Bara VW som fuskat med dieselbilar?

Jovisst, men det förutsätter att alla är överens om vad som är bra. Och det är man inte inom livsmedelsbranschen/hälsobranschen. Det är alldeles för komplicerat och åsikterna går isär. När det gäller tillsatsen du nämnde, tex, står det så här när jag söker info:
KÄNDA HÄLSORISKER
Omdiskuterat ämne med cancereffekt i vissa djurförsök. Tillåts därför inte av Krav.

"Vissa djurförsök" gills helt enkelt inte som trovärdigt underlag inom vetenskapen/medicinen.
Det var bara det snabbaste exemplet jag kom på. Men då är du alltså en Lucky one som aldrig köper ekologiskt osv heller. För det kan inte vara farligt om det säljs utan det är optimerat för allas bästa.
 
Ja, man har mjukvara som algoritmiskt detekterar att det pågår ett test och använder den informationen för att helt säkert klara testet. Det gäller de allra flesta lagkravstester. Det har diskuterats länge huruvida det är lagligt eller inte.



Hur mycket man tycker är acceptabelt att skillnaden blir är nog väldigt olika beslutat i olika ingenjörsgrupper och olika företag.

Se det från andra hållet, det är väl bra att man är så noga med att till 100% klara lagkraven. Så som de är formulerade.

Jag köper som sagt inte det du säger, av nämnda anledningar.
Och nej, det är aldrig bra att man fuskar sig till att klara lagkraven. Hur man än gör. Man lurar både myndigheter och kunder på det viset, hur gärna du än vill se det på något annat vis.
 
Jag köper som sagt inte det du säger, av nämnda anledningar.
Och nej, det är aldrig bra att man fuskar sig till att klara lagkraven. Hur man än gör. Man lurar både myndigheter och kunder på det viset, hur gärna du än vill se det på något annat vis.


Att göra bilen så att den klarar en certifiering enligt gällande regler kan knappast kallas fusk. Att medvetet göra den helt annorlunda när man vet att test inte pågår är det.

Eftersom alla tweakar parametrar efter testers utformning så blir skalan småfuskare till storfuskare. Från liten skillnad mellan test och verklighet till enorm skillnad. Jag anser fortfarande att det finns en gråzon där man inte bör bli kallad fuskare för att man med stora investeringar försöker klara lagkraven.
 
Sen är det ur alla aspekter dumt testa bilar i labmiljö. Så det är en positiv sak med det här, att testerna görs om.

Ja men måste inte testen göras i labmiljö för att säkerställa att det inte är omgivningen som avgör om bilen klarat testet eller inte? Alla biltillverkare måste ju få samma förutsättningar så hur få säkra tester om det inte är i labmiljö?

Däremot bör ju labmiljön spegla verklig användning mycket bättre och serietillverkade n´bilar som inte modifierats skall användas.
 
Däremot bör ju labmiljön spegla verklig användning mycket bättre och serietillverkade n´bilar som inte modifierats skall användas.
Men nu är ju inte de serietillverkade bilarna modifierade, som har använts vid testet.

Däremot har de ju själva listat ut när de testats, och då lömskt ändrat sitt beteende - vilket är en helt annan sak, rent juridiskt.
 
Nu kommer det larm om att det inte bara är de dieseldrivna Folkvagnarna som har problem med utsläppen,
även de veddrivna släpper ut mycket mer än vad som utlovats.

12118699_10206963409057450_8494346870297027019_n.jpg
 
Men nu är ju inte de serietillverkade bilarna modifierade, som har använts vid testet.

Däremot har de ju själva listat ut när de testats, och då lömskt ändrat sitt beteende - vilket är en helt annan sak, rent juridiskt.

Rätt mig om jag har fel men tillåts inte vissa ändringar på bilarna vid test? Vissa hjälpsystem bortkopplade. Tejp för att ändra luftmotstånd osv? Så inga äkta seritillverkade bilar?

Inte för att det kanske påverkar motorstyrningen men ändå.
 
Jag anser fortfarande att det finns en gråzon där man inte bör bli kallad fuskare för att man med stora investeringar försöker klara lagkraven.

Och den finns säkert. För att i Europa vill man nämligen säkra bilindustrin och jobben. Alltså ser man villigt mellan fingrarna när det kommer till fusk. Och återigen är människorna som dör till följd av utsläppen helt ointressanta. Man stiftar hårda lagar, för syns skull. Men ingen verkar inte bry sig om varför de finns, varför de behövs. Att klara testerna blir ändamålet. Inte att rädda liv.
 
Och den finns säkert. För att i Europa vill man nämligen säkra bilindustrin och jobben. Alltså ser man villigt mellan fingrarna när det kommer till fusk. Och återigen är människorna som dör till följd av utsläppen helt ointressanta. Man stiftar hårda lagar, för syns skull. Men ingen verkar inte bry sig om varför de finns, varför de behövs. Att klara testerna blir ändamålet. Inte att rädda liv.
Om bilindustrins huvudsyfte vore att rädda liv, skulle bilindustrin syssla med annat än att tillverka bilar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp