Bära smycken

Jag bär alltid smycken när jag lämnar hemmet ;) Eller ja, kanske inte om jag bara ska hämta på förskolan tre minuter bort, men det har nog hänt det med. Örhängen och ringar främst, halsband tycker jag är lite besvärligt då det åtminstone är meningen att jag ska ha ID-bricka runt halsen på jobbet. (Dissar dock de tråkiga banden och har köpt ett band av färgglada pärlor istället, så det är ju lite som ett smycke.)

Mina fingrar bytte oförskämt nog form när jag var gravid så min förlovningsring och vigselring passar inte alls längre. Saknar dock att ha något på vänsterhanden, så har ett gäng billiga ringar i den stilen som jag varvar på det fingret. Kul tycker jag! Har oftast något på högerhanden också. Örhängen matchar jag gärna med kläder om det går, men har även en del säsongsbetonade. Nu är det t.ex dags för hönor i stora gummistövlar till påsk :D Känner mig naken utan örhängen.

Tycker att både armband och klocka är jättefint men blir tokig när de slår i skrivbordet när jag sitter vid datorn, så tar jag på mig dem på morgonen har jag tagit av dem igen inom en timme.

Använder väldigt sällan smycken. Brukade ha örhängen mkt men kom av mig helt under pandemin när man bara var hemma. Nu försöker jag komma ihåg örhängen men annars använder jag bara klocka (av praktiska skäl). Kan ta på ngt halsband när jag klär upp mig, men inte alltid.

Men alltså du skojar! Det är exakt samma som mig! En bismarck och ett tunnt guldhalsband med ett hjärta som jag fick när jag var liten. Båda halsbanden sitter på konstant.
20250414_145734.webp

Sitter och tittar på Mord i sinnet där en kvinna just hittats mördad. Mördaren har lämnat annan kvinnas ID och bytt kläder på henne så de trodde först att hon var den andra kvinnan och så börjar man diskutera varför mördaren har bytt kläder, och så " var är smyckena?" Varför tar man för givet att någon av kvinnorna har smycken? Är det så vanligt, att det är en självklarhet att kvinnor bär smycken? Nu ingår ju det i det här fallet att kvinnornas smycken knycks av mördaren och ges till hans hustru, men det fick mig att tänka på just varför man liksom tar för givet att kvinnor bär smycken.

Bär ni smycken till vardags?

Jag hade ständigt örhängen som tonåring, men tröttnade på att tappa när jag kom upp över 20 års åldern. Sätter i ibland, men ogillar skarpt att det sticker mig i huden, piggen alltså. Men jag bär ett halsband med kors i. Inga ringa eller armband, ingen klocka. Jag tror på Gud, därav mitt halsband, hade jag inte gjort det hade jag inte burit det antar jag. Smyckeslös.

Brukar ni lägga märke till om personer i er närhet bär smycken? Om ni får en fråga angående er vän eller kollega? Familjemedlem?

Jag äger inga smycken och har nog bara använt smycken vid enstaka tillfällen. De senaste ca. 10 åren inte alls. Jag tycker inte om det så numera har jag det inte ens de få tillfällen jag klär mig i högtidskläder

Jag har örhängen varje dag, brukar ha ett par enkla i silver som jag kan sova i så de är grundutförande. Byter när jag känner för det till något större och roligare.

Hade tidigare förlovningsring dagligen men av naturliga skäl bär jag den inte längre :p Tyckte mycket om den iofs, och har en del andra ringar jag gillar men brukar inte bli av att jag har det

Gillar armband och halsband men har inga jag bär regelbundet.

Jag har ärvt en del fina och värdefulla smycken men nästan allt är i rött guld och/eller för gracila pyttepersoner. Jag trivs i silver/vitt guld och har tjocka fingrar så det är komplicerat :D

Jag blir så skitig på jobbet så där använder jag aldrig smycken. Men när jag är ledig brukar jag ha klocka och ett halsband jag fått av min dotter.

1 ÄLSKAR Mord i Sinnet. Har tv den på dvd :love: Har försökt få tag i böckerna. Lyckats med några och de ger som i så många fall fler dimensioner till relationerna och skildringarna.

2 Har inga smycken till vardags. Mer om jag vill va "lite fin", men har ofta om man ska iväg på "tillställningar".
Allt från inget, till bara en ring på "gift ringfingret" (är gift) till Örhängen, halsband, ring och armband.
Men som sagt är jag enbart hemma så inga smycken alls.

Använder främst 24/7 smycken, -förlovningsring, vigselring, samt ett gäng nätta ringar i öronen.
Någon gång per år byts något örhänge ut mot något annat, annars bär jag bara andra smycken vid riktigt festliga tillfällen.

Skulle säga att det på både män och kvinnor i min närhet är ganska vanligt med smycken. Allt ifrån ringar till örhängen och halsband.
Själv brukar jag bära en ring och örhängen samt klocka. Halsband har jag inte lärt mig gilla känslan av riktigt ännu.

Jag bär inte smycken alls, jag tycker det är obekvämt. Bara tanken får mig att känna mig lite klaustrofobisk, särskilt ringar. 😅 Vilket jag väl gör att jag projicerar det lite på andra och låter bli att titta på smycken de bär, så om de inte är väldigt uppenbara (typ ansiktspiercingar, stora örhängen eller klapprande ringar) eller over the top lägger jag inte märke till vad andra har på sig.
Kan därmed inte svara på hur det är bland människorna i min närhet egentligen, utöver att de flesta på arbetet antagligen har diskreta smycken på om de har dem alls.
Mina fritidsvänner är ofta lite alternativa så där är det gott om piercings och tatueringar!

Jag har i perioder haft armband eller ringar som får sitta på dygnet runt. Tyvärr har jag väldigt smala fingrar och händer så nästan allt av ringar och "stela" armband ramlar av. Det är irriterande när de inte sitter ordentligt och dyrt när de tappas bort. Nu jobbar jag också inom vården och jag har inte intresse nog att ta av och på smycken dagligdags. Så idag är det enbart till ordentligt festliga tillfällen som jag använder smycken.

Jag tycker med andra ord att det är en märklig slutledning att dra att det automatiskt skulle "fattas" smycken bara för att man fann en död kvinna utan, om det inte fanns något annat som gjorde att man började undra. Ringmärken på fingrarna eller tomma piercinghål till exempel, som någon nämnt.

Jag tycker med andra ord att det är en märklig slutledning att dra att det automatiskt skulle "fattas" smycken bara för att man fann en död kvinna utan, om det inte fanns något annat som gjorde att man började undra. Ringmärken på fingrarna eller tomma piercinghål till exempel, som någon nämnt.
När de körde "samma frågeställning" i ett Elementary avsnitt så hade de bilder på kvinnorna med smycken som "alltid" fanns där" att jämföra med.

Var för länge sen jag såg Mord i sinnet så kommer inte ihåg just det här avsnittet.

• Gilla
Reactions: Sel
När de körde "samma frågeställning" i ett Elementary avsnitt så hade de bilder på kvinnorna med smycken som "alltid" fanns där" att jämföra med.

Var för länge sen jag såg Mord i sinnet så kommer inte ihåg just det här avsnittet.
Då är det naturligtvis mer logiskt. Jag tolkade det som en fråga som ställdes när de först hittade kroppen. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka