bara betfor

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Bellson_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 503
B

Bellson_

min ponny är väldigt het och behöver inte någon extra energi, hon har svårt för att hålla hullet men nu när jag har bytt stall från en ridskola till ett lite lugnare stall så har jag chans att ge henne fri tillgång på hö(16 kg/dag).

hon är nu jättefin i kroppen och när jag har dragit ner på kraftfodergivan så nu får hon mest kraftfoder för att hon ska ha någonting i krubban när dom andra får och för att hon ska äta upp sina mineraler.

hon får chevinal plus, kalk och betfor och hon är jättefin på det, så nu undrar jag om det är okej att ge hästen bara betfor? jag ser ingen andedning till att det inte skulle vara okej men jsg ville bara kolla;)

Sv: bara betfor

Absolut är det okej. Om man överhuvudtaget ska ge nåt kraftfoder beror egentligen mest på vad det är för värden i höet (eller silaget) som hästen fodras med (för det krävs analys). Och då brukar det mest handla om att proteinmängden kan vara kritiskt låg och det som i sånna fall behövs är proteintätt kraftfoder som t ex linfrökaka, soja, Krafft Groov125 osv.
Eller om hästen inte håller hullet på ens fri tillgång på hö/silage - DÅ kan kraftfoder behövas! Men om din ser bra ut och är glad o pigg på enbart hö så gör du helt rätt. Kraftfoder ska man undvika om man kan.

vad bra! tack så mycket. jag tror att vårat hö har höga proteinvärden eftersom att hon fick "proteinknölar" på ryggen när hon samtidigt åt 1 kg havre om dagen. dom har försvunnit nu när jag tog bort havren så jag tror att det är okej!

Fast sånna där s k "proteinknölar" har, vad jag förstått det som, inte så mycket med just protein att göra... Det är mer att det blir nån slags störning i magen av nåt (kan ju vara även för mycket protein på en gång) och i fall där det uppstår med havre (eller annat spannmål) tror jag att det är stärkelsen som är boven. Det ger lätt störning i magen! (och ska undvikas till fånghästar t ex)
Havre är inget särskilt proteinrikt foder - det är ett energikraftfoder!

om TS häst reagerar på stärkelsehalten i havre så är korn absolut inte något att rekommendera.. korn innehåller mer svårsmält stärkelse än havre och ska inte ges till hästar med fång eller hudproblem.
Hästar med hudproblem ska man utesluta spannmål till helt och helst betforen också (finns ingen forskning på betforn+hudproblem men väldigt många upplever förbättring när de slutar med betforen)

ja för grejen är den att hon har hudproblem som har kommit och gått.. (jag har skrivit om det i en annan tråd) dom, har försvunnet helt nu sen jag slutade med havre och innan hon fick havre så fick hon korn och då hade hon samma problem. så jag tror att hon har en väldigt känslig mage..

men eftersom att hon är så fin på betfor så kör jag på det,
tack för era svar!

det beror på när man ger betforen..
ger man betfor 30 min före träning så kommer sockerkicken precis när man tränar..
om hästen tvingas stå still i boxen just under sockerkicken så omvandlas energin till fett istället..

min kompis har precis köpt en häst och hon fick rådet av den förra ägaren att ge hästen mer betfor om hon ville ha honom piggare. förra ägaren hade provat det på honom och tydligen så funkade det...

Det här är jag nyfiken på. Är det någon här som faktiskt HAR en häst som reagerar laddat på betfor? Jag har nämligen bara precis tvärtom erfarenhet.

Betfor är ju nästan bara energi...

och JA, det märks tydligt på min häst när han får betfor och när han inte får det!

Det här är jag nyfiken på. Är det någon här som faktiskt HAR en häst som reagerar laddat på betfor? Jag har nämligen bara precis tvärtom erfarenhet.

Jag har en. När gräset började komma på våren fick jag ta bort betforn för då blev det för mycket. En ridtur kunde jag knappt rida hemåt. Fick vända o försöka lugna honom men så fort han tyckte vi var på väg hem så kastade han sig iväg.
Innan detta (vintertid) hade jag provat att dra upp betforn men ca 150g var max jag kunde ge utan att det slog slint i huvudet på honom. Melassfri betfiber går bättre.
// Linda

Betfor är ju nästan bara energi...

och JA, det märks tydligt på min häst när han får betfor och när han inte får det!

Nej, betfor är inte alls nästan bara energi. Typ 75 % av betforn (de har ändrat innehållet så jag vet inte exakt siffra nu) är betfibrer, dvs i princip jämförbart med grovfoder, ur detta kan hästen utvinna energi men den är av den långsammare typen. Fibrerna innehåller även protein, mineraler etc. Resten är lättsmälta kolhydrater (socker) och det är den delen som kan göra att hästen får en kick, om den som BeastieBabe skriver ges i rätt tid innan.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 076
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej! Jag har precis blivit hästägare igen väldigt plötsligt. Historian om det är lång och inget jag kommer ta nu. Jag har stallat upp...
Svar
9
· Visningar
1 180
Senast: sweep
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka