Bara Grisepass

Sv: Bara Grisepass

Har hållt på många år och jobbat heltid med hästar men ha träffat betydligt fler sådana människor under de 3,5år med islänningar än de 13 med andra hästar. Borde vara otur att man råkat träffa på sådana och det har varit både de som skogsluffat och tävlat i högre nivå. Ska absolut inte säga att majoriteten är så.

Men vad bra att din häst kommer bli bra då !! :)
Tur att du/ni hittade felet så det kunde lösas

Litar inte till hundra än för känns lite för bra för att vara sant (fast har fått höra mkt gott om kiropraktorn IB så blir det verkligen så är det tack vare honom). Hon har troligen haft det i många år och det enda hon visat är problem att tölta (tills det på slutet blev värre så hon tappde rumpan) så då jobbade de med det då det varit lika sedan hon reds in.

Min pappa ger sig den på att bara för hon inte får tävla så kommer hon bli en riktig topphäst (han kör med att man hade kunnat vinna vm :rofl: ).

Senast ändrad av en moderator:

Hur ær hæsten byggd? Jag har ægt en som var relativt kraftig bak och lætt fram
och det gjorde det lætt før henne att grisepassa.
Hon var ofta lite pigg och låg på också. Då kunde det till ex bli såhær:
Først riktig skritt, så smøg hon øver i lite snabbara passaktig skritt...
Halvhalt, samling tølt, galopp och så måste man ju hænga med storingen framfør
och då så blir det pass... Matte surnar till, ned i korsgalopp! Hon var alltid en
"latent grisepassare", som i och før sig kunde prestera riktig pass också men det
trænade jag aldrig. Hon hade lætt att bli spænd och stel. Vi kørde "skogsdressyr",
rida i serpentiner runt træd, trava på løs tygel på ojæmn mark, klættra
i backar... Gå på två spår stælld mot dikeskanten och lite av varje.
En trænare satte upp en stængselvolt, ca 7m i dm i och så red vi runt
den, stælld liksom. Først i skritt och sedan i långsam tølt.
Serpentiner ær bra, men kan stressa en del hæstar.

Brukar du tømkøra? Det brukar vara extra bra før springiga hæstar før
då lær dom sig snart att då blir det faktiskt inget spring! Rider man så væntar
han sækert på det roliga hela tiden...

Streching ær jættebra, då upptæcker man om hæsten har ont.
Hæstarna uppskattar det då dom blivit vana.

Varför får du rida hästen när du förstör tölten :confused:

Vad säger ägaren om det ?? Har inte h*n visat dig hur man gör och inte gör ?

Annars är regel ett : Sluta dra i tygeln. Sätt den i nosgrimman istället för säkerhets skull.

Varför får du rida hästen när du förstör tölten :confused:

Jag förstör inte tölten ju ! Han är grisepassig även när hon som äger han rider. jag har töltat på han också men jag villl ha hjälp med saker jag ska göra för att jag ska kunna tölta han lättare !

Detta har ju egentligen inte med hans tölt att göra men jag är så överlycklig så jag måste få berätte för någon :)

Nu ett par gånger när jag har ridit så har han travat:D Och idag när jag tömkörde och "dubbellongerade" så skulle jag få han att trava. Ibörjan blev det grisepass om han inte fick lixom "hoppa" in i traven. men på slutet så VALDE han traven framför grisepassen :banana:

Så jag är helt överlycklig för att jag äntligen har fått Trav på honom. Tölten få nog komma lite senare.

Detta har ju egentligen inte med hans tölt att göra men jag är så överlycklig så jag måste få berätte för någon :)

Nu ett par gånger när jag har ridit så har han travat:D Och idag när jag tömkörde och "dubbellongerade" så skulle jag få han att trava. Ibörjan blev det grisepass om han inte fick lixom "hoppa" in i traven. men på slutet så VALDE han traven framför grisepassen :banana:

Så jag är helt överlycklig för att jag äntligen har fått Trav på honom. Tölten få nog komma lite senare.

Jättebra att du får honom att trava! Ett bra tips är att du under en period inriktar dig på traven. Kör mycket dressyrarbete så att hästen blir lösgjord och liksidig. Mycket volter, serpentiner. öppna och sluta osv. När du efter ett tags ridning (kanske i flera veckor) känner att hästen blivit mjukare så kan du inrikta dig på tölten igen. Vill hästen söka sig mot grisepass el passtaktig tölt så kan du låta den gå över i trav. Precis när den tänker trav så gör du en halvhalt och samlar den för tölt. Detta har hjälpt mig många gånger.
Lycka till!:banana:

Jättebra att du får honom att trava! Ett bra tips är att du under en period inriktar dig på traven. Kör mycket dressyrarbete så att hästen blir lösgjord och liksidig. Mycket volter, serpentiner. öppna och sluta osv. När du efter ett tags ridning (kanske i flera veckor) känner att hästen blivit mjukare så kan du inrikta dig på tölten igen. Vill hästen söka sig mot grisepass el passtaktig tölt så kan du låta den gå över i trav. Precis när den tänker trav så gör du en halvhalt och samlar den för tölt. Detta har hjälpt mig många gånger.
Lycka till!:banana:

Tack för tipset :)
Jag har tänkt att träna traven nu också.. så kanske att han lägger av lite med grisepassen så blir det lättare med tölten sedan ;) :banana:

Kan bero som du säger "hon springer iväg"
Hon kan vara stressad för att hon inte förstår.
Vad blir hon travtaktig eller vad? Pröva att sätta boots på henne bak och träna samlad ökad trav och små övergångar med t ex trav till tölt och direkt då hon töltar får du över henne i trav och så håller du på.. Glöm bara inte att berömma! :)

MVH/
izisen

Jag har problem med att få min pålle i ren tölt. Trav och galopp går bra, men tölten är bara grisepass.
Jag brukar variera med att rida ut och rida på volten. Har börjat att endast rida honom i låg, samlad form i tölten, så han får ryggmuskler och kan bära sig bra. När jag hade gjort det i kanske två veckor så lät jag honom gå i hög form, bara för att testa, och han gick klockrent! När jag rider på volten brukar jag rida i öppna, skänkelvikning m.m. en bra sak är att man gör en fyrkant av fyra koner, sedan rider man runt den och gör framdelsvändning när man svänger. Asså om jag kommer i vänster varv och ska svänga till nästa sida på fyrkanten så gör jag framdelsvändning åt höger tills jag står med nosen vänd mot rätt sida :) Hoppas du fattar :P
En annan sak som är bra är att rida på fyrkanten, ställa i öppna, gå rakställd, ställa i öppna, gå rakställd osv :) Man kan göra det i både skritt och tölt.
Vad jag vet så beror grisepass i tölt oftast på att hästen är stel i bogarna, och då är det här jättebra träning för att få hästen mjuk :)

Han blir inte travtaktig utan problemet är att han bara grisepassar. Jag har fått trav på han och också tölt några gånger men han väljer grisepass hela tiden fraför dom andra gångarterna..

Jo jag förstår vad du menar :) Tack för tipsen, nu har jag fått ganska mycket tips av alla här och också av min ridlärare så till veckan blir det bara att se om man kan testa allt eller om det inte funkar på han :p Men jag hoppas att det blir bra !! ;)

Lycka till med tölten du också då :)

Han blir inte travtaktig utan problemet är att han bara grisepassar. Jag har fått trav på han och också tölt några gånger men han väljer grisepass hela tiden fraför dom andra gångarterna..

Vad har han för bett?
Jag menar är han pigg att rida så han behöver skarpt bett?
Pröva lite övergångar och ökad skritt och pröva att sätta boots på bakbenen. Kan du inte försöka filma,det är lättare.

lycka till/ Izisen :bow:

Skarpt bett!? Det löser inget! Jag tkr man endast ska använda skarpt bett när man vill få hästen extra kännslig, inte för att få stopp på den..

Jag vill inte ha skarpt bett, Han blir mest stressad när man kortar tyglarna, Hade jag kunna få han att jobba ordentligt(vilket jag försöker) med långa tyglar så hade jag gjort det :)

Boots på bakhovarna ? Lyfter dom mer på bakbenen då eller ?

Joo, kan ju kanske försöka få någon å filma när jag rider, nån gång !
:bump:

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte!
Men jag fick hjälp av tränare med min kille och han sa att jag skulle sätta boots på bakbenen. Och det har faktiskt löst sig lite med tölten. Men är det så att han inte ens töltar?
Är det bara grisepass även om du försöker?

NJaa, jag har ju fått tölt på han nån gång men det är inte ofta:(

Men kan ju testa med att ha boots på bakbenen nån gång :)

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
848
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: Raderad medlem 149793
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka