Sv: Bära barn..
Jag ska ju också ha liten nu, i december. Och min "sjalplan" är ganska klar, jag kommer börja med en trikåsjal (jag har 4 att alternera mellan) redan på BB. Den är tänkt att användas till bebis kan hålla sitt huvud ganska stadigt, då ska jag sy en MeiTai i lite mindre storlek än de jag har, och med ett ordentligt huvudstöd till bebben.
Möjligtvis kommer jag att prova Manducan ganska tidigt med, den ska passa små barn med, men jag vet att jag trivdes jättebra med MT när D var ca 4-5 månader. Den jag har hemma nu använder vi fortfarande och D är nu en stadig kille på 15 månader (snart) och ca 13-13,5 kilo.
Så börja du med trikåsjalen, och alternera med en MT när bebis är hyfsat stadig. Man kan ju förstås använda MT till riktigt små bebisar med, men jag personligen tycker att en sjal ger lite mer stöd för både mig och bebis i början. det känns lite tryggare när den omsluter hela kroppen på oss
, och så är det ju så mysigt
När du syr en MT skulle jag rekommendera att du syr avbärarbandet med någon slags stoppning, så det avlastar bra och bekvämt. Axelbanden syr jag så att de är utbredbara över axeln, men det är en smaksak. Det finns de som gillar stoppade axelband med, det får man prova sig fram till. Ett bra och stabilt huvudstöd är bra att sy dit med, det missade jag med min första MT, nu gick det ju bra men det är skönt att kunna stoppa om barnet när det somnar helt klart!
/nevin, som hoppas att bebis som är på gräddning verkligen kommer att vilja bäras, vad ska hon annars ha alla sjalar till? (22 hemma, ett par på ingång, och en ska beställas idag
)