bara 6år och pålagringar:-(

Sv: bara 6år och pålagringar:-(

Hästen har blivit behandlad i 6!! leder och har röntgenförändringar. Den har inte ridits särskilt hårt och är så pass ung att slitage knappast är att ta in i bilden.

Jag tycker snarare att det är äckligt när människor tvunget ska hålla liv i djur som lider, för att de inte kan separera.

Ja självklart, ska man inte hålla liv i djur som lider och inte kan bli bättre.

Men i detta fallet så är ju tydligen prognosen strålande bra enligt veterinären. Men ägaren är orolig att den blir osjälbar även när den är frisk.

TTack alla som engagerar er!

Jag hade nog varit mer hoppfull om jag inte haft barn och en häst till som behöver tid med.

För veterinären. Som är en erkänt kunnig sådan på en klinik alltså ingen distriktapd. gjorde ju klart att detta är ju en häst man, om han blir frisk, måste alltid hålla i lagom hull, ha mkt goda muskler som håller ihop och om pålagringarma.
Precis som med människors artros att man alltid måste ha bra muskler som stadgas och det kräver ju mkt målmedveten och rätt regelbunden träning som aldrig kan slarvas Moni
Men problemet känner jag med är att jag har inte den tiden nu det var ju därför som jag först innan detta kom fram, bestämt att sälja.

Men jag vill absolut inte avliva pga av att jag inte hinner med för jag har tagit på mig detta ansvar och det gäller även om han inte kan bli frisk så är det mitt ansvar att ta bort honom och inte bara sälja vidare utan att berätta om detta osv som det finns många människor som gör misstänker jag.

Ursäkta stavfel osv skriver från jobbig mobil.

Sen sa han att hästen kommer troligen kräva regelbundna röntgen koller för att se så pålagringarma inte blivit värre och ev sprutar i lederna i framtiden med.

Och detta beror nu inte bara på tids bristen känner jag men jag är ju inte dum alltså jag känner att detta låter Into hållbart???

Finns det någon här som har bra erfarenheter av hästar med pålagringar??????????

Jag kände direkt att det var en döds dom nästan! Hade hellre haft spatt på honom då jag har erfarenheter av det och vet att de hästarna kan ju funka iaf.
Men detta vet jag inte alls något om

Och det är så svårt när denna hästen visar smärta genom att bocka och han bockar inte lite utan det kommer när som helst från ingenstans och man flyger garanterat i backen då han inte slutar förrän man gjort det.

Jävla skit rent ut sagt:-(:-(:-(

Jag köpte ju ett föl för att få en oförstörd häst att bygga upp från grunden:'(

Någon skrev om något jag skulle testa hos hästen????vad är det?

Vad menar ni med att historien inte hänger ihop?

Det är så svårt för jag har lång erfarenhet av hästar som visat smärta och många hästar jag träffat på vägen men aldrig just denna skadan.

Men jag ger kanske upp för tidigt eller är bara mer realistisk än veterinären som kanske bara vill tjäna pengar.
Det är så svårt att avgöra.

Men jag står inte ut med tanken att hålla på såhär i flera år med behandlingar hit och dit när grund orsaken aldrig går att göra något åt då ger jag lixom upp direkt:-(.

Skillnad om detta nu var en äldre riden häst som kunde blivit pensionär.

Men sen tittar jag ut genom fönstret och ser den där vackra unga ståtliga hästen som ser så frisk ut som är full av liv och kan inte fatta att något gör ont och är fel och att jag ens funderar på att släcka den livfulla lågan:-(

Jag vet inte vad 'behandlad i 6leder' innebär för prognosen men veterinären sa att de brukar sällan ta både fram och bak och spruta vid samma tillfälle men han sa att vi kunde testa annars hand vi dragit ut ännu mer på tiden och vi skulle fått komma tillbaka och spruta resten sen.

Ingen aning alls vad detta innebär. Bra eller dåligt. Men det dåliga är väl att han sa det Into rakt ut men då har min häst inflammationer i 6leds samtidigt dvs båda knäna fram båda hovbens lederna fram och båda bak knäna:-( plus spänd som en jäkla fläder i hela rygg och överlijjd där emellan:-(.

Tänker som så med att hur fasiken ska man få bort alla spänningar och allt han gått o dragit på sig om han haft det hela livet nästan.

Men någon skrev att detta inte hänger ihop med hingst betet? I så fall måste det vara ridningen som orsakat allt detta eller vad är det annars och menar du då att man kan säga att just denna individen är mkt ömtåligt redan i grunden och inte håller för någon påfrestning alls?

Tänker inte säja vad du skall göra men tänker ge min syn på några saker.

Hästen är försäkrad och då är veterinärer mycket mer positiva med prognosen än när man kommer med en som inte är det. (nu mera svarar jag på den frågan nej eller vad spelar det för roll oavsett djur)

Veterinärer drar ut på behandlingar för att göra försäkrings bolagen nöjda och /eller få en häst att experimentera med.

Nu vet jag inte vad du har för liv på hästen men räkna ut vad hästen kostar i månaden och hur lång tid utdömnigen kan komma ta tänk på att han kan bli fisk efter några behandlingar för att sedan vid igång sättning bli dålig på nytt och så kan det hålla på några varv.

Jag hade inte vågat sälja för stor risk att någon ser bockningarna som dumheter och få det ur han.

Låter hemskt men det är så det är.

Jag kan förstå vetrinärens hoppfullhet. Pålagringarna är milda och hästen har tidigare endast blivit riden sporadiskt och har antagligen inte byggt upp sig på det sätt han borde. Med en bra rehabiliteringsplan och regelbunden motion finns självklart möjligheten att stärka upp hästen. Och det är egentligen först då man kan se hur pålagringarna kommer att påverka hästen.
Men med den sjukdomshistorian så ställer det ju högre krav på ägaren både tidsmässigt och ekonomiskt, hästen behöver kanske en "rundsmörjning" i lederna varje år, behöver regelbundet kollas av equiterapeut för att lossa spänningar, extra noggrann hovvård etc. Kanske inte drömbeskedet att få om man sett fram emot ett tillskott i kassan genom att sälja hästen och nu få veta att den är i det närmaste osäljbar och kommer att kosta i framtiden också.

Så ts, jag tror det är definitivt kört att få hästen utdömd i det här stadiet. Så antingen får du ta bort hästen utan att få någon ekonomisk ersättning eller så gör du en satsning och försöker ge honom en så god rehabilitering som möjligt och får en klarare bild på hur pålagringarna kommer att påverka honom. Önskar dig all lycka med det här!

Min islänning är 15 år och har pålagringar på båda fram. Inget jag visste innan jag köpte honom i höstas. Men han började halta på vänster fram och vi åkte till klinik som sprutade honom i båda fram. Sen tillbaka efter några veckor och då gjordes spattröntgen vilket också visade att han har det. :(
Jag har efter det gjort röntgen fram från knät och neråt och där kom det fram att han har pålagringar på båda. Antagligen var det detta som spökade redan vid första hältan men veterinären var då säker på att den hältan berodde på spatten bak.
Har behandlat med kortison, Boswellia, Djävulsklorot, satt på sulor fram, vilat m.m..... Men han markerar ändå på vänster fram fast han bara går i hagen så han kommer få somna in inom de närmaste veckorna. Hade det bara varit spatt så hade det varit en sak men inte med pålagringar också som han dessutom verka ha ont av. Detta har kostat ca 20 000 (utöver FBs utlägg) och ändå har jag inte en frisk häst.

I mitt fall är vi nästan 100 på att det är förra ägarens felhantering av honom som orsakat pålagringarna då han inte ridits eller tränats som han borde och blivit belastad på fel sätt för mycket. Förstår att det är jobbigt för dig när din häst är så ung fortfarande. Kan inte råda dig till något mer än att kan du säkerställa att hästen inte har ont av att gå som sällskapshäst så låt den vara det. Min häst är ändå 15 och markerar dessutom bara av att gå i hagen så för mig är det "lättare" att fatta beslutet att låta honom somna in även om det gör ont i hjärtat.

Jag vet inte vad 'behandlad i 6leder' innebär för prognosen men veterinären sa att de brukar sällan ta både fram och bak och spruta vid samma tillfälle men han sa att vi kunde testa annars hand vi dragit ut ännu mer på tiden och vi skulle fått komma tillbaka och spruta resten sen.

Ingen aning alls vad detta innebär. Bra eller dåligt. Men det dåliga är väl att han sa det Into rakt ut men då har min häst inflammationer i 6leds samtidigt dvs båda knäna fram båda hovbens lederna fram och båda bak knäna:-( plus spänd som en jäkla fläder i hela rygg och överlijjd där emellan:-(.

Tänker som så med att hur fasiken ska man få bort alla spänningar och allt han gått o dragit på sig om han haft det hela livet nästan.

Men någon skrev att detta inte hänger ihop med hingst betet? I så fall måste det vara ridningen som orsakat allt detta eller vad är det annars och menar du då att man kan säga att just denna individen är mkt ömtåligt redan i grunden och inte håller för någon påfrestning alls?

Vill verkligen beklaga den situation du och hästen befinner er i, men som ett svar på dina sista rader vill jag säga att de skador och andra kroppsliga besvär som hästen har mycket väl och helt sannolikt kan uppkomma av bakåtlutande hovar. Utflutna hovar påverkar också neg.

Nu har du ju flera hästar som är friska men det är inte ovanligt att hästar i samma stall verkas helt olika och skador på leder i benens nedre delar kommer av felaktig belastning. Läs gärna mina inlägg från ex 16/7 för att veta mer, och sök på "totilas hovslagare" för att se en korrekt vinkel mot marken där strålen är vågrät mot marken. Väldigt ledsen för din och hästens skull.MVH

Pålagringar är ett av kroppens skydd vid felbelastning. Det kan vara exteriöra avvikelser som gör att de bildas (och därigenom kan man möjligen se det som ärftligt om avvikelsen nedärvs) eller så handlar det om annan belastning (ridning, körning etc).

Jag tar inte bort en häst lättvindigt, men jag tar direkt bort en häst (med eller utan försäkringsbolagets godkännande) som jag själv anser har en dålig prognos att komma tillbaka till sitt ändamål. En ung häst med mer än ett problem tycker jag är rätt kört faktiskt, det handlar om egen erfarenhet. Finns det röntgenförändringar går de inte att trolla bort, och det är sällan de är "utan betydelse" om man hittar dem i samband med en hältutredning.

Först och främst: inflammationen och pålagringar i leder är den vanligaste skadan bland ridhästar.

Alltså definitivt inte en dödsdom i sig.

Det som inte är så bra är att hästen bara är 6 och knappt riden. Och sprutad i 6 leder.

Var det lindriga pålagringar i samtliga leder eller i någon/ några och reaktion på böjprov på övriga?

Det var jag som undrade om ni tagit prov (blodprov som kostar ca 700) och testat för anaplasmos (fästingburen sjukdom) som kan visa sig som ledproblem utan egentliga pålagringar.

Först och främst: inflammationen och pålagringar i leder är den vanligaste skadan bland ridhästar.

Alltså definitivt inte en dödsdom i sig.

Det som inte är så bra är att hästen bara är 6 och knappt riden. Och sprutad i 6 leder.

Var det lindriga pålagringar i samtliga leder eller i någon/ några och reaktion på böjprov på övriga?

Det var jag som undrade om ni tagit prov (blodprov som kostar ca 700) och testat för anaplasmos (fästingburen sjukdom) som kan visa sig som ledproblem utan egentliga pålagringar.

Jag har träffat många olika raser genom åren men faktiskt aldrig hört om just pålagringar på Islands häst innan. Vet inte vad det beror på!

Vi röntgadd ju fram knän fram hovben och bak knän och spatt. Så 4ställen med massa olika vinklar.

Allt såg super fint ut förunn en svag kant som var väldigt rundad och hota som stora hakar som de ibland kan ha, på bak knäna lika mkt på båda bak

Men om det är ärftligt måste det väl vara att individen har en dålig exteriör med fött som från början aldrig kommer hålla för ridning?

Ja reaktion på böj prov i alla leder vi röntgadd förutom spatt delen för där markerade han ej men vet ville se den med eftersom det är vanligt på Islands.

Han kunde ej böja igenom alls utan att hästen stegrade rakt upp av smärta på fram:-(:-(:-( så han visar mest smärta fram.

Han var väldigt sul öm med av någon anledning inget fång relaterat alls bara öm så måste ju ha han hel skodd nu med:-S.

Jag frågade vet om det testet men han menade att det är en -myt' att det vandrar runt osv för en häst med detta ska enligt honom bli väldigt sjuk akut med hög feber och det är inget man kan undgå att se menade han. Det blev en sån 'trend' att alla skulle testa för detta tydlimgdm så fort hästen var halt att försäkrings bolagen inte täcker den kostnaden längre!

Han tycker inte alls vi behövde ta det för inget tydde på just den sjukdommdm i mitt fall.

Har bekant som nyligen upptäckt pålagringar på sin unga islandshäst, både fram och bakknän. Den är inte riden och enligt försäkringsbolaget är det väldigt ovanligt på islandshästar, men kanske det inte heller är så vanligt att det upptäcks om det inte är stora pålagringar, eller gett hälta? Eller så kanske islandshästar ofta röntgas för spatt och veterinären redan där dömt ut? Bara spekulationer...

Oj men hur förklarade veterinären detta???vad beror det på?

Vad ska de göra åt det?

Var denna hästen halt eller varför röntgadd de?

Otäckt om detta är en ny skada som börjar komma även på Islands.

En myt? Min gamla häst testades av ny veterinär när den gamla sa samma sak. Han låg på max värde på titrer. 7 dagar intravenöst antibiotika. Hade aldrig feber inte ens vid det tillfället. Reagerade på olika leder på böjprov och blev slö. Provet kostar som sagt 700..

Men spelar det någon roll i detta fall? Min häst har inte varit märkbart slö snarare tvärtom och bockat och velat springa. Inte halt som jag märkt heller.

Och om det vore detta så försvinner ju inte pålagringarma med antibiotika?!

Finns det egentiggdm någon häst som kan fungera normalt med pålagringar?

Det var kraftiga pålagringar och gamla, svårt för en veterinär att säga vart de kommer ifrån men hästen verkar fräsch i ryggen iaf. Den har varit halt och behandlats flera gånger men tas nu bort. Kan ju vara saker som händer under uppväxten plus genetik, då menar jag att vissa individer lättre reagerar på saker, exemplevis omkullgång eller vrickningar.

Delvis KL
Jag skulle också gärna höra om någon har erfarenhet av hästar som faktiskt fungerar med pålagringar, och hur isf. Dvs sprutas de regelbundet/årligen för att hålla sig fräscha, eller andra behandlingar? Någon som har opererat bort artros med bra resultat etc?
Tycker bara jag hör hästfolk, veterinärer och ET´s som säger att det kan ju fungera och hästen kan hålla i många år, men tycker bara jag hör tvärtom från dem som verkligen råkat ut för det?

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 203
Senast: Speedway
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V