Bara en liten snabb fråga...

Varmblod90

Trådstartare
Hej:bump:
Kan man ha torv till en häst som inte är så renlig i boxen? Våran ena häst är en riktig skitgris rent ut sagt. Går åt 3 balar spån i veckan om man ska hålla det med ren spån.
Vi hade halm i början, men det gick inte alls. Kunde ju knappt mocka:crazy:
Så kan vi ha torv till våran lilla "gris"?:D Tro ni det funkar bättre?

Väldigt tacksam för svar:bow:

Sv: Bara en liten snabb fråga...

Tror inte det spelar någon större roll om ni använder spån eller torv.

JAg skulle hellre ha spån, då torv är svårmockat om man har en skitgris...(enl mig).

En rejäl spånbädd, är nog det bästa. (gärna kompakt i botten).

Jag är av uppfattningen att det kan funka, eftersom jag har märkt hästar som skitar ner mycket inte trampar runt lika mycket i torven som i spånet. Det kanske bara gäller våra hästar, men ändå. Det kan vara värt att testa och se om det blir någon skillnad. Dessutom tycker jag nog att bajset lättare smular sönder i spån än i torv.

okej tack för svaret:bow:
Jag försöker att prata med mamma om att vi kan i alla fall prova med torv, men hon är svår att övertyga:D
Hästen i fråga är en unghäst som jag tro aldrig stått i box innan, första ggn var han på väg att klättra över boxdörren osv. Så jag tro inte han visste/vet riktigt hur kan ska "skita" i en box:D Man kanske ska vänta och hoppas att det bli bättre, för bättre har det blivit, men han skiter fortfarande överallt:angel: Men blir det inte bättre så kan man ju altid prova torv till nästa vinter:idea:

Går o går.
Jag får bara mocka o se glad ut..
Flyttade hästen till nytt stall för ett tag sedan där det bara är torv, har bädd nu vilket inte alls funkade när vi hade spån.
Det blir skitigt i boxen må ja säjja :P Men det funkar, faktiskt lättare i torven..

Torv är såå mycket lättare att mocka än spån. Har själv spån just nu pga av att torven fryser, längtar tills vi kan köra med torv igen.

Jag har en häst som trampar runt mycket i boxen spånet kändes skitigt jämt.. funkar mycket bättre med torv!:banana:

Okej, men då får vi prova torv till nästa vinter. Nu är det ju lite sent då dem snart få gå ute på nätterna:D
Tack alla för svaren..Jag kan nämligen ingenting om torv och har aldrig mockat med det heller:D

Hej
Nu ha jag inte läst vad de andra skrivit men jag tänker såhär: om din häst inte är en skrapare och envisas med att dra upp torvbädden så anser jag torv är kanon med spån över. När jag la bädd, vilket DRASTISKT drog ner på mina spånpengar, lade jag alltid stalosan, torv som jag stampade ner riktigt ordentligt sen spån. :-) funkade jättebra, men hon var ju ingen skrapare som sagt. Lycka till :-)

min unghäst som ställer till något bedrövligt i boxen, funkar mycket bättre på torvbädd än om hon står på spån. men det är väl kanske olika från häst till häst

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 634
Senast: Tiger tok
·
Utrustning vet inte om jag lägger tråden rätt, så fritt fram att flytta om den ligger fel. Men iaf, halmpellets...är det nått att ha? Har...
2
Svar
28
· Visningar
3 012
Senast: KrullTroll
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Även denna vecka bjöd på en för mig ny bekantskap. Jag fick sitta på Sunny Boy, en liten nätt och spenslig fux med fullblod på mödernet...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Har alltid använt spån till mina hästar men har börjat bli lite sugen på halm. Testade lite för några veckor sen när min ponny stod på...
Svar
9
· Visningar
1 283
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka