Bära smycken

Jag har ett tagelarmband som jag använder oftast men inte alltid. Inga andra smycken alls. Gillar inte känslan.

Jag tänker sällan på vad andra har eller inte har i form av smycken även om jag ibland kan notera och ge komplimanger för sånt jag tycker är snyggt. Jag tänker däremot inte på att X alltid har örhängen och att det är konstigt att hon inte har det eller liknande

• Gilla
Reactions: Sel
Sitter och tittar på Mord i sinnet där en kvinna just hittats mördad. Mördaren har lämnat annan kvinnas ID och bytt kläder på henne så de trodde först att hon var den andra kvinnan och så börjar man diskutera varför mördaren har bytt kläder, och så " var är smyckena?" Varför tar man för givet att någon av kvinnorna har smycken? Är det så vanligt, att det är en självklarhet att kvinnor bär smycken? Nu ingår ju det i det här fallet att kvinnornas smycken knycks av mördaren och ges till hans hustru, men det fick mig att tänka på just varför man liksom tar för givet att kvinnor bär smycken.

Bär ni smycken till vardags?

Jag hade ständigt örhängen som tonåring, men tröttnade på att tappa när jag kom upp över 20 års åldern. Sätter i ibland, men ogillar skarpt att det sticker mig i huden, piggen alltså. Men jag bär ett halsband med kors i. Inga ringa eller armband, ingen klocka. Jag tror på Gud, därav mitt halsband, hade jag inte gjort det hade jag inte burit det antar jag. Smyckeslös.

Brukar ni lägga märke till om personer i er närhet bär smycken? Om ni får en fråga angående er vän eller kollega? Familjemedlem?
Inga smycken i vatdagen, dvs när jag stökar hemma eller går med hunden.

Ska jag trägffs folk är jag naken utan örhängena. Ju större desto bättre. Halsband går i perioder.men klär jag upp mig kollar jag om nåt psssar
Svårt att hitta nåt som funkar med örhängena.
Allt är billiga fynd, inget äkta. Inga ringsr efter att jag skilde mig.

Har alltid vigsel- och förlovningsringarna och en ”gifta-i-15-år-ring”. Har också alltid ett halsband som jag ärvt. Allt äkta, men tar aldrig av ens vid trädgårdsarbete eller dyl…

Edit: Är egentligen också helt ointresserad av utseende/smycken/kläder. Mina smycken betyder verkligen något för mig och det är det som är det viktiga.

Sedan jag började med silversmide har jag ofta egentillverkade ringar och halsband på mig. 😊
Annars har jag ett par halsband som en vän som är smyckeskonstnär gjort åt mig som jag har på mig när det passar.

Jag har oftast någon form av smycken på mig när jag lämnar hemmet (till vardags små örhängen och en ring), alltid klocka (har flera stycken, växlar efter tillfälle och klädsel).

När jag tänker på vad jag klär på mig har jag ofta någon form av halsband också.
Det är inga dyra eller speciella smycken så sett, men de är klart stilmässigt "mina" och mina vänner skulle lätt peka ut dem om man skulle visa dem.

Har alltid örhängen och mina ringar. Mammas vigselring, en tumring och en som jag fått i födelsedagspresent av min kille. Mina ringar har väldigt stort affektionsvärde för mig och känner mig naken utan dem.

Jag har förlovningsring och halsband, dygnet runt. Örhängen är också vanligt.
Tycker det är sällan jag stöter på någon av det kvinnliga könet som inte bär smycken, om jag ska vara ärlig.
Ringar för alla de som är förlovade/gifta, men även halsband och örhängen tycker jag de allra flesta bär - i alla fall i mina umgänges- och arbetskretsar.

Lägger nog kanske märke till det mer än gemene man eftersom jag jobbar inom vård och omsorg och är van att kontrollera hur omsorgspersonal följer hygienrutiner. :D

Har bara små guldprickar i öronen, två i ena och en i andra, i övrigt inget. Ringarna får jag inte på mig längre. Till fint kan jag byta örhängen till nåt roligare, och ett halsband.
Jag lägger märke till andras smycken om det är pråligt, som sju ringar och fem halsband. Det funkar på en del, men jag är inte bekväm med många smycken.

Jag har noterat att jag är en av få kvinnor där jag rör mig, jobbet, stallet, som aldrig bär smycken alls. Annars har många (nästan alla) någon form av ring(ar), något halsband, ofta örhängen.

Jag tolkar det som en sorts medelklassfeminitet.

Jag har två guldhalsband som jag aldrig tar av, en bismarkkedja jag fick av min svärfar precis innan han gick bort som hade tillhört hans mor en gång i tiden och en tunn kedja med ett litet guldhjärta som jag fick av min mormor när jag fyllde 1 år. Sen har jag diverse piercingar som jag sällan tar ut men det händer.

Jag noterar vad andra har för smycken, kvinna som man. Jag noterar ofta detaljer hos andra men jag lägger inte på minnet vilka smycken andra använder till vardags/fest mer att de använder.

Själv använder jag ett halsband dagligen som jag fick nu i julklapp av min partner och sedan örhängen dagligen men de varierar efter humör, idag har jag blommor från pilgrim i öronen.
Armband om jag känner för det, klockorna har inget fungerande batteri, ringar väldigt sporadiskt.

Dålig på att använda smycken. Har endel hemma men blir aldrig till att använda. Förutom örhängen då 5 hål. Kör med platt baksida (Snälla Alice) så märker inte av dem. Kan ta andra ibland i örsnibbarna men brukar sluta med att jag då tar ur dem pga obekväma och sen glömmer jag sätta i andra igen. Så då blir det 2 tomma hål i en period . :angel:

Har fått endel smycken som farmor hade/har. Endel ringar tex. Men använder inte då jag inte orkar med frågan om ev förlovning osv. Som säkert skulle komma från vissa.😝

Hade jag dock varit förlovad/ gift så hade jag haft ring, men så långt in i relationen är vi inte.😅

Jag har två guldhalsband som jag aldrig tar av, en bismarkkedja jag fick av min svärfar precis innan han gick bort som hade tillhört hans mor en gång i tiden och en tunn kedja med ett litet guldhjärta som jag fick av min mormor när jag fyllde 1 år. Sen har jag diverse piercingar som jag sällan tar ut men det händer.
Men alltså du skojar! Det är exakt samma som mig! En bismarck och ett tunnt guldhalsband med ett hjärta som jag fick när jag var liten. Båda halsbanden sitter på konstant.

På jobbet har jag alltid örhängen. Försöker variera och använda lite rolig sådana. Är jag sen på morgonen och inte hinner fundera blir det små guldringar. Inget halsband på jobbet då jobbkläderna gör att det skaver i nacken, vi får inte ha ringar och armband.
Jag har gärna halsband och armband när jag ska klä upp mig, men sällan ringar. När jag bara är hemma går jag ofta i mysbyxor/leggings och allmänt enbart bekväma kläder och då inga smycken.

Hemma har jag aldrig några men ska jag iväg på stan eller till kontoret eller sådär så brukar ringarna åka på och oftast örhängen. Ibland klocka, armband, halsband beroende på humör.

Äger inga smycken.
Har inte haft smycken på mig sedan högstadiet då smycken som runor, torshammare och andra symboler från vikingatiden blev förbjudet att bära i skolan. Tappade intressant där och då för smycken.
Inga smycken och inget smink :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka