bantningstråd

Sv: bantningstråd

:bow:

tack för alla svar.. jag märkte igår, när jag var ute å gick med henne i den takten jag och min hund är vana vid att hion blev lätt anfådd vid första backen..
Och hon går som en liten anka :angel: vet ej om det är typiskt för hundar som är kraftigt byggda eller om det är för att hon är lite mullig..

och eftersom att jag misstänkte att hon inte fått jobba så mycket som hon fick igår så stretchade (stavning?) jag henne efteråt..

men idag gick det bättre,, hon verkade ha fått mycket mer energi sen igår.. kan det gå så fort på kondisen?

då finns det olika läror, jag har också läst en kurs på kalmar högskola (läraren var från LU visserligen) om kost och hälsa och där var det ganska enkelt så att kroppen tar enklast åtkomliga energi först. det tar nämligen en del energi att omvandla protein till användbar energi, medan fett är nästan färdigt att användas.

om man ser på vad man ska äta så kan man äta normalt, men mindre. man måste inte hålla på och joxa med specialdieter bara för att gå ner i vikt.

då finns det olika läror, jag har också läst en kurs på kalmar högskola (läraren var från LU visserligen) om kost och hälsa och där var det ganska enkelt så att kroppen tar enklast åtkomliga energi först. det tar nämligen en del energi att omvandla protein till användbar energi, medan fett är nästan färdigt att användas.
Det du skriver stämmer om man äter normalt, bantar man och reducerar något,låt säga protein( som jag tidigare skrev )kraftigt (tar bort eller halverar tex) går inte kroppen på fettet. Kroppen måste ha alla ämnen och den jobbar i en balanserad process. Får den inte sitt protein i den mängd den behöver gör den allt för att kompensera och "snor" då från lagret den redan har (tex muskler).
Det är därför så många som äter specialdieter ofta inte klarar det, då dom ofta reducerar något för att bli smala och det funkar tillslut inte. Blodsockret dyker snabbt ner i minimum för att kroppen behöver alla sin näring, tillslut ger den vika. Jag ser halvering av den vanliga maten och ersättning med grönsaker som en sån sak. Jag menar, jag har ju själv bantat ner mig 15 kilo och när jag fick höra detta av näringsläraren så kände jag bara "jo jo det känner man igen":D.

om man ser på vad man ska äta så kan man äta normalt, men mindre. man måste inte hålla på och joxa med specialdieter bara för att gå ner i vikt.
Absolut! Och jag ansåg att vissa verkade förhålla sig till sådana påhitt.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 041
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 226
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 477
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
656
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka