bara 6år och pålagringar:-(

Sv: bara 6år och pålagringar:-(

Jag frågade vet om det testet men han menade att det är en -myt' att det vandrar runt osv för en häst med detta ska enligt honom bli väldigt sjuk akut med hög feber och det är inget man kan undgå att se menade han. Det blev en sån 'trend' att alla skulle testa för detta tydlimgdm så fort hästen var halt att försäkrings bolagen inte täcker den kostnaden längre!

Han tycker inte alls vi behövde ta det för inget tydde på just den sjukdommdm i mitt fall.

Precis samma skit pratade min veterinär när min islänning var inne på hältundersökning för många år sedan. Han var halt på alla fyra benen och han sprutades i 6 leder i tre omgångar och blev inte ett skit bättre, veterinären tyckte avlivning var enda utvägen eftersom han inte svarade på behandlingen, han var för övrigt pigg och glad utan feber. Då tjatade jag mig till ett anaplasmaprov i alla fall, och hoppsan höga titrar och efter behandling var hästen ohalt. Så jag köper inte det om att hästen alltid blir dödssjuk med hög feber vid anaplasma.

Delvis KL
Jag skulle också gärna höra om någon har erfarenhet av hästar som faktiskt fungerar med pålagringar, och hur isf. Dvs sprutas de regelbundet/årligen för att hålla sig fräscha, eller andra behandlingar? Någon som har opererat bort artros med bra resultat etc?
Tycker bara jag hör hästfolk, veterinärer och ET´s som säger att det kan ju fungera och hästen kan hålla i många år, men tycker bara jag hör tvärtom från dem som verkligen råkat ut för det?

Håller helt med dig! Har kollat runt överallt utan att hitta ett riktigt 'fall' där hästen fungerar som vanligt igen!

Någon alls???

Känns som att det mer eller mindre är en döds dom:-(

Och angående fästing sjuke testet! Jag tjatade på honom och detta var alltså vad han sa!
Jag hade inte gett mig om det inte vore för att jag tror att i mitt fall så gör det varken från eller till:-( pålagringarma är ju redan där och vad jag vet får de väl inte pålagringar av fästing sjuka?

Vad jag försökte säga var att anaplasmos kan visa sig på många sätt. Och kan sluta mycket värre än vad lite pålagringar kan göra. Har din häst lindriga pålagringar i någon led kan symptom komma från annat håll.

Lindriga pålagringar har var och varannan häst. Med rätt skoning och träning kan de fungera hur bra som helst.

Har inte läst alla inlägg, islänningen som jag nämnde minns jag faktiskt inte hela stammen på, han är e: Gaukur fra Innriskeljabrekku iaf, och jag tror någon känd Svalur på mammas sida.
Om det är medfött behöver det dock inte vara ärftligt för det, så jag vet inte om stammen säger så mycket.

Angående pålagringar så har jag en vän vars gamla islänning visade sig ha pålagringar(ganska kraftiga) båda framkotorna. Han blev halt när han reds "på lång tygel i skogen" en massa, men när de arbetade om honom så att han bar sig bättre bak blev han ohalt iaf och reds många år till utan problem.

Jag har en unghäst på 4 år (storhäst) som blev halt nu när jag började rida in honom. Han är inte riden mycket alls och ändå blev han halt. Jag stod som ett frågetecken. Inflammation has, bakknä och ev ngt i ländryggen.
Orsaken enligt veterinären var helt enkelt brist på muskler=instabilitet. Han har lekt i hagen massor, kutat i hala leriga hagar osv, redan där har inflammationen börjat. Sedan började jag rida och då blev det såpass att han började visa att han hade ont.
Vi fick stränga order att bygga upp honom muskulärt, han får inte vara sådär svag för då håller inte hans leder. Och att muskla upp en häst gör man inte genom att sporadiskt rida lite då och då, det krävs målmedveten och varierad träning ihop med rätt mat osv. Så vi har sedan i mars tränat varje dag, självklart olika typer av pass, enligt schema som veterinären och tränaren bestämt. I början enbart från marken, och även om jag enligt vet får börja rida nu, så märker jag att han ännu inte är så stark att han är stabil med ryttare. Och då snackar vi storhäst på 160 cm och mina kanske 68 kg.

Så, jag tror nog att din häst skulle kunna bli frisk med rätt träning om veterinären tror det. Som sagt kanske pålagringarna bara påverkar honom när han är för dåligt musklad. Det betyder ju såklart att han behöver byggas upp noga, och han kan aldrig förväntas fungera exakt som en "vanlig" häst. Skulle tro att det är extra svårt med en islänning, eftersom så många tror att de utan problem kan bära tunga vuxna utan speciell träning. Jag skulle vara rädd att sälja en sån häst vidare.

Om du vill prata mer detaljer kan du PM:a, kan koppla ihop dig med min tränare så kan hon förklara bättre vad vi gjort osv.

Både tränare och veterinär är säkra på att min unghäst blir helt bra och normal häst, fast personligen tycker jag ju att det känns knepigt med problem så tidigt. Vet inte hur jag skulle se på en eventuell framtida försäljning. Kanske skillnad om typ 10 år, och han tränats och hållit utan problem. Skulle ändå vara noga med att ev köpare visste om att han troligast inte kommer kunna fungera bra med enbart "skritt i skogen på lång tygel". Det kan självklart vara så, i båda våra fall, att detta är ett problem som uppstår just hos den unga hästen när den ska musklas upp, när de är vuxna och en gång blivit väl musklade, så kanske en helt annan stabilitet uppstår, även om de inte tränas supernoga i omgångar.

Precis samma skit pratade min veterinär när min islänning var inne på hältundersökning för många år sedan. Han var halt på alla fyra benen och han sprutades i 6 leder i tre omgångar och blev inte ett skit bättre, veterinären tyckte avlivning var enda utvägen eftersom han inte svarade på behandlingen, han var för övrigt pigg och glad utan feber. Då tjatade jag mig till ett anaplasmaprov i alla fall, och hoppsan höga titrar och efter behandling var hästen ohalt. Så jag köper inte det om att hästen alltid blir dödssjuk med hög feber vid anaplasma.

Om hästen inte svarar på behandling i leder och man inte har några egentliga röntgenfynd kan det även vara muskulärt.
Har en vän som höll på att få sin islänning avlivad pga spatt som inte svarade på behandling(och inte syntes på rtg), som sista utväg tog de ut en massör som hittade en jättespänd hamstring, hästen blev helt bra efter typ två behandlingar O_o

Imorgon är det återbesök, jag måste säga vad jag känner nu. Tror att han fick känslan av att jag är så att jag vill dra ut på detta och verkligen göra allt under lång tid för att få honom frisk.

Och jag vill ju det men jag är ju realistisk och inser ju att detta går ju inte att bota kanske bara tillfälligt.

I och med att han knappt blivit riden och troligen aldrig utan viss smärta så känns det ju som att man vet ju inte ens om han håller för ridning alls. Om han ens håller för att gå i hagen.

Han är väldigt 'hård' och visar ingen uppenbar hälta men jag ser ju nu att han är ovillig till att springa i hagen vilket han annars älskar att göra, han 'ska'ju inte springa nu men den häst jag känner om han vore frisk hade han gjort det en då:-
Han står och slokar med huvudet mot en vägg och ser ledsen ut på blicken:-( men varje gång ja kommer ut är han snabbt upp med huvudet och blir så glad att se mig:-( fina vackra stackars killen.
Han är verkligen extremt fin med massor av mån och svans och en väldigt ovanlig färg så vacker som en sagohäst för bra för att vara sann:-(

Men återigen hur kan det hjälpa just min häst i detta fallet? Han har ju fortfarande kvar pålagringarma!!!!!

Som sagt kan man ha pålagringar utan att ha ont av dem. Så det kan ju hända att pålagringarna inte är orsaken till problemet, särskilt med tanke på att veterinären tycker att de sitter "bra till".

Idag var vi på återbesök.
Han var mkt bättre såg fin ut på rakt spår, ville inte gå fram ordentligt i trav på volt och rollade lite.
Men förra gången ville han knappt trava alls och ramlade tom omkull.
:/
När han böjde hade han fortfarande ont i alla 4knäna men mkt bättre för denna gången kunde han böja helt igenom som man ska kunna utan att han stegrade av smärta.

Han blev behandlad i de 4 lederna denna gången istället för 6 som förra gångeng

Sen gjorde vi upp en plan att återbesök om 3v för att se hur han mår är han väldigt mkt bättre så ska han få vila 6mån över vintern och få en chans till att läka ut ordentligt.
Sen ska jag få ett grundligt igångsättnings schema där jag ska bygga upp honom och ge honom en ordentlig grund så att han blir stark och hållbar.
Återbesök igen efter det för att se om han är frisk och ev kan säljas eller om det blir ut dömd om han inte kan bli frisk.

Men då har vi gett honom en ordentlig chans o veterinären menade på att han kan bli helt frisk.

Nu när jag tog upp detta med pålagringar menade han på att jag fått helt för mig. Att det knappt var märkbart på röntgen bara en förändring som han la märke till inte alls några pålagringard??!!! Oj vad jag grävt ner mig i onödan:-S.

Skönt att höra!
Jag skulle dock be om en second opinion angående vila hela vintern, är han tunn/omusklad, och kanske leker mycket i hagen, så kan det bli värre igen, även om man inte tränar.
Som sagt var det jätteviktigt för min unghäst att han musklade upp sig NU enligt veterinären.

Vad jag försökte säga var att anaplasmos kan visa sig på många sätt. Och kan sluta mycket värre än vad lite pålagringar kan göra. Har din häst lindriga pålagringar i någon led kan symptom komma från annat håll.

Lindriga pålagringar har var och varannan häst. Med rätt skoning och träning kan de fungera hur bra som helst.

Vill bara säga att jag håller med om att anaplasmos kan visa sig på många sätt. En av mina hästar har haft det TVÅ gånger (nej vadå otur). Båda gångerna har symptomen visat sig olika.

Vid första anfallet visade han hälta som förflyttade sig hela tiden. Han var stel, ovillig till att röra på sig. Ingen feber. Jag lät honom vila, han blev bättre en liten stund men sen började han vingla. Han hade dock aldrig rejäl feber.

Andra gången fick han de mer typiska symptomen, vinglade rejält, mycket feber.

Med det sagt hade jag för säkerhetsskull tagit prov på hästen om jag var i TS sits..

Han var mkt bättre såg fin ut på rakt spår, ville inte gå fram ordentligt i trav på volt och rollade lite.

Nu när jag tog upp detta med pålagringar menade han på att jag fått helt för mig. Att det knappt var märkbart på röntgen bara en förändring som han la märke till inte alls några pålagringard??!!! Oj vad jag grävt ner mig i onödan:-S.

Och så var jag tillbaka med samma sak igen...En häst som ramlar omkull när den ska trava? En häst som är gravt påverkad i 6 leder och efter behandling i 4 UTAN större pålagringar... :banghead: ...Varför i hela helsiket tar du inte ett blodprov, det kostar som sagt inte många kronor och du har stor chans att få en symptomfri häst om du gör det NU. Häststackarn får mindre och mindre chanser att bli bra och det du säger angående vad som hänt är en enda stor varningsklocka för detta...

Och som sagt (igen) pålagringar behöver inte alls vara någon katastrof och definitivt inte något man regelmässigt slår ut hästar för. Iallafall inte om de är lindriga/måttliga och inte påverkar hästen (vilket de ofta inte gör).

Nu lämnar jag den här tråden innan jag upprepar mig för sjuttielfte gången och blir crazy på riktigt :crazy:

Jag reagerade också på att den trillade omkull faktiskt, hur reagerade vet på det? Har aldrig hört att en häst trillat ihop pga hälta..

När han böjde hade han fortfarande ont i alla 4knäna men mkt bättre för denna gången kunde han böja helt igenom som man ska kunna utan att han stegrade av smärta.

Sen gjorde vi upp en plan att återbesök om 3v för att se hur han mår är han väldigt mkt bättre så ska han få vila 6mån över vintern och få en chans till att läka ut ordentligt.
Sen ska jag få ett grundligt igångsättnings schema där jag ska bygga upp honom och ge honom en ordentlig grund så att han blir stark och hållbar.
Återbesök igen efter det för att se om han är frisk och ev kan säljas eller om det blir ut dömd om han inte kan bli frisk.

Du har en sexåring som nu är sprutad två gånger, halt alla fyra knän.
Och du vill rehabilitera för att sälja.
Sälja som vad då???
Ridhäst?
Sällskapshäst?

Den enda jag haft som trillat omkull hade svår cancer och började trilla omkull dom sista 2 dagarna innan hon togs bort.
Och för den som undrar så stod hon under konstant veterirnäruppsikt tills hon togs bort. ..

Men återigen hur kan det hjälpa just min häst i detta fallet? Han har ju fortfarande kvar pålagringarma!!!!!

Men du läser ju inte vad LucyShow skriver. Ja pålagringarna kommer vara kvar men anledningen till att han är halt kan vara pga anaplasma.
Om veterinären säger att pålagringarna är lindriga så borde inte hästen bli så halt av dem. Då måste det vara något annat t.ex anaplasma som flera här i tråden beskrivit på sina hästar.

Fint att han mår bättre, just nu.
Tycker som flera andra att du borde ta det där provet de tipsar om, allt för att utesluta.

Jag hade själv en isis, född 03, kom till mig 09. Från start väldigt spänd, exploderade, kastade sig m m m. Fullt genomgången på alla sätt och vis.

2012 kom hältan. Då var han inflammerad i så många leder att det inte var försvarligt att spruta honom. Veterinären trodde att han haft inflammationer ända sedan inridningen och att han var totalt obrukbar då han hade kopplat ihop ridning med smärta i hela sitt liv. Han dömdes ut och avlivades. Pålagringar fram skall tilläggas...

En otrolig sorg, min första häst och han låg mig varmt om hjärtat.
Det jag har lärt mig är att ALDRIG skylla på dumheter när de beter sig som galningar. Jag har aldrig ångrat mitt beslut utan förbannar bara mig själv att jag höll på i nästan 3 år i tron att han bara var nervös.

DIN häst visar tydligt redan nu att något är sjujäkla fel.
Visst, låt honom få vilan och sätt igång honom (jag gjorde likadant) men om han sedan visar samma symptom och beteende, ta ett bra beslut.
Såna hästar FÅR INTE komma ut på marknaden till okunniga amatörer. Det är förenat med livsfara.

Men börja som sagt med att ta blodprovet...
Lycka till.

Senast ändrad:

Du kunde lika gärna beskrivit min ena häst som hade anaplasma, allt stämmer in på honom och hur det var när vi åkte och sprutade och sprutade.
Första besöket hade han så ont vid böjprov så han stegrade av smärta, sprutades i 6 leder.
Andra besöket lite bättre på rakt spår men rollningar och snubbel på volt och han sprutades då bara i fyra leder.
Tredje besöket samma igen som första, 6 leder sprutades och veterinären hade inget hopp om bättring och föreslog avlivning!:mad:
Då krävde jag ett anaplasmaprov trots att veterinären vägrat förrut pga att hästen var för pigg och glad, ingen feber eller allmänpåverkan och att hon var säker på att hans inflammationer berodde på något annat.
Han hade innan första besöket inte visat direkt hälta mer än att han var ganska snubblig och ramlade omkull t.o.m en gång med mej och var lite allmänt ovillig att gå fram.
Han är också en hård kille som inte visar när han har ont förrän det är jäkligt illa.
Tre dagar senare ringer de och säger att han har 1200 i titrar och att han måste behandlas omedelbart.
3 månader senare reds han som vanligt helt återställd.
Tyvärr fick han anaplasma en andra gång 4 år senare, den hämtade han sig aldrig ifrån eftersom jag inte fick någon behandling pga att försäkringsbolag och veterinär ansåg att anaplasma läker ut av sig själv vilket det aldrig gjort , han har aldrig gått att rida efter det och går som sällskapshäst.
Så säger som LucyShow varför vill du inte ta prov :banghead:

Vad är det som gör att din häst aldrig mer går att rida? och hur behandlas den sjukdommen?
och hur vet man om de ens kan bli friska från det?

det var veterinären som inte ville ta provet så jag trodde givetvis att han kan sin sak.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 203
Senast: Speedway
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V