bantningstråd

MinIan

Trådstartare
Ja, idag ska jag få hit en hund som jag ska banta ner lite... eftersom att alla andra är så slö när det gäller att gå med hunden..

har ni några bra tips, som man kanske ska tänka på vid bantning av hund?

hunden är en pitbull korsning, så hon är ju kraftig, men på henne är det lite för runda former :angel:

hur skulle en hund kännas om den är i perfekt form? man brukar ju känna efter vid revbenen, eller hur?

Sv: bantningstråd

Fick rådet av en veterinär ang. min tjocka golden jag hade. Filmjölk på morron och kväll. Lite torrfoder mitt på dagen. Så massor med motion. INGET godis alls av nåt slag. Lite svårt med golden, som äter allt dom kommer över. Men tydligen är filmjölk bra. Det gav faktiskt resultat ganska snabbt.

Min hund var överviktig när jag tog över honom, hade 10 kilos övervikt. Min veterinär rekommenderade dels dietfoder av något slag. Min hund är dessutom väldigt kräsen med maten så det enda som dög enligt honom var Doggy Light, men det är helt okej sa vet. Absolut inga trappor och dylikt!!! Höfterna ska påfrestas så lite som möjligt. Nu vet ju inte jag hur mycket övervikt hunden du ska få hem har men, eftersom att min hund hade så pass mycket så fick jag inte gå mer än ca 40 min om dagen, uppdelat över dagen, med honom tills han tappat några kilon. På den vet. station jag går till har de gratis vägning och kost rådgivning. Finns säkert hos dig med, hett tips är att gå dit och väg din hund! Be om hjälp med olika foder och hur du ska lägga upp motionen!! Vi var och vägde vår pojk en gång i veckan till att börja med. Lycka när vågen började gå neråt :) Pma gärna om du känner att du vill ha lite stöttning och peppning :)

Senast ändrad:

det där lät intressant.. hon är inte jätte överviktig, men hon har ju inte normalt hull iaf..
men jag ska testa det där med fil.. kan ge henne det på morgonen så får hon torrfoder på kvällen.. det borde ju duga, eftersom att hon är van att få torrfoder både morgon och kväll..

Jag som barfar ger helt enkelt mer frukt och grönt, och magert kött. Så blir de mätta ändå.

Fick rådet av en veterinär ang. min tjocka golden jag hade. Filmjölk på morron och kväll. Lite torrfoder mitt på dagen. Så massor med motion. INGET godis alls av nåt slag. Lite svårt med golden, som äter allt dom kommer över. Men tydligen är filmjölk bra. Det gav faktiskt resultat ganska snabbt.

Dock ska folk tänka på att många hundar inte tål laktos så bra.

TS, köp ett bra bantningsfoder som man kan använda länge (kolla på royal canins produkter) och som någon skrev. Inget annat utöver den maten. Motionera mer, om än så bara tio intensiva minuter promenad eller lek.

Ge ett bra bantningsfoder. Hos vet finns bra foder. De bajsar mer av det fodret.
Jag köpte till min förra tik doggy ligt. Det fungerade bra.
Så givet vis motion. Börja försiktigt att motionera. Sö öka.
Inget extra godis.
Ge råa morötter eller rå potatis.
lycka till

Ge ett bra foder.

Tex Eukanuba Excess Weight, bryter ner fettet istället för musklerna.

Bantade en hund för inte så länge sedan, gav henne halva vanliga dags ransonen och fri tillgång på morötter.
Första dagarna åt hon morötter till vansinne, sedan lugnade hon ner sig.
Fungerade jätte bra.

kl

Men jag säger som Favina, att ersätta det vanliga fodret hänger jag med på. Men att istället dels byta ut den normala kosten mot frukt och grönsaker låter inte klokt i mina öron. Vad hände med alla viktiga fettsyror, protein etc..ersätter ni med tillskott?
Somsagt, köpt ett foder som inte ger sig på musklerna vilket de flestas förslag här verkar göra. Kroppen "lånar" ju sådant som kraftigt reducerats i kosten för att hålla nivån jämn i alla viktiga delar man behöver. Låt säga att protein reduceras helt eller åtminstone till hälften +- (som vid ersättning av fruk o grönsaker),
då går ju kroppen genast på muskelmassan för att hålla jämn nivå i blodet...vill man det?

Jag fodrade henne med endast färskfoder,och det blev för mycket för henne,så istället att dra ned på mat mängden, så gav jag samma massa men mindre kött. Vad jag såg så led hon inte, och nu äter hon torrisar med en liten mängd färskfoder, och håller vikten.

Ersätta ett mål mat med bara fil?? Stackars jycke så hungrig man ska vara då...

Jag har Labrador och har alltidvarit noga med vikten. Trots det så går de ändå upp då och då av oförklarliga anledningar :)

Jag är noga med att ge ett foder som jag kan ge mycket av. Just nu äter hon Best In Show lamm & ris och kan äta 7-8 dl om dagen. Mindre än så vill jag inte gå ned i fodermängd. Jag har fått rådet att ge 2+2 dl om dagen av ett foder av bättre kvalitet :crazy: Men ärligt så känns det helt grymt eftersom att hennes mage kurrar hela tiden och hon lätt spyr galla på morgonen. Då ÄR det för lite mat.

Min kompis bantade ned sin gravt överviktiga hund med Carriers lightfoder. Minns inte vad det heter exakt. Det räknas väl heller inte som något kvalitetsfoder, men då fick han verkligen äta samt att han gick ned sakta med säkert i vikt. Jag tror att han år ca 12 dl/dag av det.

Sen brukar jag ge knäckebröd ibland och grönsaker när det blir över och lite sånt, något är ju trevligt att tugga på fast man bantar :) Mina petar ju i sig mycket ute ändå... När min äldre hund är väldigt otillfredsställd så äter hon istället pinnar ute...

kl

Men jag säger som Favina, att ersätta det vanliga fodret hänger jag med på. Men att istället dels byta ut den normala kosten mot frukt och grönsaker låter inte klokt i mina öron. Vad hände med alla viktiga fettsyror, protein etc..ersätter ni med tillskott?

För min del handlar det inte om att ersätta, utan att fylla ut för att ge mättnadskänsla. Självklart ska man ge så mycket mat att det täcker näringsbehovet.
Problemet med torrfoder är att ofta blir det så lite i mängd när man drar ner på det, varpå hunden fortfarande har ett tuggbehov och kanske tom känner sig hungrig. Jag har dock aldrig upplevt det med BARF, där det är enkelt att anpassa maten genom att välja magrare köttsorter tex.

ja man ska kunna känna revbenen med ett lätt tryck. men olika hundar har olika kroppsform. min labbe har mycket midja, inget fett över revbenen och en del fett på rygg och rumpa, medan min schäfer aldrig får så mycket midja och revbenen har lite fett på sig. på henne kan man istället känna ryggen och höftbenen med ett lätt tryck.

när det gäller foder så finns det speciella bantningsfoder för extremt överviktiga hundar. handlar det om några enstaka kilo tycker jag det är lite att ta i, de kilona kan man lätt få bort med mindre av den vanliga maten. prova att minska med 1/4 till 1/3, tillsätt ev lite morötter som bukfylla om hunden blir mycket hungrig. de vänjer sig snabbt. filmjölk har naturligt ett lågt innehåll av laktos (bakterierna äter laktosen), men ännu bättre är laktosfri fil om du vill ge det.

var försiktig med att öka motionen samtidigt som du minskar maten. alla vet ju hur hungrig man blir när man motionerar mer!

fett och protein = lättåtkomlig energi. den energin måste man minska på om hunden ska banta. normalt ger man tillräckligt med foder ändå för att hunden ska få i sig de vitaminer och mineraler den behöver.

kroppen tar på fettlagret först, sedan på musklerna. men så mycket vill man inte banta hunden.

Min ena Labrador (som du har sett) ser alltid lite oformlig ut trots att hon är smal! Hon blir smal över revbenen så att de syns med blotta ögat (ändå kallas hon för överviktig) Magen drar sig upp (men hon har hängtuttar så det syns inte direkt om man inte känner med handen)

Min andra tjockis är det sällan någon som har komenterat. Hon har jätteuppdragen buk (hade kanske jag ska skriva i unga år ;)) Men ändå jättetjock över revbenen. Det spelar ingen roll vad jag gjort med henne, men hennes revben har varit nedbäddade i fett och samtidigt ingen mage. Så jag har accepterat att hon ser ut så och några överskottskilon bekymrar mig inte :) (Men folk har tyckt att HON ser smal ut, den lilla tjockisen) Men jag skulle ju undvika att köra rapport med henne eller elitträna agility eller annat som kräver en lätt hund för att inte ge så mycket förslitning.

haha så är det med mina hundar också. schäfern har ganska uppdagen mage, smal bröstkorg och spinkiga ben, och folk tycker hon är mager, trots att hon efter kastrationen har blivit riktigt fläskig. labben har en jättebred bröstkorg och inte ett kilo för mycket, men han räknas visst till tjockisarna. ibland tror jag att folk räknar med att han är överviktig bara för att han är labrador.

Ja verkligen, de SKA vara tjocka per automatik. Men jag tyckte inte att han såg ett dugg tjock ut. :) (Å andra sidan har ju jag Labradorögon och behöver inte känna på dem för att lista ut det...) Han var ju riktigt hög och smärt :) Min med korta ben och lång rygg + väl välvd bröstkorg + löst skinn på undersidan ger ju inte riktigt det intrycket...

Fast det är också riktigt många som ger positiva komentarer också! De som ger sig lite tid att titta efter brukar ofta berömma henne. I somras var det till och med en ägare till stående fågelhund som jag stod och tjattrade med ett tag som efter en stund förvånat sa att hon var i väldigt fint trim, helst med tanke på att hon är 9 år också. Antar att det också är lättare att se när hon rör på sig :D

Jag fick tips om att ge popcorn till en hund som vill äta mycket, för mätta ätbeteendet. ( fungerar säkert för en hund som ska bantas, eftersom man drar ner maten så mycket blir hunden väldigt hungrig)

Då är det viktigt att poppa vanliga popcorn i popmaskin. Inte mikropopcorn.

fett och protein = lättåtkomlig energi. den energin måste man minska på om hunden ska banta. normalt ger man tillräckligt med foder ändå för att hunden ska få i sig de vitaminer och mineraler den behöver.

kroppen tar på fettlagret först, sedan på musklerna. men så mycket vill man inte banta hunden.
Det där stämmer inte enligt kursledaren på näringsläran jag gick för två månader sen, kroppen tar av det den fattas men då som jag skrev av det som reducerats kraftigt. Samma sa vet då vi var på koll och frågade om bantning iom att min egen hund har bantat och gör det fortfarande.
Nu har jag ett foder till honom med mycket mindre fett, men proteindelen är inte kraftigt reducerad, dock något mindre än annars.Det är från RC, han måste dessutom ha proteinet då han håller på attt bygga upp muskler i bakbenen (simmar). Hade han fått bara hälften av proteibnbehovet hade ju musklerna förtvinat istället för vuxit.

Jag verkar dock ha missförstått folk, jag förstod det som att man tog bort halva ransonen av hunden normala foder och ersatte med grönsaker..vilket jag tyckte lät lusitgt.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 817
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka