Bara hingstföl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nina01
  • Startdatum Startdatum
N

Nina01

Håller pa med avel i liten skala men börjar bli trött på att jag nästan bara får hingstföl. Ett av mina förra sto fick bara hingstar (8st).

Har hört ngn stans att om människor får pojke blir sannorlikheten bara större och större för var barn att det blir en pojke till.

Kollar lite på ett till avelsto och när jag kollar vad de gett känns det som det är många ston som endast ger hingstar. Backar lite när jag ser ett sto som gett ca 5 avkommor och alla hingstar.

Hur upplever ni andra? Har/vet ni ston som endast får hingstar?

Sv: Bara hingstföl

Har hört ngn stans att om människor får pojke blir sannorlikheten bara större och större för var barn att det blir en pojke till.

det har jag väääääääldigt svårt att tro. Det borde vara en fysiologisk omöjlighet, eftersom efterkommande ägg inte har en aning om vad förra barnet blev. + att mannen står ju faktiskt för 50% av arvsanlagen.

Borde vara likadant även hos fyrbenta djur.

Eller hur!!!

Precis vad jag tycker också, men faktum kvarstår att jag ser många ston som endast ger hingstar.

Antar ditt svar betyder att du inte upplevt samma sak på ston/avkommor i din närhet...

nja, det beror på hur man ser det.

Vi har fått 7 avkommor hemma, varav 1 sto. Det har varit uppdelat på 4 fölston. Det ena stoet hade fått 3 st ston innan hon kom till oss, efter det fick hon 1 sto och 3 hingstar hos oss. Sto, sto, sto, hingst, sto, hingst hingst.

På jobbet fick vi ca 8 föl/år, det var hej vilt uppdelat på kön varje år/sto.

Jag vet ett sto som fick 11 hingstföl på raken, sen fick hon ett sto.

Mitt eget fick två hingstar på semin, ett stoföl på naturlig betäckning, i år är hon dräktig efter semin igen så det ska bli intressant att se om betäckningssätt påverkar henne.

Fast hörni. Det är ju faktiskt hingsten som bestämmer vilket kön det blir... Det finns x-spermier och y-spermier, men det finns bara x-ägg!

Alltså XX för sto och XY för hingst.

Sedan sägs det ju att att y-spermien är lite snabbare fram, men mindre uthållig än x-spermien. Så om det inte finns något ägg redo kan x-spermien leva lite längre än y-spermien. Det är iallafall vad vi fick lära oss på biologin.

Men som sagt, det är INTE stoet som bestämmer könet.

Detsamma gäller människor.
http://www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2006K01_TI_10_A05ST0601.pdf

/Malin

Fast ägget måste också vara kompatibelt med den spermie som den tillslut använder. Så det är inte helt svart och vitt.

kl
Och snabbast fram är inte heller den som "vinner", äggets membran behöver stimuleras av ett antal spermier innan en utav dem tillslut kan ta sig igenom membranet... (har med kemi att göra)

Ren slump skulle jag vilja säga, oavsett betäckningssätt.

en gammal "skröna" säger att om folk vill ha en flicka så ska mannen inte tömma påsen på länge:D
Vet inte om det stämmer dock..
Hade varit intressant med en studie på hingstsperma och se om det finns ngt mönster beroende på hur fräsch sperman är..

KL

Det har väl kommit teknik för att könssortera även hästspermier? Så har man bara pengar över ska det ju gå att beställa rätt kön på fölet.

En kalkrik kost ska öka chansen för flicka så du får se över mineralerna :D Sen får du säg till seminveterinären att seminera 3 dagar innan ägglossning och sen inte mer i den brunsten. Om det är skrock eller inte låter jag vara osagt. :p

Annars håller jag med om att vissa ston nog lättare får hingstar, men det kan ju bero på att de står hos samma ägare (samma kost?) Obs, bara spekulationer här nu!

..Det finns en annan skröna som säger att man ska lägga något manligt under sängen om man vill ha en pojke, och kvinnligt om man önskar en flicka.. Så kasta in BHn eler stickningen under stoet nästa gång hon ska semineras så ska du nog se att det blir ett stoföl..

/U

..Det finns en annan skröna som säger att man ska lägga något manligt under sängen om man vill ha en pojke, och kvinnligt om man önskar en flicka.. Så kasta in BHn eler stickningen under stoet nästa gång hon ska semineras så ska du nog se att det blir ett stoföl..

/U

:rofl::rofl::rofl:

Undrar vad seminvet skulle säga :D

Jaa... det är ju som sagt hingsten som "bestämmer" könet på fölet...

Men nya studier hos människor har visat på att det är större chans att få en pojke om man äter mycke salt och potatis... kanske är det samma på hästar... men jag tror det är tveksamt...

/U

Underbart!!:rofl:

Mitt sto har fått tre hingstföl och två stoföl.

De hingstar som är pappor till hingstfölen har allihopa gett avkommor som till merparten har varit hingstar. ( 14 sto/18 hingst, 16 sto/24 hingst och 23 sto/27 hingst).

Då det gäller de två stofölens pappor har båda gett 1 stoföl mer än hingstföl.

Jag söker självklart efter hingstar som jag kan se ger mer stoföl än hingstföl. Vill gärna göra, vad jag tror att jag kan, för att chansen att få stoföl ska öka...

mitt sto har fått 3 ston,dom två första va det samma pappa,nu väntar jag med spänning på de fjärde fölet och hoppas att även detta är ett sto föl.:)
Contant Q är pappa till detta föl och hon är beräknad till 23 mars:bump:

Fast hörni. Det är ju faktiskt hingsten som bestämmer vilket kön det blir... Det finns x-spermier och y-spermier, men det finns bara x-ägg!

Alltså XX för sto och XY för hingst.

Sedan sägs det ju att att y-spermien är lite snabbare fram, men mindre uthållig än x-spermien. Så om det inte finns något ägg redo kan x-spermien leva lite längre än y-spermien. Det är iallafall vad vi fick lära oss på biologin.

Men som sagt, det är INTE stoet som bestämmer könet.

Detsamma gäller människor.
http://www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2006K01_TI_10_A05ST0601.pdf

/Malin

Bra inlägg-riktig fakta!
Det som sägs (tvistas, men kan vara så) skillja "kvinnliga" spermier från "manliga" är att de manliga är ngt mer sim-snabba medan den kvinnliga överlever i några timmar till. Så beroende på äggblåsans mognad vid semineringen, tja... Det är ju knappast något man måttar in ;)

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka