Usch det låter inte som en trevlig historia! Skönt att det ändå gick bra trots allt!
Där ser man hur mycket det verkar kunna påverka om det träffat illa!
Jag testade min häst igår igen för att samla på mig mer info. Denna gången fick en stallkompis som både känner hästen och också är av lättare typ sitta upp så att jag kunde se från marken. Vi testade en annan sadel också för att se om det kunde göra skillnad, denna är något mer rymlig i fram men ingen extrem skillnad från hennes vanliga sadel. Hon var fortfarande halt med sadel+ryttare. Det man främst ser är tydliga nickingar med huvudet, benen rör sig hyfsat som dom brukar faktiskt så vore det inte för nickingarna vet jag inte om jag skulle upptäcka hältan helt ärligt. "Som hon brukar" är dock att hon tar kortare steg med högerbenet och ser lite fastlåst ut i bogen, men det är orsaken att vi åkte till osteopaten så det räknas som "normalt" för tillfället. Det är med andra ord inget som uppstår på grund av sadel eller ryttare.
När min vän då hoppade av och gick med bara sadeln och normalt åtdragen sadelgjord var nickningarna kvar.
När vi tog av sadeln nickade hon några steg men kom snabbt in i sin vanlig skritt. Hon längde ut både halsen och steget och började gå som hon gjorde innan ryttaren.
När vi efter detta skickade upp min vän barbacka började hon nicka igen.
När min vän försökte flytta sig ifrån serratus-muskeln blev det något bättre men inte mycket. Dock att man märkte lite skillnad ändå, både att jag såg det och att hon kände det.
Jag skriver mest detta för att ni som är lika nördiga som mig ska ha mer info under resans gång, massören ska få så mkt info som möjligt inför hennes besök och jag är SÅ nyfiken på vad hon hittar/tycker! Tyvärr var hon ganska fullbokad så blev 2 veckors väntetid men eftersom hästen inte haltar under normala omständigheter och är extremt pigg och glad så skulle detta inte vara någon fara. Vi kommer hålla oss till promenader och extra pyssel helt enkelt