Halmpellets

Min häst har precis bytt tillbaka till halm från halmpellets. Jag föredrar halm, tusen gånger om. Jag vill ha fluff, tycker att pelletsen blir så tråkig. I ett tidigare stall så ingick det bara torv och för att få den lite luftigare och inte så packad, så blandade jag i halmpellets. Det blev jättebra jämfört med att bara ha torv.

Vilken sort använder du?
Har hört att flera använder just värmepellets, men är de ok att ha i hästboxen? Tänker att de kan vara preparerade med nått som som inte är så käckt för hästarna.

Ska kolla på påsen och se vilket märke det är. Köper på Granngården. De är inte preparerade med något så det är helt ok att ha det i hästboxen. Däremot är det väl allmänt känt att träpellets som förvaras i slutna kärl (typ förvaringssilos) utsöndrar kolmonoxid och förbrukar syre vilket gör att den då kan vara lättantändlig.

Lissbos halmpellets är bäst. Jag lägger in ca 1,5 säck i veckan, har ett sto som kissar endel. Mockar ut kisskakorna varje dag. Alltid ren och torr bädd med svikt i utan att behöva ha jättejockt. Kan frysa på ytan på vintern om det är mkt kallt o bädden fuktig.

Jag vill inte ha nåt annat.
Var köper du din halmpellets nu.

Sista 2 åren har jag handlat i Önneköp, men jag tror inte e ska ta in mer. Var ett yngre par som tog över lanthandeln och de hade tydligen hästar varför de tog in halmpellets, jag antar mest för sin egen skull. Men för nåt halvår sen eller så sålde de lanthandeln och de som tagit över visste inte hur de skulle göra men jag misstänker att det inte blir nån fortsättning. Antar att jag får köra ner till Lissbopellets utanför Trelleborg och handla direkt av dem nästa år, om jag inte hittar nån ÅF lite närmre.

Har nu på nära håll sett minst 4 olika sorters halmpellets och Lissbos är klart bäst! Om dom lägger ner sin produktion så kommer jag att bli riktigt ledsen.

Har kommit på att om man häller på en hink med varmvatten så sväller det på nolltid.
Sen blandar jag den nyfuktade pelletsen/hacket med det gamla så blir det perfekt fuktighet. Dammfritt men "torrt" liksom.

Vilken sort använder du?
Har hört att flera använder just värmepellets, men är de ok att ha i hästboxen? Tänker att de kan vara preparerade med nått som som inte är så käckt för hästarna.

Kom iof på att jag inte kan ha det ändå. Allt från trä är icke tillåtet i stallet, därav spånförbudet. :meh:
byggmax spånpellets står det till och med på att man kan använda som strö

Sista 2 åren har jag handlat i Önneköp, men jag tror inte e ska ta in mer. Var ett yngre par som tog över lanthandeln och de hade tydligen hästar varför de tog in halmpellets, jag antar mest för sin egen skull. Men för nåt halvår sen eller så sålde de lanthandeln och de som tagit över visste inte hur de skulle göra men jag misstänker att det inte blir nån fortsättning. Antar att jag får köra ner till Lissbopellets utanför Trelleborg och handla direkt av dem nästa år, om jag inte hittar nån ÅF lite närmre.

Har nu på nära håll sett minst 4 olika sorters halmpellets och Lissbos är klart bäst! Om dom lägger ner sin produktion så kommer jag att bli riktigt ledsen.

Har kommit på att om man häller på en hink med varmvatten så sväller det på nolltid.
Sen blandar jag den nyfuktade pelletsen/hacket med det gamla så blir det perfekt fuktighet. Dammfritt men "torrt" liksom.

Skall du ner på det hållet i något ärende och kan ta en hästtransport så gör det oavsett tidpunkt, det går ju även och sätta av transporten så blir den lastad tills du kommer tillbaka och hämtar den. Annars finns E Olssons råvaror i tomenlilla som kör en del i ditt närområde och har egen truck som dom lastar av pallen med och kan till och med kanske sätta in den innan för dörren om den är öppen. Vet du fler som vill ha halmpellets av samma sort så är det ännu bättre.

Skall du ner på det hållet i något ärende och kan ta en hästtransport så gör det oavsett tidpunkt, det går ju även och sätta av transporten så blir den lastad tills du kommer tillbaka och hämtar den. Annars finns E Olssons råvaror i tomenlilla som kör en del i ditt närområde och har egen truck som dom lastar av pallen med och kan till och med kanske sätta in den innan för dörren om den är öppen. Vet du fler som vill ha halmpellets av samma sort så är det ännu bättre.

Tack för tipset. Nu har jag så jag klarar mig den här säsongen men man kan ju höra av sig i god tid t dom i Tomelilla så är det kanske lättare att få till en samfrakt.

Hej!
Jag blandar torv och halmpellets. Innan körde jag med bara halmpellets men tycker torven suger bättre. Har även en tjock gummimatta i botten för sviktens skull.
Jag blötlägger inte halmpelletsen innan för det gör han så bra själv :p Jag visste faktiskt inte att torv fryser på vintern. Jag har inte bädd utan mockar ut allt kiss oxå, fryser det ändå?

Hej!
Jag blandar torv och halmpellets. Innan körde jag med bara halmpellets men tycker torven suger bättre. Har även en tjock gummimatta i botten för sviktens skull.
Jag blötlägger inte halmpelletsen innan för det gör han så bra själv :p Jag visste faktiskt inte att torv fryser på vintern. Jag har inte bädd utan mockar ut allt kiss oxå, fryser det ändå?

Då min häst står i utebox så fryser en bädd med torv rätt snart och blir som en hård iskaka. Blir antagligen bättre om man inte har bädd, men det är just bäddalternativet jag är ute efter.

Liknande trådar

Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 751
Senast: svea
·
Anläggning Jag har inget gjutet golv i min lösdrift, utan hästarna står direkt på marken. Det är ett lager sten överst, sedan matjord. Nu...
Svar
18
· Visningar
7 737
Senast: Elin_B
·
Ekonomi & Juridik Vilket är mest ekonomiskt? Jag har sedan länge dragit slutsatsen att halm är det som funkar bäst till min lortgris, men där jag står...
2
Svar
22
· Visningar
8 055
Senast: lady_vip
·
Hästvård Såg en annons på det ströet. Kollade här på Buke samt googlade runt på nätet. Skulle vilja veta mer än den fåordiga informationen jag...
Svar
2
· Visningar
2 169
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka