Bara VW som fuskat med dieselbilar?

Ja, varför skulle just bilindustrin stå över alla andra industrier i moral, ansvarskänsla och samvete?
Det är bara när någon får byxorna neddragna som sån't här blir ett problem för någon random tillverkare av vadsomhelst.

Just för att det blir en väldig krock när man har en hög svansföring när det gäller just avgasrening om man ertappas med väldigt medvetet fusk? Jag hade i alla fall betydligt högre tankar om moderna biltillverkare.
 
Just för att det blir en väldig krock när man har en hög svansföring när det gäller just avgasrening om man ertappas med väldigt medvetet fusk? Jag hade i alla fall betydligt högre tankar om moderna biltillverkare.
Varje mynt har två sidor. Det går att vrida vadsomhelst till sin fördel.
Jag länkade en artikel, som jag citerade ett stycke ur. Där rödmarkerade jag en radda ord där det framgår att man från bilindustrin hade åsikten att det du kallar väldigt medvetet fusk ansågs vara lagligt.

Livsmedelsindustrin kan inte jämföras med detta, om du frågar mig.
I princip allt massproducerat som du köper idag - från bilindustrin över livsmedelsindustrin till vilken valfri industri som helst - har tillverkaren tänjt på regelverk så att denne ska tjäna så mycket pengar som möjligt på att du köper deras vara.

Det är min fasta åsikt. Du behöver inte dela den.
 
Livsmedelsindustrin kan inte jämföras med detta, om du frågar mig.
Så det finns ingen etik, moral eller ansvarskänsla i att tillverka skitprodukter som är dåliga för miljön inom vilken industri som helst?

För mig är det lika chockerande inom allt att ingen vill ta ansvar och göra något som är bra.
 
@tanten Läste nånstans häromdagen att Citroen hade ögonen på sig ang hur det eg är med värdena i verkligheten kontra test. Peugeot och Citroen har samma motorer...

Jag tror ingen eller få tillverkare fuskat så flagrant som VW, men jag tror alla tillverkare tänjer gränserna mer eller mindre... Bara se på bränsleförbrukning. Inte en bil drar vad den påstås dra/den förbrukning den haft i testmiljö. Wonder why...
 
Varje mynt har två sidor. Det går att vrida vadsomhelst till sin fördel.
Jag länkade en artikel, som jag citerade ett stycke ur. Där rödmarkerade jag en radda ord där det framgår att man från bilindustrin hade åsikten att det du kallar väldigt medvetet fusk ansågs vara lagligt.

Jo, men jag tycker att den slutsatsen som du citerar haltar. Ett av världens största biltillverkare har fått se börsvärdet minskat med 40 procent. Stämningarna hopar sig och framtida investeringar brinner inne. Låneinstitut har hotat med att dra tillbaka miljardbelopp och trovärdigheten hos kunderna har slagit i botten. Hade företaget gjort någonting som hade liknat "bending the rules a little" och kunnat argumentera att man agerat inom en legal gråzon hade man givetvis gjort det. Man hade hävdat att "alla gör det", "vi är inte värre än någon annan", "mätmetoderna ger otydliga signaler", "vi har följt alla regler", jadajada. Men här säger man i stället direkt: "We've screwed up" och går ut med annonskampanjer där man ber om ursäkt till alla kunder. Man avsätter stora summor för att betala ev skadestånd. Jag tror inte alls att det här ligger inom någon gråzon. Det är rent och skärt bedrägeri och det är inte ens lönt för företaget att försöka få oss att tro någonting annat.
 
För mig är det lika chockerande inom allt att ingen vill ta ansvar och göra något som är bra.

Jovisst, men det förutsätter att alla är överens om vad som är bra. Och det är man inte inom livsmedelsbranschen/hälsobranschen. Det är alldeles för komplicerat och åsikterna går isär. När det gäller tillsatsen du nämnde, tex, står det så här när jag söker info:
KÄNDA HÄLSORISKER
Omdiskuterat ämne med cancereffekt i vissa djurförsök. Tillåts därför inte av Krav.

"Vissa djurförsök" gills helt enkelt inte som trovärdigt underlag inom vetenskapen/medicinen.
 
Jovisst, men det förutsätter att alla är överens om vad som är bra. Och det är man inte inom livsmedelsbranschen/hälsobranschen. Det är alldeles för komplicerat och åsikterna går isär. När det gäller tillsatsen du nämnde, tex, står det så här när jag söker info:
KÄNDA HÄLSORISKER
Omdiskuterat ämne med cancereffekt i vissa djurförsök. Tillåts därför inte av Krav.

"Vissa djurförsök" gills helt enkelt inte som trovärdigt underlag inom vetenskapen/medicinen.

Just natriumnitrit har jag väldigt gärna i charkvaror, tar hellre en minimal risk för cancer (lär ju få cancer oavsett) än risken att drabbas av botulism.
 
Jo, men jag tycker att den slutsatsen som du citerar haltar. Ett av världens största biltillverkare har fått se börsvärdet minskat med 40 procent. Stämningarna hopar sig och framtida investeringar brinner inne. Låneinstitut har hotat med att dra tillbaka miljardbelopp och trovärdigheten hos kunderna har slagit i botten. Hade företaget gjort någonting som hade liknat "bending the rules a little" och kunnat argumentera att man agerat inom en legal gråzon hade man givetvis gjort det. Man hade hävdat att "alla gör det", "vi är inte värre än någon annan", "mätmetoderna ger otydliga signaler", "vi har följt alla regler", jadajada. Men här säger man i stället direkt: "We've screwed up" och går ut med annonskampanjer där man ber om ursäkt till alla kunder. Man avsätter stora summor för att betala ev skadestånd. Jag tror inte alls att det här ligger inom någon gråzon. Det är rent och skärt bedrägeri och det är inte ens lönt för företaget att försöka få oss att tro någonting annat.

Vilket är intressant när man vet att alla fuskar på samma sätt. Och det är inte bara avgaserna, det gäller även andra lagstadgade krav med tillhörande tester. Man anpassar sig efter testerna och vet man att det inte pågår ett test anpassar man sig efter vad kunden vill ha.

Sätter fortfarande kriminellt med frågetecken. Högst prio klara lagkraven med tillhörande tester. Andra prio, klara konkurrens med väl fungerande motorer. Sedan är det givetvis inte bra att det funkar på det sättet med certifieringskraven.

VW kanske spelar ett högt spel, eftersom man vet att alla gör likadant, att då erkänna när andra blånekar kan se väldigt bra ut när vi tittar tillbaka om fem år.
 
Vilket är intressant när man vet att alla fuskar på samma sätt. Och det är inte bara avgaserna, det gäller även andra lagstadgade krav med tillhörande tester. Man anpassar sig efter testerna och vet man att det inte pågår ett test anpassar man sig efter vad kunden vill ha.

Sätter fortfarande kriminellt med frågetecken. Högst prio klara lagkraven med tillhörande tester. Andra prio, klara konkurrens med väl fungerande motorer. Sedan är det givetvis inte bra att det funkar på det sättet med certifieringskraven.

VW kanske spelar ett högt spel, eftersom man vet att alla gör likadant, att då erkänna när andra blånekar kan se väldigt bra ut när vi tittar tillbaka om fem år.

Om alla gjorde likadant skulle de vara ute nu. Och ja det är kriminellt. Bedrägeri som minst. Jag minns fortfarande exakt specifikationerna när jag köpte bil. "Storlek i golfklassen, miljödiesel, högt betyg i Euro-NCAP, dra max 0.5 l/mil och få dra minst 1200 kg på B-kort".

Låt oss se på sanningshalten. Den uppfyllde Euro5 miljökraven - men tack vare att programvaran lurades. Jag hade inte köpt bilen om den inte varit klassad som miljöbil, jag hade inte köpt den om den inte haft en angiven förbrukning under 0.5.

Den hade inte klassats som miljöbil om den i tester släppt ut som i körning. Den klarar inte att dra under 0.5 om den inte i verklig körning släppt ut mer än i testerna.

Om jag köper mjölk på Ica och får grädde eller köper grädde och får mjölk är det inte okej bara för att jag får en mejeriprodukt eller att alla fuskar med fetthalten.

VW har blånekat. Tills det inte gick längre. Då kröp de till korset. Med minsta möjliga sanning, sen har de erkänt i takt med att de blivit avslöjade. Andra märken har testats också. Hittills står VW ensamma i stormen. Som sagt jag tror ALLA fuskar MEN att VW är ensamma om att ha fuskat såhär flagrant

Sen är det ur alla aspekter dumt testa bilar i labmiljö. Så det är en positiv sak med det här, att testerna görs om.
 
Sätter fortfarande kriminellt med frågetecken. Högst prio klara lagkraven med tillhörande tester. Andra prio, klara konkurrens med väl fungerande motorer.

Alla lagar i samhället bygger på att människor har något slags samvete att följa dem även om man inte i varje steg blir kontrollerad eller testad. Biltillverkare är inget undantag, anser jag.
 
Om alla gjorde likadant skulle de vara ute nu. Och ja det är kriminellt. Bedrägeri som minst. Jag minns fortfarande exakt specifikationerna när jag köpte bil. "Storlek i golfklassen, miljödiesel, högt betyg i Euro-NCAP, dra max 0.5 l/mil och få dra minst 1200 kg på B-kort".

Låt oss se på sanningshalten. Den uppfyllde Euro5 miljökraven - men tack vare att programvaran lurades. Jag hade inte köpt bilen om den inte varit klassad som miljöbil, jag hade inte köpt den om den inte haft en angiven förbrukning under 0.5.

Den hade inte klassats som miljöbil om den i tester släppt ut som i körning. Den klarar inte att dra under 0.5 om den inte i verklig körning släppt ut mer än i testerna.

Om jag köper mjölk på Ica och får grädde eller köper grädde och får mjölk är det inte okej bara för att jag får en mejeriprodukt eller att alla fuskar med fetthalten.

VW har blånekat. Tills det inte gick längre. Då kröp de till korset. Med minsta möjliga sanning, sen har de erkänt i takt med att de blivit avslöjade. Andra märken har testats också. Hittills står VW ensamma i stormen. Som sagt jag tror ALLA fuskar MEN att VW är ensamma om att ha fuskat såhär flagrant

Sen är det ur alla aspekter dumt testa bilar i labmiljö. Så det är en positiv sak med det här, att testerna görs om.

Vi får väl se. Det jag kan säga inifrån är att "alla" använder samma metodik när det gäller lagkravstester. De 40 ggr NOx som VW skilde sig åt låter dock mycket. Och det gäller inte bara avgastester.

Det här var inget som ens diskuterades som omoraliskt eller kriminellt på ingenjörsavdelningarna 2003-2007 när jag jobbade med dem. Det var en accepterad metodik. Klara lagkraven först, använd sedan det utrymme som ges utanför testerna för att skapa nöjda kunder.

Har jobbat med nästan samtliga europeiska bilmärken.
 
Vi får väl se. Det jag kan säga inifrån är att "alla" använder samma metodik när det gäller lagkravstester. De 40 ggr NOx som VW skilde sig åt låter dock mycket. Och det gäller inte bara avgastester.

Det här var inget som ens diskuterades som omoraliskt eller kriminellt på ingenjörsavdelningarna 2003-2007 när jag jobbade med dem. Det var en accepterad metodik. Klara lagkraven först, använd sedan det utrymme som ges utanför testerna för att skapa nöjda kunder.

Har jobbat med nästan samtliga europeiska bilmärken.

Så det du menar är att alla biltillverkare har mjukvara i sina bilar som manipulerar utsläppen i testmiljö? Men att alla andra gjort en mycket bättre programvara än Bosch (som är den som sitter i de aktuella motorerna). Du vet detta, det är allmänt känt i hela branschen, men trots i detta nu helt okänt för alla utanför den?

Sorry men det köper jag inte..

Sen är ju grejen att "det utrymme som ges utanför testerna" INTE är vad VW har utnyttjat. VW har helt enkelt manipulerat sig genom testet.

Och så tillåtet var/är det ju knappast med tanke på vad VW/VAG-gruppen drabbas av nu.
 
Så det du menar är att alla biltillverkare har mjukvara i sina bilar som manipulerar utsläppen i testmiljö? Men att alla andra gjort en mycket bättre programvara än Bosch (som är den som sitter i de aktuella motorerna). Du vet detta, det är allmänt känt i hela branschen, men trots i detta nu helt okänt för alla utanför den?

Sorry men det köper jag inte..

Sen är ju grejen att "det utrymme som ges utanför testerna" INTE är vad VW har utnyttjat. VW har helt enkelt manipulerat sig genom testet.

Och så tillåtet var/är det ju knappast med tanke på vad VW/VAG-gruppen drabbas av nu.

Ja, man har mjukvara som algoritmiskt detekterar att det pågår ett test och använder den informationen för att helt säkert klara testet. Det gäller de allra flesta lagkravstester. Det har diskuterats länge huruvida det är lagligt eller inte.



Hur mycket man tycker är acceptabelt att skillnaden blir är nog väldigt olika beslutat i olika ingenjörsgrupper och olika företag.

Se det från andra hållet, det är väl bra att man är så noga med att till 100% klara lagkraven. Så som de är formulerade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp