Bara nån månad kvar...

P

pixiegnomen

till mitt sto ska betäckas å jag velar fortfarande!

Är det nån som har erfarenhet av Lux z avkommer? hur de är mentalt? Är väldigt sugen på honom men stoet i fråga är ganska så het så det måste vara en hingst som inte ger för mkt "frammåtanda".

Jag har även funderat på orlando mest för att hans härstammning är så fin.

Andra jag funderat på är Linaro, Contender, Diamant de semilly samt careful

Stoet är e Cardento-turban rose- tin rocco- cantus
Mormors mor är helsyster m calvaro och även mamma till sylver 3.

Stoets enda svagheter är att som sagt lite för mkt frammåtanda samt att hon saknar den riktiga styrkan för de största klasserna....

Alla råd och synpunkter mottages tacksamt! :)

Sv: Bara nån månad kvar...

Jag har hört på omvägar ( OBS! Rykte )! Att Lux Z ska ha bra semin. Och att det ska vara en vänlig häst. Men som sagt ngt som jag bara snappat upp , jag har ingen egen erfarenhet.
MVH

jobba i ett stall där det fanns en 8 månaders hingstunge efter Lux Z jättefin ev.hingstämne men han var mer busig och framåt än kompisen som var efter feliciano om jag inte minns fel lika gamla var dem men som sagt detta var ju väligt unga individer.

Hmm ja jag hittade dessutom i nån gammal tråd att nån sett ganska många avkommor t lux med mkt humör.

jag har fått ihop en liten lista av hingstar som jag tycker är intressanta. Känner till en del avkommor men om det finns nån som har nått att kommenter: shoot!:)

Casir Ask, Landor S, Corland, Calido, Lux z, Linaro, Larino, Heartbreaker, Quite capitol, Nummero Uno, Lupicor, Orlando

Just nu lutar det kanske mest åt calido, Casir Ask, Linaro lr landor s

Här är en bild på stoet
italienvr06017.jpg

fin häst:)
vi verkar ha lika smak på hingstar också. Svårt val det där men Calido är jag väldigt svag för även Corland. Dobel´s cento är en annan favorit och eurocommerce berlin. Montender har jag börjat fastna allt mer för men vet inte så mycket vad det har blivit av hans avkommor.

Ahh cento är grym:love: ! Men jag vet inte om det blir lite väl mkt linjeavel på capitol då både cardento och cento är efter honom... Lr?

jaha vadå är ditt sto efter Cardento? nej kanske bättre att ta en annan hingst då men Calido är nog vad jag hade satsat på

Fler som har erfarenheter av Lux? Som ska betäcka i år eller som väntar på avkomma? :)

Det verkar vara dåligt me det.... Konstigt trodde att han var ganska använd...:confused:

Har du tänkt att betäcka med Lux? Jag hade han som självklar kandidat men snöade in lite på calido men efter att en persón som känner både mitt sto, hennes mamma och släktingar plus att hon haft massa calidoavkommor sagt att det var en dålig ide. Å hon föreslog ist Feliciano lr lux... Suck jag har ridit hundratals olika hästar å vet precis hurdan häst jag vill få fram, men för att komma dit:crazy: :cool:

Underbart snygg häst :) Vet ju inte så mycket om henne men kan rekommendera Casir Ask för hans många fina avkommor. Lux Z lämnar mycket bra också, kanske intressantare korsning där blodsmässigt ;)
Annars tycker jag mycket om Heartbreaker, har lite speciell teknik dock och tror han är rätt häftig i humöret, rätta mig någon om jag har fel :angel: ;)

Tack, hon är min lilla prinsessa:love: :love:

Jag tycker om Heartbreakers avkommor men har oxå hört att de är lite skarpa....

Fattar inte att det ska vara så svårt. Men det är väl bara att erkänna att jag nog aldrig brytt mig om blodlinjer hit och dit...:(

Har nu suttit å kollat upp härstamning på hästar som jag tyckt varit fina att rida och det blir bara mer komplicerat:crazy:
Den absolut finaste häst jag suttit på (lr som varit precis en sån som jag velat ha) är ett sto e Domin de´moyou (jalisco b) -Ducesse d espoar. Säger inte mkt mer än att det är franskt va? Är väldigt förtjust i franska hästar öht.

Andra har haft cantus, cassini och carthago blod

Nä snart tar jag stoet å går över till grannen branthammars fullblodshingst så jag slipper detta tankearbete...:p

Jos Lansink har komenterat att heartbreaker-hästarna inte är de mest ridbara som finns.
cassini måste du + stoet vara medelem i holsteinerförbundet för att få använda så han går antagligen bort? (var själv jättesugen på honom men den infon satte snabbt stopp för de :()
Quite Capitol tkr jag kan vara för mkt "inavel" på ett cardento-sto, QCs mamma är ju cardentos pappas syster, dock kanske det är lite på gränsen till nära men mkt spännande!
Då skulle Casir Ask som har QCs mamma som mormor istället vara ett alternativ, och corde som far talar ju för sig själv!!
Fast själv skulle jag nog välja mellan Calido eller Landor S.
Har ett Landor S sto som är helt faktasktisk! Sett en del avkommer nu också, en del av dom är åt de lite tuffare hållet, men jag skulle inte säga skarpa! sporthästar! Calido tkr jag själv mkt om!

En annan jag skulle tipsa dig att kolla upp lite är Contendro I e:Contender-Reichsgraf-rasputin. Hans avkommer har vart outstanding på löshoppningschampionaten osv. i tyskland! i honom har du ladykiller x2, ramzez x2, ramiro x3 !!

lite snurrigt, men lite min tankegång iaf :)
lycka till!
o du, ta inte xx-hingsten ;)

By the way, det finns en hingst som heter Linie som är e:Landor S-Calido ;) slipper du välja :-p dock bara 5år...

Varför dålig idé att betäcka med Calido? Lite nyfiken på anledningen...

Jag har haft en avkomma till Landor S. Oerhört trevlig. Dessutom har jag sett mängder av hans avkommor i Tyskland.

Håller med om att du ska titta extra på Contendro. Det har varit frågetecken på spermakvalitet vet jag, men det borde ju gå att kolla upp!

okey ska kolla upp contendro lite mer då:d Var i kontakt med eklunda just för de har ju många av dem jag är intresserad av. Hennes röst föll på manhattan som jag öht inte hade tittat på. Kanske kan vara nått?

Hon som jag pratade med red stoets mormorsmor, alltså systern till calvaro, det var oxå hon som födde upp sylver 2 (marcus fuchs) samt hon har fött upp sen mormorn, mamman och oxå stoet självt, dock står hon inte som uppfödare till dessa då hennes fd man gör det... (ni kanske förstår vilka jag pratar om men skit samma:crazy: )
Så hon känner stolinjen väl kan vi ju sammanfatta det me....

När jag sa att jag funderade på calido tyckte hon att det var en väldigt dålig ide. Hon sa att hon haft massa calido avkommer och de har alla varit väldigt känsliga och som hon sa, just den släkten som mitt sto tillhör är just väldigt känsliga.
Hon tyckte ist Feliciano. Vilken jag inte är sugen på, tycker inte om de jag har ridit även om de varit väldigt snälla plus att jag är lite rädd för halsen.

Nu får jag nog blanda mig i diskussionen lite-Calido är bla känt för sitt mkt goda temperament-fråga Lene Lembke om du är tveksam-hon om ngn vet vad hon pratar om.Hästar präglas ju även av den hantering de får,detta är väl inte heller ngn nyhet!!

mvh/barb

Sant, men om personen i fråga har erfarenhet av just denna kombinationen av blod så verkar det väl rätt dumt att kombinera det igen när avkommorna har blivit väl skarpa?

Pixie:
Jag gillade Manhattan, den stammen gick som sagt inte av för hackor...tänk vad den kommer hoppa! :love: Och hästägaren kommer nog inte klaga på gångarterna heller, den verkar röra sig riktigt vettigt för att vara hoppehäst. ;)

Liknande trådar

C
Avel Pga en skada ska vi nu ev betäcka vårat 6-årssto.. Första gången för både sto o ägare! :o Så nu skulle jag gärna vilja höra lite tankar...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cool_soffi
·
P
  • Låst
Avel Fick ingen respons på min tråd på hopp-avel, så jag hoppas på bätter tur här!:) Är det nån som har erfarenhet av Lux Z avkommor...
Svar
3
· Visningar
1 840
Senast: ameo
·
Avel Nu är listan över uttagna hästar offentlig så då kan jag ju lägga ut den här :angel: Uttagna hästar till Zangersheide 2007...
2
Svar
25
· Visningar
6 184
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar