Om alla gjorde likadant skulle de vara ute nu. Och ja det är kriminellt. Bedrägeri som minst. Jag minns fortfarande exakt specifikationerna när jag köpte bil. "Storlek i golfklassen, miljödiesel, högt betyg i Euro-NCAP, dra max 0.5 l/mil och få dra minst 1200 kg på B-kort".
Låt oss se på sanningshalten. Den uppfyllde Euro5 miljökraven - men tack vare att programvaran lurades. Jag hade inte köpt bilen om den inte varit klassad som miljöbil, jag hade inte köpt den om den inte haft en angiven förbrukning under 0.5.
Den hade inte klassats som miljöbil om den i tester släppt ut som i körning. Den klarar inte att dra under 0.5 om den inte i verklig körning släppt ut mer än i testerna.
Om jag köper mjölk på Ica och får grädde eller köper grädde och får mjölk är det inte okej bara för att jag får en mejeriprodukt eller att alla fuskar med fetthalten.
VW har blånekat. Tills det inte gick längre. Då kröp de till korset. Med minsta möjliga sanning, sen har de erkänt i takt med att de blivit avslöjade. Andra märken har testats också. Hittills står VW ensamma i stormen. Som sagt jag tror ALLA fuskar MEN att VW är ensamma om att ha fuskat såhär flagrant
Sen är det ur alla aspekter dumt testa bilar i labmiljö. Så det är en positiv sak med det här, att testerna görs om.