Bara nån månad kvar...

Sv: Bara nån månad kvar...

Jag vet det mkt väl att hästen präglas av hanteringen. Jag vet oxå att Calido ger mkt bra temperament. Men det var inte direkt temperamentet det handlade om utan känslighet, som man ju vill ha hos en bra hopphäst. Tex världens högst värderade hopphäst shutterfly kan ju anses extremt känslig, lr baloube för den delen. Men hur många mer än topp-tio ryttarna i världen klarar av en såna hästar?

Jag vill inte heller ha en för känslig häst då jag vill ha en häst som ska passa mig, inte en världscupryttare....

Å som sagt, jag litar på personen som inte tyckte att calido på passade just till mitt sto....

Avkommorna var känsliga,(inte ängsliga)inte skarpa.Däremot lämnar Lanadel även Landor S ofta skarpa avkommor,men mkt kapabla hästar.Holstein avelns "golden cross" anses vara Calido-Capitol blod,men det handlar hela tiden om individer och genetik,jmfr helsyskon-inte alltid så lika.

god natt/barb

Det blir säkert en fin fölunge,det är väl inte fel att ta ngn hingst på tai som finns i landet,du har förhoppningsvis många betäckningar och fölningar att se framemot med ditt fina sto.Det viktigaste om man är osäker i sitt hingstval, är väl att välja hingstar som lämnar god ridbarhet.;)

Lycka Till!
barb

Tack! Ja jag blev lite besviken att hon inte trodde på Calido till stoet, men man ska lyssna på dem som kan mer.... :D

Å ja det kommer bli många föl hoppas jag för just nu känner jag mig som när man går in (pank naturligtvis) i en klädaffär med massa snygga kläder å vill-prova-och-köpa-allt!! Tyvärr spelar inte ekonomin in nu, utan jag tror inte stoet går med på att ha massa bebisar i magen samtidigt...:rofl:

(:idea: lr nån som har några stomagar att låna ut?)

uppdaterar lite....

Har precis pratat med dem som ska ta in contendro (tack barb för hjälpen) å vill jag ha honom måste jag bestämma mig senast tisdag kväll nästa vecka :crazy:

Så om jag inte kände kniven mot strupen innan gör jag ju definitivt det nu...

Har försökt att få tag på en person som jag tror kan komma med de vettigaste åsikterna om valet, men han vägrar ju naturligtvis att svara... :mad:

Så ni som sett vad contendro ger? vad säger ni? Det verkar vara en riktig guldklimp!

mkt fi häst du har!
dom lux avkommor jag ridit har varit mkt trevliga, dom har haft en enorm galopp, fina och bäriga.
jag hade kört på honom! lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Nu gott folk börjar det dra ihop sig!!

Nästa vecka åker vi till stationen och inseminerar med Contendro!

"spiken i kistan" sattes just när självaste thomas på stuteri Mass J Hell tyckte det var en bra ide, dock sa han att Contendro ger ganska smått, men det är inget jag oroar mig för.

Hans första spontana hingst till stoet var dock Contefino (contender- Corofino) eftersom den enligt honom är den bästa häst som finns just nu. Då den inte är godkänd i sverige och dessutom har den vad jag förstår inte visat sin nedärvning än är den inte aktuell.. i ¨år iaf :)

Så nu ska jag bara bestämma mig om jag ska åka 20 mil till en väldigt bra station (interstallion) eller välja en kanske nästan lika bra ett par km härifrån (skråmsta)

Jag måste ivf hämta sperman i Norrköping så örebro är ju egentligen "på vägen" kanske lika bra? Eller vad säger ni som kan??:idea: ;) :angel:

(contendro har ju ganska så dålig sperma och stoet är maiden men 8 år)

jag har haft en avkomma e.Linaro ue.Sandro som hoppade super!
väldigt lätt i kroppen och bra gångarter, funderar också på att betäcka med linaro men kan man betäcka med honom i sverige eller måste man köra stoet till tyskland?
:love:

Ja Linaro är fin... Men jag vet faktiskt inte om någon tar in honom, verkar inte som det för då skulle ju han ha stått med i den andra tråden om hingstar tillgänglig i sverige

Ingen fler som funderar på Lux z? Ngn som vet hur han nedärver kroppsmässigt..? Funderar på honom till mitt 3-års sto, hon är inte så jättestor men ganska rejäl.. :)

Liknande trådar

C
Avel Pga en skada ska vi nu ev betäcka vårat 6-årssto.. Första gången för både sto o ägare! :o Så nu skulle jag gärna vilja höra lite tankar...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cool_soffi
·
P
  • Låst
Avel Fick ingen respons på min tråd på hopp-avel, så jag hoppas på bätter tur här!:) Är det nån som har erfarenhet av Lux Z avkommor...
Svar
3
· Visningar
1 840
Senast: ameo
·
Avel Nu är listan över uttagna hästar offentlig så då kan jag ju lägga ut den här :angel: Uttagna hästar till Zangersheide 2007...
2
Svar
25
· Visningar
6 184
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar