bara 6år och pålagringar:-(

Sv: bara 6år och pålagringar:-(

Nej vad tråkigt, är det hästen på din bild?

vad trodde de hade hänt din häst som var orsaken till alla inflammationer? hur gammal blev den? varför behandlades den inte?

han trillade omkull vid longeringen pga att han var bedövad i frambenen för att vi skulle se vart hältan satt dvs han snubblade hade inte koll på benen så det berodde inte på cancer i alla fall sån tur var.

Vad är det som gör att din häst aldrig mer går att rida? och hur behandlas den sjukdommen?
och hur vet man om de ens kan bli friska från det?

det var veterinären som inte ville ta provet så jag trodde givetvis att han kan sin sak.

Hans "hältor" som inte går att se på röntgen och inte försvinner av att sprutas eftersom de flyttar sig från ena stället till det andra gång från gång, de kommer och går, han kan vara ren ett tag sedan blir han oren i ett ben för att bli ren igen och sedan helt plötsligt har det flyttat sig till ett helt annat ben för att igen försvinna. Han har enligt mej kronisk anaplasma som enligt vet inte existerar :mad: Han behandlades inte andra gången därför att den veterinären ansåg att det läker ut av sig själv isf av vila och Agria hade höjt gränsen för behandling och han låg under den, så ingen ersättning. Det behandlas med ganska stark antibiotika som de sprutas med varje dag i 10 dagar. Första gången blev han helt symptomfri och fullt ridbar efter behandlingen så visst hjälper den om de inte går för länge så det blir kroniskt. Enligt vet så var det normalt att 19-åriga hästar reagerar på böjprov utan att det är något egentligt fel därför att de är "gamla" och det är inte så mycket att göra åt, jag håller inte med men de vet ju bäst :meh: de blir inte gamla vid 19 över en natt! Nu har han gått så länge så här att nu tror jag en behandling är meningslös om jag gjorde den nu.

Nej vad tråkigt, är det hästen på din bild?

vad trodde de hade hänt din häst som var orsaken till alla inflammationer? hur gammal blev den? varför behandlades den inte?

Det är inte hästen på bilden, på bilden är min nya kärlek:love:

De misstänker att han haft inflammationer sedan tidiga år, kan ha varit från trauma i hagen exempelvis. Det kan ha varit en för tidig, för snabb och för slarvig inridning, men det vet man inte.
Inflammationerna var så många, så många leder var akut inflammerade. De släckte nästan hela bakbenet på klinik men han slutade ändå inte halta. Han var född 2003 och fick somna in 2012.

Han hade fått in i huvudet att ridning förknippades med smärta. När han stod blev inflammationerna bättre men han klarade inte ens igångsättning så startade inflammationerna igen.

Visst hade han kunnat gå kvar som sällskapshäst men jag hade ingen möjlighet till det, han var min enda häst och jag hade honom inkvarterad. Dessutom blev han utstött ur flocken när han mådde som sämst.
Så valet var lätt men ändå förtvivlat svårt:cry:

Senast ändrad:

Håller helt med dig! Har kollat runt överallt utan att hitta ett riktigt 'fall' där hästen fungerar som vanligt igen!

Någon alls???

Känns som att det mer eller mindre är en döds dom:-(

Och angående fästing sjuke testet! Jag tjatade på honom och detta var alltså vad han sa!
Jag hade inte gett mig om det inte vore för att jag tror att i mitt fall så gör det varken från eller till:-( pålagringarma är ju redan där och vad jag vet får de väl inte pålagringar av fästing sjuka?
Pålagringarna är visserligen där oavsett, men du vet dels inte säkert att det ens är dom som är problemet.
Och det finns precis som vet säger hästar som fungerar oavsett pålagringar, tex den min mamma har som hade så pass kraftiga pålagringar redan som 3-åring att det var veterinären som behandlade på en ren chansning även om hon mer eller mindre dömt ut henne pga dom. Vet även ett sto som fungerade upp till svårklass hoppning, med kraftiga pålagringar på alla fyra benen lite här och var.

Så som sagts tidigare i tråden är pålagringar kroppens sätt att "förstärka" ett område när det blivit för hårt ansträngt, och ibland blir det faktiskt bättre efter att pålagringen sitter där, även om det ofta blir tvärtom också.

/Camilla

Fast OM hästen får problem p g a pålagringarna, är det väl rätt irrelevant att säga att många hästar fungerar trots pålagringar?

Ja visst är det orelevant om det är pga pålagringarna hästen är halt.
Men TS startade sitt inlägg så här:

Ursprungligen postat av Fia79 Visa inlägg
Håller helt med dig! Har kollat runt överallt utan att hitta ett riktigt 'fall' där hästen fungerar som vanligt igen!

Någon alls???

Och med dom förutsättningarna tyckte jag helt klart att mitt inlägg var relevant.
Och det enda jag ville få fram var att pålagringarna inte behöver vara en dödsdom direkt utan att det mycket väl kan vara värt att kolla vidare på det innan man dömer ut hästen.

/Camilla

Nyckelordet är väl "IGEN". Alltså hästar som har haft problem av sina pålagringar och sedan kommit tillbaka. Det är ett väldigt litet fåtal som kommer tillbaka efter att ha haft problem, även om de självklart finns. Statistiken talar tydligt emot ett lyckligt slut i sådana fall, även om de förekommer.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 203
Senast: Speedway
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V