Sv: bara 6år och pålagringar:-(
Först och främst: inflammationen och pålagringar i leder är den vanligaste skadan bland ridhästar.
Alltså definitivt inte en dödsdom i sig.
Det som inte är så bra är att hästen bara är 6 och knappt riden. Och sprutad i 6 leder.
Var det lindriga pålagringar i samtliga leder eller i någon/ några och reaktion på böjprov på övriga?
Det var jag som undrade om ni tagit prov (blodprov som kostar ca 700) och testat för anaplasmos (fästingburen sjukdom) som kan visa sig som ledproblem utan egentliga pålagringar.
Jag har träffat många olika raser genom åren men faktiskt aldrig hört om just pålagringar på Islands häst innan. Vet inte vad det beror på!
Vi röntgadd ju fram knän fram hovben och bak knän och spatt. Så 4ställen med massa olika vinklar.
Allt såg super fint ut förunn en svag kant som var väldigt rundad och hota som stora hakar som de ibland kan ha, på bak knäna lika mkt på båda bak
Men om det är ärftligt måste det väl vara att individen har en dålig exteriör med fött som från början aldrig kommer hålla för ridning?
Ja reaktion på böj prov i alla leder vi röntgadd förutom spatt delen för där markerade han ej men vet ville se den med eftersom det är vanligt på Islands.
Han kunde ej böja igenom alls utan att hästen stegrade rakt upp av smärta på fram:-(:-(:-( så han visar mest smärta fram.
Han var väldigt sul öm med av någon anledning inget fång relaterat alls bara öm så måste ju ha han hel skodd nu med:-S.
Jag frågade vet om det testet men han menade att det är en -myt' att det vandrar runt osv för en häst med detta ska enligt honom bli väldigt sjuk akut med hög feber och det är inget man kan undgå att se menade han. Det blev en sån 'trend' att alla skulle testa för detta tydlimgdm så fort hästen var halt att försäkrings bolagen inte täcker den kostnaden längre!
Han tycker inte alls vi behövde ta det för inget tydde på just den sjukdommdm i mitt fall.