Barbacka inridning

Novelette

Trådstartare
Ja, läste tråden "Tidig inridning" och "Barbacka" eller vad den hette...men så kom jag på att en tjej jag känner ridit in sin häst barbacka...

Vad tror ni om det? Skulle ni våga er på det? Kan det möjligtvis vara snällare mot hästen att inte ta både sadel o ryttare på e gång? Det finns ju såna där barbackasadlar så man kan ju ha stigbyglar ändå....

Så, få höra lite åsikter nu!! ;)

Sv: Barbacka inridning

jag har ridit in 3 hästar barbacka (lr a, 1 ponny å 2 hästar)
tycker att det är bättre för då känner man bättre hur hästen rör sej å när den spänner sej å så

barbackasadlar tycker jag är en riktig idiot-ide, ska man rida barbacka så ska man rida barbacka. inte barbacka med sadel

Håller helt med BrokenSilence. Barbacka e barbacka.
Jag rider också in hästar barbacka. Tycker man kommer närmre hästen på nåt sätt. :banana:

Att rida in barbacka kräver ju en bra mkt stadigare sits av ryttaren. Det tycker jag man ska tänka på. Vi är inte många som har så välbalancerad sits.
Jag har det då inte. :o

Men barbackagjordar är jag inget större fan av. Hellre barbacka då. Det ger iaf inga tryckskador av stiglädrena.

Min fullblodshäst reds in barbacka, varför kommer jag inte ens i håg :confused:

håller med tuaphua om att det krävs en stadig sits för att rida barbacka så

själv lärde jag mej att rida utan sadel redan från början. satt i en sadel första gången när jag redan hadde ridit i 3år :angel:
så sittsen har jag och det är jag otroligt glad för :bump:

å ni som inte har den, tänk på att övning ger färdighet!! :bump:

Man kan ju sitta upp barbacka första gångerna. Sen ska det inte spela någon roll tycker jag, bara man vänjer hästen vid sadeln ordentligt. Bomlös ska det såklart vara ;) om inte annat fror jag hästen har lättare att acceptera den till en början än en bomsadel.

red in min förra ponny barbacka, gick jätte bra, satt inte på sadel förän han förstod lättare hjälper i skritt.

/T

Jag tycker det verkar som om hästarna känner sig mycket friare utan sadel, så barbacka är nog bäst att börja med, och sen sadeln... Fast där jag är brukar vi rida in hästar med sadel =).

Ja, jag har också undrat lite om det där med punktbelastningen som torde komma av stiglädren :confused:

En av mina kompisar har gjort det och det fungerade hur bra som helst! Så länge hästen är lugn och trygg (och gärna lite rund över ryggen så att man slipper få ridsår *ajaj*) och ryttaren har en stadig, välbalanserad sits så tror jag att det är minst lika bra, om inte bättre, att rida in den barbacka. Du kommer närmare hästen och känner lättare hur hästen rör sig och vice versa.

Senast ändrad av en moderator:

Min förra häst skulle jag rida in barbacka men hon hade så fruktansvärt vass manke så det gick inte alls. Gjorde såå ont!
Så det blev sadel.. :rofl:

En barbackasadel är som en stoppad vojlok som är fästad i en gjord och som även har stigbyglar fästade i gjorden. Ja...ungefär så! Gjorden går inte att dra hur hårt som helst så hela arrangemanget hotar liksom att glida om man inte sitter välbalanserat. För att inte tala om att komma upp. Uppkastare krävs för stigbygeln skulle jag inte sätta foten i...Stigbyglarna ger en falsk säkerhet och dessutom tror jag inte det är bra med en smal gjord över ryggen som bär hela din tyngd om du står upp i "sadeln" och rider lätt t.ex. Som sagt: hellre barbacka =) Min oinridna häst skulle jag kunna sätta mig barbacka på för det är inte jag som är det läskiga. Det har hela tiden varit sadelgjorden och jag skulle föredra att snyggt gliiida av om hästen fick för sig något än att riskera att fastna i en stigbygel. Om ändå inte ryggar vore så vassa......

Jag har också ridit in mina pållar barbacka, sadel kom senare..och jag har aldrig hamnat på backen än så länge.. :rofl: :rofl: :rofl:

Jag har också börjat med att sitta utan sadel när jag ridit in mina hästar. Detta parallellt med att man gör hästen helt van vid sadeln. Men efter ett tag när hästen accepterat en ryttare och att ha sadel blir det ridning med sadel för att skona hästens rygg. :D

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 686
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka