Bara Grisepass

B

Boll_93

Jag är medryttare på en häst som bara grisepassar, det är inte så kul eftersom dom två rena gångarterna hjag får på han blir Skritt och Galopp. Annars blir det bara grisepass.

Jag rider mest barbacka eftersom han har en obekväm sadel som dessutom glider fram, så jag undrar om det är någon som har något tips på hur jag ska få honom att tölta renare. kan ju säga att han alltdi är otrooligt pigg också ;) vilket gör att det kan vara svårt att jobba han utan att han springer iväg :angel:

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Sv: Bara Grisepass

Samling, dressyr, samling och dressyr;) Och varva med t.ex. hoppning, eller ut i skogen:)
Hoppningen är dessurom bra för rygg- och bakbensmuskulaturen(det enda är väl om man hoppar 178cm så sliter det på frambenen...)

:) Tack för tipset. Hoppning blir kanske lite svårt eftersom jag rider nästan enbart barbacka. Men lite hoppning ska det nog bli till våren iallafall =)

Det går bra att hoppa barbacka... hoppade bana på 90cm barbacka med mitt russ... måste varit galen på den tiden.... :crazy:

Samling, samling och åter samling...

Ojj, jo jag vet också några som har hoppat högt barbacka och jag ska nog också försöka hoppa lite någon gång =)

Tyngdboots kan hjälpa hästen att lättare vilja förflytta sig på annat sätt än grisepass.Jag tycker ändå det är en fördel att hästen iaf går i skritt å inte vaggar fram där med!I tölten är det bra att rida sicksack med hästen så den lättare bryter av grisepassen.Testa även lite terräng, det blir svårt att grisepassa där om du kräver lite högre fart.(inte på ställen där hästen riskerar bryta benen eller så).
Kollat att hästen inte har ont nånstans?grisepassare brukar ha spänningar som behöver lösas upp.

Vad har hästen för gångarter med ordinarie ryttare?
Vad visar hästen för gångarter i hagen?
Är hästen pigg och inte bara springer ifrån arbetet?

Det är omöjligt att spåna fram en lösning av ditt originalinlägg; om inte utrustningen passar kan den vara en stor anledning till problemet, och illasittande sadel kan också orsaka fler problem.

När man rider barbacka får hästen ALLA signaler; har du god sits, balans och koordination så du ger de hjälper som behövs, eller blir det lite olika för att man inte sitter lika "lugnt" barbacka?

Och vad tycker ägaren om sin häst och dess status?

Är hästen kollad och inte har ont så mkt mjukgörande och dressyr

Vad har hästen för gångarter med ordinarie ryttare?
Vad visar hästen för gångarter i hagen?
Är hästen pigg och inte bara springer ifrån arbetet?

Det är omöjligt att spåna fram en lösning av ditt originalinlägg; om inte utrustningen passar kan den vara en stor anledning till problemet, och illasittande sadel kan också orsaka fler problem.

När man rider barbacka får hästen ALLA signaler; har du god sits, balans och koordination så du ger de hjälper som behövs, eller blir det lite olika för att man inte sitter lika "lugnt" barbacka?

Med sin vanliga ryttare har han tölt, men tror inte att han går sådär jättevilligt i tölt då heller.

I hagen visar han nog mest skritt, sedan vet jag inte riktigt.. har inte riktigt koll på det.
Han är ju väldigt pigg så det är det som är svårt, han springer ju ifrån det mesta. Inte just när man gör övningar men direjt efteråt så kutar han på igen.
Jag sitter nog hyfsat stadigt iallafall, och det är likadant med sadel. om inte värre eftersom den inte sitter riktigt bra.

Njaa, vet inte. men övningar som är bra för att få han att samla sig mera så han kan få renare tölt. =)

okej, Jo jag har tänkt att testa med boots nån gång. Jp men om jag kräver för mycket tempo så blir det nog mer galopp än tölt. men det med sicksack kan nog gå bra. Kanske :) Man kan ju alltid testa

De är de klassiska som böja och ställa, volter, serpentiner, sidvärtes, öppnor, slutor osv. Sedan när hästen är mjuk börja med samla och skrittölt och sedan jobba vidare. Har själv ett sto med mkt grisepass som ska sättas igång och har börjat från marken.

Okej :)

Lycka till du med då !! Tack för alla bra övningstips :)

Han är ju väldigt pigg så det är det som är svårt, han springer ju ifrån det mesta. Inte just när man gör övningar men direjt efteråt så kutar han på igen.

Ok, då har "ni" mera problem än hästen och ägaren, och hästen KAN ju uppenbarligen tölta :)

Eftersom hästen är springig tror jag mycket sitter i detta; du får ju heller ingen bra tölt om hästen inte tar förhållningarna. Det handlar nog främst om att faktiskt se till att hästen ser dig som ledare och accepterar grundläggande disciplin som fram, stop och ridväg ...

Tölten kräver ju att hästen accepterar viss inverkan som drivning, förhållning/ halvhalt och eventuella sidoförflyttningar för att "rensa" takten om och när så behövs. Att hästen "springer iväg" gör ju att de enklaste saker blir ruskigt svåra, eller rent av omöjliga. Det är ju vi som ryttare som bestämmer när, och hur fort hästen går. Eller skall vara vi som bestämmer i af ;)

Om du har möjlighet så vore det nog smart att be någon om hjälp eller ta en lektion eller så.

Har själv lyxen med mkt duktigt folk på plats och kurser och tränare på gården. Det ger så mkt att ha någon duktig som tittar och kommenterar. Gud va mkt ovanor man har lagt på sig genom alla åren med 3gångare.

För mitt sto är det mer som ställer till passigheten. T-märkt och behandlas nu av kiropraktor mn har redan börjat se henne förbättras och bli mjukare och smidigare

Senast ändrad av en moderator:

Jaa, Jag ska rida lektion snart, har jag planerat länge nu men det är så mycket snö och paddocken är inte skottad. Men snart :)

jo jag håller på att träna han på att ta halter/halvhalter bättre samt att reglera farten. Och det gick bra när jag markarbetade han iallafall så nu ska jag bara hoppas att det går lika bra när jag rider =)

Tur du har då, som har någon som kan kolla hur det går.
Vad bra att hon blir bättre då. Eftersom du har så mycket hjälp och tränare så kommer det säkart att gå jättebra för er !! =)

Helt sjukt för är sjukpensionär och hade aldrig trott att jag skulle kunna skaffa en egen islänning. Tack vare underbara ägare så blev det möjligt.

Min förhoppning var att hon skulle hålla hålla för lite lull i skogen. Höll på att ramla baklänges när kiropraktorn trodde hon skulle bli helt bra. Förra ägarna kämpade som dårar utan någon vet hittade felet (ryggen). Låter fortfarande för bra för att vara sant men redan efter första behandlingen så är det stor skillnad på hur hon rör sig. Mer spänsigt och aktion trots att det är en bit kvar än.

Hoppas att någon har en annan syn på det jag märkt bland vissa islandsryttare att man kör så länge det håller istället för att fråga sig om hästen är helt ok. Har jag missuppfattat det helt? Är väll hjärnskada efter alla år med travare med skavanker.

Hoppas att någon har en annan syn på det jag märkt bland vissa islandsryttare att man kör så länge det håller istället för att fråga sig om hästen är helt ok.
Är det ISLANDSryttare specifikt, eller OKUNNIGA ryttare generellt?

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
848
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: Raderad medlem 149793
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka