Bära smycken

Enya

Trådstartare
Sitter och tittar på Mord i sinnet där en kvinna just hittats mördad. Mördaren har lämnat annan kvinnas ID och bytt kläder på henne så de trodde först att hon var den andra kvinnan och så börjar man diskutera varför mördaren har bytt kläder, och så " var är smyckena?" Varför tar man för givet att någon av kvinnorna har smycken? Är det så vanligt, att det är en självklarhet att kvinnor bär smycken? Nu ingår ju det i det här fallet att kvinnornas smycken knycks av mördaren och ges till hans hustru, men det fick mig att tänka på just varför man liksom tar för givet att kvinnor bär smycken.

Bär ni smycken till vardags?

Jag hade ständigt örhängen som tonåring, men tröttnade på att tappa när jag kom upp över 20 års åldern. Sätter i ibland, men ogillar skarpt att det sticker mig i huden, piggen alltså. Men jag bär ett halsband med kors i. Inga ringa eller armband, ingen klocka. Jag tror på Gud, därav mitt halsband, hade jag inte gjort det hade jag inte burit det antar jag. Smyckeslös.

Brukar ni lägga märke till om personer i er närhet bär smycken? Om ni får en fråga angående er vän eller kollega? Familjemedlem?

Sitter och tittar på Mord i sinnet där en kvinna just hittats mördad. Mördaren har lämnat annan kvinnas ID och bytt kläder på henne så de trodde först att hon var den andra kvinnan och så börjar man diskutera varför mördaren har bytt kläder, och så " var är smyckena?" Varför tar man för givet att någon av kvinnorna har smycken? Är det så vanligt, att det är en självklarhet att kvinnor bär smycken? Nu ingår ju det i det här fallet att kvinnornas smycken knycks av mördaren och ges till hans hustru, men det fick mig att tänka på just varför man liksom tar för givet att kvinnor bär smycken.

Jag hade ständigt örhängen som tonåring, men tröttnade på att tappa när jag kom upp över 20 års åldern. Sätter i ibland, men ogillar skarpt att det sticker mig i huden, piggen alltså. Men jag bär ett halsband med kors i. Inga ringa eller armband, ingen klocka. Jag tror på Gud, därav mitt halsband, hade jag inte gjort det hade jag inte burit det antar jag. Smyckeslös.

Brukar ni lägga märke till om personer i er närhet bär smycken? Om ni får en fråga angående er vän eller kollega? Familjemedlem?

Jag bär klocka, halsband och sju piercingsmycken, dygnet runt. Vid festliga tillfällen har jag även örhängen i örsnibbarna samt kanske en ring eller armband. På solsemester har jag gärna ett par fotlänkar.
Märker en del smycken, ffa sånt som glittrar. Just eftersom jag gillar glitter :D

Inga smycken alls av någon sort till vardags nu för tiden. Har haft piercings men plockade bort för några år sedan.
Men jag tycker att det är fint med smycken och köper ibland halsband och armband för att använda en eller två gånger till lite festligare tillfällen och sedan tappa bort.

Jag har ett halsband som jag fick av min sambo på vår ettårsdag, och min förlovningsring. Brukade ha örhängen också och är förtjust i stora örhängen som dinglar mycket, men jag fick problem med ett öras hål så nu har jag inga örhängen alls längre. Får se om jag går till en piercare en vacker dag men... Nja, det är lite tvek på det faktiskt :)

Tror nog att det är ganska vanligt? Behöver skruva i maskiner och är i kontakt med mycket olja i jobbet så på veckan har jag bara mindre örhängen som inte hänger. Till helgen/ledighet gillar jag att byta till roligare och gärna någon ring eller armband trots att jag bara ska vara hemma. Hade definitivt använt mer smycken om jag haft ett kontorsjobb.

Har helt ok koll på de runtomkring, om de har men kanske inte specifikt vad/vilken stil. Är inte så uppmärksam på just det.

Jag har alltid smycken. Förlovnings- och vigselringen såklart, ytterligare en ring och alltid halsband. Oftast samma hela tiden. Tar nästan aldrig av det! Men byter ibland till nåt annat.

Jag har ett halsband jag brukar ha på mig, tycker om det väldigt mycket. I silver. Fick det av mitt ex en gång i tiden.
Och en ring som jag tror jag köpte förra sommaren. Gjord av en lokal silversmed (i Örebro). Den var lite smådyr men tänkte köpa den ändå för den talade verkligen till mig, fick den sen av min mamma.

Det har gått lite i perioder men har oftast haft något. När jag var sambo och förlovad hade jag den ringen förstås. Innan dess hade jag kanske inget när jag tänker efter…

Min mamma har alltid tjatat om att jag skulle ta hål i öronen men det ville jag aldrig 😅

Jag har alltid vigselringen (men inte förlovningsringen, tycker två ringar blir för klumpigt när jag rider). Jag har små örhängen med platt baksida (Snälla Alice) hela tiden. Jag byter utseende på dem då och då, men inte dagligen. Just nu är det rätt stora rosatonade pärlor. Till fest gärna matchande halsband och örhängen.

Nej, jag bär inte smycken till vardags. De enda gångerna jag öht har smycken är om jag ska klä upp mig av någon speciell anledning, tex när det varit något födelsedagsfirande, studentfirande eller liknande.

Men, då är jag (tyvärr) sådan som skiter lite i vad jag har på mig så länge det är bekvämt och praktiskt. För mig är många kläder extremt obekväma, på en nivå att jag verkligen mår dåligt om jag har dem, så jag får prioritera att ha något som jag är bekväm i, och det blir sällan något jag känner mig snygg i. Vintertid blir det oftast mjukisbyxor och t-shirt. När min tanke runt kläder är "Jag måste ha på mig någonting för att inte gå ut helt näck" så blir det inte en tanke på smycken till detta.

Jag lägger nog ofta märke till smycken som andra har, och det bevisades nyligen när en praktikant tappade ett örhänge på jobbet, jag hittade det när jag städade och direkt förstod vems örhänge det var. Jag gillar smycken! Jag gillar allt som är fint och jag gillar glitter, glansiga saker och framförallt kreativt jobb. Jag har ett halsband hemma som är gjort av en bukefalist och det halsbandet åker alltid på när tillfälle finns. En enkel halskedja som ser maskintillverkad hade jag inte brytt mig om, men just när smycket blir ett hantverk, då blir jag glad!

Jag har också funderat över detta.
Jag tycker det är lite svårt att hitta "vardagssmycken", särskilt halsband.

Det brukar jag reagera på när jag ser t ex foton av någon och de har ett eller flera halsband som de passar så bra i. Jag tycker jag ser ut och känner mig "utklädd/uppklädd" när jag har halsband, har inte hittat något som "bara är där och funkar" liksom.
Tänker på det i perioder.

Däremot har/hade jag alltid piercingsmyckena, hade i bröstvårtorna tills jag plockade ur dem nu inför förhoppningsvis amning om några månader. Hade haft dem i 10+ år.
Har fortfarande piercingsmycket i naveln, fast bytt till ett gravidsmycke.

Vigsel- och förlovningsring bär jag alltid sen jag gifte mig (beroende på aktivitet), fast nu i v 27 börjar de bli kärva att få på, ska köpa två billiga ringar som ersättare. Saknar dem när jag inte har dem. Sällan andra ringar, fast jag tycker det är fint. En kort period för några år sen hade jag många ringar.

Annars örhängen, har 4 hål, har ibland örhängen i 2, ibland i 4.
Örhängen brukar jag faktiskt lägga märke till vad andra har också. Har tänkt köpa från Snälla Alice, då piggen irriterar min man, men inte hittat några jag riktigt fastnat för än.

Sällan armband, bara "till fest". Aldrig klocka. Vristlänk nån enstaka gång, när jag var yngre hade jag några år typ 4-5 stycken såna som bodde där som jag aldrig tog av.

Jag tänker ibland att jag vill bära mer smycken, ska ta tag i att skaffa bättre smyckesförvaring först och främst.

Lägger bara märke till ringar och smycken i ansiktet. Bär just nu inga smycken alls efter att mitt enda halsband gick sönder. 😅

Jag har bara smycken till fest och högtider.
I mitt vardagsliv så överlever inga smycken utan de går sönder.
Jag får dessutom eksem av gult (och rött) guld och andra oäkta metaller.
Vitt guld, silver, rostfritt stål och titan fungerar däremot bra.
Och så platina, men det är litet väl dyrt för uppgiften.

Ser alltid alla synliga smycken och minns dem i detalj.
Precis som jag kommer ihåg alla andra detaljer oavsett om jag vill det eller inte

Men det är ju en diagnos och inte specifikt för smycken.

Jag har alltid örhängen, till vardags ringar i stål - som byts ut till annat efter tillfälle och kläder. I övrigt sällan smycken, men det händer.
Har flera fina klockor, men är dålig på att ta på mig dem...

Nej jag lägger inte märke till om någon bär smycken eller inte. Men jag lägger märke till fina smycken :)
Jag har alltid klocka på och en ring, och smycken till vardags ibland, ibland inte, ganska ofta diskreta örhängen så hålen inte växer igen, ibland halsband, men ibland inte. Brukar inte tappa dem, men gör ibland.

Jag tänker att eventuellt kan vissa klädstilar göra att man undrar var smyckena är. Det är kanske sexistiskt menat i serien, eller en gammal serie, eller ett annat land. Men det finns ju absolut vissa klädstilar där smycken ingår oftare än andra. Tex en punkare helt utan smycken, men med hål skulle nog noteras, och en "dam" i tweed utan ngt litet i öronen (om hon har hål) o ngn kedja och någon ring. Tex speciellt ringar syns det ju om man ofta har dem och inte har dem en dag, pga att de ger märken på fingrarna.

Jag har alltid örhängen på jobbet, stora och ofta ganska morbida.
Jobbar på industri där alla se likadana ut, gillar att sticka ut från mängden med galna tröjor och iögonfallande örhängen.

Jag har alltid halsband, en tunn guldkedja med ett hänge form av en sol. Sonen valde den åt mig på en marknad för 6 år sedan och sedan dess har jag haft så gott som dagligen.
Sedan 2 år förlovningsring och sedan snart ett år även vigselring.
Allt tas dock av inför jobb då jag inte får ha smycken på arbetstid(vården).

Till fest eller t ex restaurangbesök har jag gärna smycken. Gärna stora eller blingiga eller många. Ringar på varje finger, dubbel på en del. Stora örhängen, rejäla halsband, armband som rasslar på armarna😍

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Distansritt
  • Ridskor för barn
Tillbaka