... Vf anstränga hästen mer med att släpa fram en tung sadel för att ha på dess rygg för att RYTTAREN ska kunna sitta kvar ordentligt....
Men vissa hästar ttycker bättre om en sadel, än en obalanserad ryttare på ryggen.. Så Variera!!!!!

Om det är skadligt att rida barbacka, borde det inte vara skadligt då och ha en longer/tömkörnings gjort?

Borde inte voltige då vara djurplågeri?

Det är mycket härligare att rida barbacka än med sadel. Och innan sadeln fanns, vad skulle man gör då?:idea:

Har inte läst så noga men är det inte heller skadligt om jag rider mitt 5-åriga sto med så gott som obefinliga ryggmuskler (ganska svankryggad)??
Jag jobbar förstås med musklerna ,men tror ni att det är okej om jag rider barbacka ca 1-2 ggr i veckan?.,det e det va?:smirk:

Har inte läst så noga men är det inte heller skadligt om jag rider mitt 5-åriga sto med så gott som obefinliga ryggmuskler (ganska svankryggad)??
Jag jobbar förstås med musklerna ,men tror ni att det är okej om jag rider barbacka ca 1-2 ggr i veckan?.,det e det va?:smirk:

Är det inte bättre att jobba från marken då? Med tömkörning? Det är nyttigt för både häst och ryttare och en rolig omväxling!

En häst med "obefintliga ryggmuskler" tycker inte jag att man ska rida mer än typ 20 min/dag, oavsett om den har sadel eller inte. Träna upp ryggmusklerna långsamt, och gärna från marken, sedan kan du rida barbacka eller med sadel som du vill :idea:

jag rider inte gärna barbacka.
helt omöjligt att trava. hans trav är stor och studsig. dessutom skjuter han fram ryttaren så man får korrigera hela tiden.
efter ett tag så har han ingen lust att trava då det inte är speciellt behagligt för någon av oss.
har inte vågat mig på att gallopera eftersom man bryter av till trav efter.
rider man ihop honom så blir traven ok men så långt kommer vi aldrig innan vi båda tröttnat på skumpandet.
red barbacka på en annan pålle i paddock med mjuk liten trav och då var det inga problem att sitta skönt.

Jag tror inte att barbackaridning skadar hästen. Och jag har inte läst någon vetenskaplig avhandling som säger att det skulle det heller. Jag tror hästens rygg mår som bäst av 'enbart' en människorumpa som trots sitllasittande ändå är rörlig och följsam.

KL

Barbackaridning skadar inte hästen, det är bra att rida barbacka ibland. Vi hade ett föredrag om hästryggar av nån expert som kom till gymnasiet förra året och just den frågan ställdes. Första gången jag hörde den, fö. Iaf, den här mannen hade redan beskrivit invecklat och korrekt (efter allt annat jag studerat i ämnet och anatomi) om hästars ryggar och rörelser, så jag har ju anledning att tro honom. Ganska logiska förklaringar i allmänhet. I varjefall.. om du är fruktansvärt benig, och dessutom väger 130kg eller mer, så kan barbackaridning vara skadligt för hästen:P Det blir inte punkt tryck, du rör dig, du har rumpa etc att sitta på och du sitter inte med hela din vikt konstant på ett ställe hela tiden. Barbacka ridning då och då är bara bra för hästen.
Sen finns det ju obekväma hästar att rida barbacka på, och hästar som tycker att det känns ostadigt (eller så rider man inte så bra bara..XD) men fysiskt är det ingen fara. Sadeln är mer för att ge ryttaren lättare att hålla balansen och hindra vissa av oss (mig tex) att få ont av att studsa mot manken osv (volket hästen inte heller gillar, ja, jag är ingen mästerryttare). En välanpassad sadel fördelar förhoppningsvis vikten samtidigt, men egentligen tycker jag att bladsadlar är de enda som uppfyller just den funktionen bra. (imo) Att variera med barbacka och ''lufta'' musklerna lite under ridning är bra:P

Jag rider jätte ofta barbacka på min islänning och hon har inga problem med det.
Men jag vet faktiskt inte om det är skadligt.

Hellre barbacka än en illasittande sadel, men hellre än välsittande sadel än barbacka.

Jag rider Roddan barbacka mycket och hon tar ingen skada av det!

hej!

har en liten fundering ang för mycket barbackaridning..
Mitt sto är 15 år, har fått fyra föl. hennes rygg ser numera ut som en hängmatta (okej, liten överdrift men ni förstår säkert)
jag är noga med att hon ska stärka ryggen/bygga muskler när jag rider, och visst har det gett resultat. men ryggen är långt ifrån rak..
hon har starka fina muskler, så ryggraden ligger liksom inbäddad. ryggen är alltså rund och fin.

nu till min fråga: jag har tänkt ta några föl på henne, men vill samtidigt hålla igång henne. hon blir fort tjock, och sadelgjorden når inte runt. då rider jag enbart barbacka. är detta skadligt för ryggen? vill tillägga att jag inte sitter och skumpar, men det kanske blir för stort tryck på bara en punkt?

vad säger ni?

Jessica,Lif

jag kan inte se det som skadligt!!
Många säger det att man sitter på för små punkter, men om du tänker såhär...:
när du skrittar sittre man ganska långt fram mot manken (om man inte har en höst med ENORMT steg som puttar dig bak), när du travar så länger ju hästen ryggen och du "halkar" bak lite, när du galopperar så "gungar" du ju, så min slutsats är att att man inte sitter still på en specifik pungt.

men sen kan man se sägår:
för att kunna rida ordentligt rent över lag så krävs det ju ordentligt med ryggmuskler hos hästen och har dom inte det så sticker ju ryggraden upp och det är ALDELES FÖR obehagligt att rida barbacka, så.... (egen uträkning)

titta på indianerna....
red dom med sadel??? Nej!
Mådde deras hästar dåligt?? Nej!
visst, indianerna är ju kända för att varit ett fantastiskt hästfolk, men om det nu var skadligt så hade inte deras hästar varit så bra och historierna kring dom hade aldrig uppkommit.... (men det finns ju rötägg överallt)

Så jag tycker att du ska titta på hur DIN häst beter sig när du rider utan sadel... om hon känns annorlunda eller på något vis spänt eller dyl. så är det ju något som är fel, (finns ju hästar som HATAR att bli ridna utan sadel) men känner man hästen så vet man ju hur den är...

Oj! Nu blev detta långt.. hoppas du förstår...

Lycka till och gå på "magkänslan"

hej!

har en liten fundering ang för mycket barbackaridning..
Mitt sto är 15 år, har fått fyra föl. hennes rygg ser numera ut som en hängmatta (okej, liten överdrift men ni förstår säkert)
jag är noga med att hon ska stärka ryggen/bygga muskler när jag rider, och visst har det gett resultat. men ryggen är långt ifrån rak..
hon har starka fina muskler, så ryggraden ligger liksom inbäddad. ryggen är alltså rund och fin.

nu till min fråga: jag har tänkt ta några föl på henne, men vill samtidigt hålla igång henne. hon blir fort tjock, och sadelgjorden når inte runt. då rider jag enbart barbacka. är detta skadligt för ryggen? vill tillägga att jag inte sitter och skumpar, men det kanske blir för stort tryck på bara en punkt?

vad säger ni?

Jessica,Lif

jag kan inte se det som skadligt!!
Många säger det att man sitter på för små punkter, men om du tänker såhär...:
när du skrittar sitter man ganska långt fram mot manken (om man inte har en häst med ENORMT steg som puttar dig bak), när du travar så länger ju hästen ryggen och du "halkar" bak lite, när du galopperar så "gungar" du ju, så min slutsats är att att man inte sitter still på en specifik punkt.

men sen kan man se såhär:
för att kunna rida ordentligt rent över lag så krävs det ju ordentligt med ryggmuskler hos hästen och har dom inte det så sticker ju ryggraden upp och det är ALDELES FÖR obehagligt att rida barbacka, så.... (egen uträkning)

titta på indianerna....
red dom med sadel??? Nej!
Mådde deras hästar dåligt?? Nej!
visst, indianerna är ju kända för att varit ett fantastiskt hästfolk, men om det nu var skadligt så hade inte deras hästar varit så bra och historierna kring dom hade aldrig uppkommit.... (men det finns ju rötägg överallt)

Så jag tycker att du ska titta på hur DIN häst beter sig när du rider utan sadel... om hon känns annorlunda eller på något vis spänt eller dyl. så är det ju något som är fel, (finns ju hästar som HATAR att bli ridna utan sadel) men känner man hästen så vet man ju hur den är...(är du endå orolig så lägg på en padd eller en tjock vojlock och sätt fast med en täckesgjord)

Oj! Nu blev detta långt.. hoppas du förstår...

Lycka till och gå på "magkänslan"

Jag har sett dig rida och tycker att du rider jättefint, så jag kan inte se att det ska vara några problem med att du rider barbacka.

Men om det skulle kännas bättre kan du ju ta en tjock filt (eller en "Western-vojlock") på ryggen och spänna fast den med täckesgjordar av resår. Då blir det mjukare för både dig och hästen utan att det klämmer åt magen.

min häst kan inte ha sadel då hon e livrädd för den. Hon har en rund och mjuk rygg så jag behöver inte nöta på hennes ryggrad och hon på min arsel;)

Men skulle det va en benig häst (rygg) skulle jag ta nån tjock filt under bara för skerhetsskull och för bådas skull:banana:

Vilken intressant tråd.

Jag tror så här:

Att varierad ridning är det bästa. Varva barbacka och sadel. Sadeln är till för att dels ge oss ryttare bättre balans på ryggen men också för att viktfördela. Du som ryttare har lättare att viktfördela genom att du har bättre balans i sadeln.

Du har svårare att sitta helt rakt över hästen när du rider barbacka och bara att sitta någon cm felaktigt ger en fel viktfördelning på ganska många kilo. Och man kan bara tänka sig själv hur det skulle vara att bära något på ryggen som sitter felaktigt.

Jag vill dock säga en sak. Hästen kanske inte ger uttryck av att ha ont i ryggen om man rider "fel" barbacka (alt med dålig sadel). Det skulle lika gärna kunna ge uttryck på annat sätt. Spänningar i en muskel ger följdeffekter.

Sedan kan man ju säga vad man vill om hur indianerna höll sina hästar. De var säkert fantastiska på sin tid MEN de kanske inte hade samma kunskap som vi har idag om hur hästarna fungerar.

Detta är vad jag tror på och sedan är det fritt att söka fakta i ämnet.

Liknande trådar

Ridning Vet att det finns en massa trådar om detta men det känns som att alla skriver olika. Jag sätter igång en ponny åt ridskolan, vi travar...
Svar
4
· Visningar
1 623
Senast: Pilot
·
Ridning Hej! Har inte ridit barbacka på flera år då min ponny nu är ganska tunn av sig så har inte varit så bekvämt :D Red jämt barbacka på min...
Svar
5
· Visningar
2 746
Senast: Yrja
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 366
Senast: Sofie_B
·
Träning Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga detta inlägg men vi gör ett försök här... eftersom det är vid ridning det är...
Svar
5
· Visningar
1 623
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix