Bara hö ?

S

spralla

Jag har en korsning angloarab/travare. Jag tycker att det känns som att hon inte "tål" att äta korn eller annat foder. Jag tror att hon blir het av det :devil:
För visst finns det hästar som enbart får hö ? Detta låter säkert lite flummigt, men jag skulle gärna vilja ha tips och tyckte därför att det var en bra ide att fråga här :idea:

Sv: Bara hö ?

Hö räcker ofta om det är ett bra hö. Gör en analys och skaffa en foderbok, mycket intressant läsning faktiskt. Om höt har för lite protein kan du åtgärda det med lusern tex. Ev behövs extra mineraler. Mycket hö och lite eller inget kraftfoder är ofta mycket bra för alla hästar förutom ridskolehästar, tävlingshästar på hög nivå etc som behöver kraftfoder för att orka med sitt arbete. Kolla freefarm.se för hjälp med uträkning av foderstat!

Tyvärr är det så att hon är lite för mager :(
Jag har försökt att ge henne grund eller korn, men tycker då att hon blir så tittig när vi rider. Nu när vi är ute så är hon växelvis pigg, glad, lat osv. När hon får vanligt foder så letar hon spöken, känns det som :devil:
Tycker också att det är trist att ge min andra pålle god mat och hon ser såååå ledsen ut. Kan jag ge henne morötter i stället ? För det kan väl i alla fall inte ge överskottsenergi ? :d

spralla skrev:
Jag har försökt att ge henne grund eller korn, men tycker då att hon blir så tittig när vi rider. Nu när vi är ute så är hon växelvis pigg, glad, lat osv. När hon får vanligt foder så letar hon spöken, känns det som :devil:
Tycker också att det är trist att ge min andra pålle god mat och hon ser såååå ledsen ut. Kan jag ge henne morötter i stället ? För det kan väl i alla fall inte ge överskottsenergi ? :d

Hur MYCKET hö får hon då?

om det är ett bra hö så räcker det om hon inte arbetar väldigt mycket. men skippa KRAFT`s foder dom har inget bra foder! vad ger du den mer?? betfor?? isf.skippa det!
en del hästar kan bli helknäpp av havre men korn har jag inte hört att dom blir pigg av på det sättet.

har du prövar hästikraft?

å morötter är bara bra att ge dom så ge det! men det kan ju oxå vara så att du gett hästen för mycket av havre å det du gav den, så den inte har gjort av med all energi en häst ska arbeta! det är det många gör fel matar å matar men kanske brar rider den 1 timme om dagen en häst som bara rids så lite ska inte ha nå specielt men kraftfoder

Senast ändrad av en moderator:

spralla skrev:

Ska svara på dina frågor också...

1. Hästar är gräsätare och det ÄR meningen att de ska bara kunna äta HÖ/gräs. Men ofta är höet dåligt i sina värden, särskilt protein, och man måste komplettera det med nåt krfatfoder.
Ibland krävs också sånna enorma mängder av hö för att hästen ska få sig de mängderna den behöver på ett dygn (t ex tävlingshästar och/eller svårfödda hästar) att den helt enkelt inte hinner eller orkar sätta i sig så himla mycket hö. Därför ger man istället kraftfoder som är kompakt energi och protein.

2.Morötter kan du ge, ja!
Men om jag var du skulle jag även köpa LUSERN och ge 1kg om dagen (börja försiktigt). Eftersom du inte verkar ha analys på höet så är risken att den får för lite protein och då är det kanon att ge lusern för att kompensera det lite.
Och lusern räknas som grovfoder - det lär han inte få nån överskottsenergi av. Du kan välja mellan pellets eller hackat lusern - det är vilket som (innehåller samma i näring).

Senast ändrad:

Korn gör väl hästarna lugnare och de blir även lite rundare av det.. Krafft Grund innehåller lite havre så det kan vara det som gör att hon blir piggare.. Min häst har lätt för att lägga på sig så foderstaten består av hö, mycketmorötter, lite Hestekraft och massor av KÄRLEK!!!! Min reagerade lite på korn genom att blir "vrång" och arbetsovillig.. Testa och se.. Självklart ska basen vara analysert hö av god kvalitet.

Lusern köper man på Granngården eller något i den stilen antar jag ? Min hovslagare var här i dag och självklart så påpekade han också att hon var för mager. Jag är väl medveten om problemet, men vad skall jag göra :(
Han tipsade om krossat vete och det tyckte jag lät vettigt. Bullar, vitt bröd mm vet man jo om själv att man blir tjock av. Och så rapsolja på maten förståss. Vad tror du / ni om det ?
:rofl:

hallå skrev:
Korn gör väl hästarna lugnare och de blir även lite rundare av det.. Krafft Grund innehåller lite havre så det kan vara det som gör att hon blir piggare.. Min häst har lätt för att lägga på sig så foderstaten består av hö, mycketmorötter, lite Hestekraft och massor av KÄRLEK!!!! Min reagerade lite på korn genom att blir "vrång" och arbetsovillig.. Testa och se.. Självklart ska basen vara analysert hö av god kvalitet.
det är faktiskt mer energi i korn än havre! min klarade inte av kornet pga. det

spralla skrev:
Lusern köper man på Granngården eller något i den stilen antar jag ? Min hovslagare var här i dag och självklart så påpekade han också att hon var för mager. Jag är väl medveten om problemet, men vad skall jag göra :(
Han tipsade om krossat vete och det tyckte jag lät vettigt. Bullar, vitt bröd mm vet man jo om själv att man blir tjock av. Och så rapsolja på maten förståss. Vad tror du / ni om det ?
:rofl:

Nej det tror jag INTE på.

Det allra bästa du kan ge är LUSERN 1-2kg. Och kanske krossat linfrö eller linfrökaka! (några dl)

Morötter är jätte nyttigt, även bra för allergi/exemhästar!;)

Jag har en häst som är lik din, myckte känslig och blir lätt het och tittig av för mycket kraftfoder. Mitt hö är tyvärr inte analyserat just nu då vi nyss flyttat och jag hade svårt att hitta foder...

Jag ger nu ca 12 kg hö, lusern, 4 dl havre, betfor, linfrökaka, morötter & mineraler. Jag har en ponny också, som jag fodrar på liknande sätt. Båda hästarna är fina i hullet, nöjda och inte "stimmiga".

Kli kan vara bra till hästar som har svårt att lägga på sig. Jag skulle inte tveka att ge bara hö om jag hade en analys och jag visste att mina hästar får i sig det de behöver. Kan du täcka näringsbehovet med grovfoder är det bara positivt!

det finns tydligen någon musli ezy något som man ger till travare som lugnar.. hörde de av en kompis idag när vi diskutera foder...
som lugnar lite

Som flera redan sagt- köp lusern! Det är ju inget kul att ha en tunn häst! Om du är orolig att hon blir "tittig" (borde inte bli det av lusern) så kan du ju longera ett par varv innan ridning? Om hon blir för pigg av "rätt fodermängd" är hästen kanske helt enkelt för pigg för dig?
Det kan ju inte vara rätt att inte ge en tunn häst kraftfoder bara för att den blir "tittig" eller pigg?

Se till att du får tag på hö med rätt kvot mellan MJ och Smrp. Då går det utmärkt att fodra med enbart hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V