Bantnings tips

Baugalin

Trådstartare
Har ett stort sto som det känns nästan omöjligt att få ner i vikt. Har en massa olika saker som jag försöker följa men tänkte till i dag om det möjligen finns någon "lösning" alt. något som skulle förenkla det hela för både mej och hästen.

Så alla ni häst bantnings läromästare dela gärna med er :D
 
Sv: Bantnings tips

Mycket klättring och långa skrittpass i varierad terräng samt kontrollerat födointag borde göra susen! :)
 
Sv: Bantnings tips

Jag tycker om att fodra som vanligt men öka motionen och lägga till extra protein i foderstaten. Förutsatt att man fodrade i måttliga mängder anpassat efter hästen innan.

Jag har en 500-550 kilos häst som får 11 kilo hösilage (ts nästan hö.;)) om dagen, största givan på kvällen i småmaskigt hönät. Kan inte analysen i huvudet med kvoten är på 8.
Rider halvhårt 5-6; dagar i veckan. Och hon har jättelätt för att gå upp i vikt.
Men hon är så fin så, välmusklad och med precis lagom mycket fett över revbenen.

Hästar som får för lite mat blir tjuriga, har ingen ork (såklart!), samt kan få magsår.
Och musklerna kommer inte byggas upp fort.

Edit: självklart är det olika för alla hästar. Men min fd fetknopp fick mindre mat med sämre näringsvärden innan samt mindre motion. Detta har fungerat på henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantnings tips

Fodra lite flera gånger om dagen. Ge ingen kraft, bra hage där de måste röra sig för att komma till vatten och mat.
Ordentlig motion.
 
Sv: Bantnings tips

Man ska aldrig svälta sin häst eller ngt annat djur eller människor inkluderade om man ska banta . Det är skadligt .Däremot så kontrollerat kalori intag och ökad motion . Inga konstigheter .

Problemet uppstår bara när folk kommer på försent att deras djur är feta och därmed pga hälsoproblem får impulsen att de måste ändra läget akut . Se till istället att det läget inte uppstår så blir allt enklare och hälsosammare Ffa för djuret .

Är det redan faktum i fråga om ett problem så måste man inse att det då kräver konsekvent behandling och över konsekvent tid och inte finns ngn Quick fix .
 
Senast ändrad:
Sv: Bantnings tips

Jag har inte sagt att man ska svälta ett djur O_o

Läste nu mitt senaste inlägg och där kunde man kanske tolka det sista fel. Jag svälte absolut inte min häst men drog ner på maten. Menade inte att DET funkade. Utan det jag skrev först i inlägget fungerade bäst. Om du hänger med.:p
 
Sv: Bantnings tips

Intervall träning är mitt tips vet inte någon som misslyckats men finns säkert.

Rekommenderar pulsmätare så man inte går för fort fram.
 
Sv: Bantnings tips

Jag ger Glucogard periodvis till min ponny för hon går i lösdrift och äter mer hö än vad hon borde. Det är dyrt men fungerar bra. Dock ser jag ingen anledning till att det skulle behövas på en häst som står på box - då kan man ju reglera fodret och om hästen motioneras blir grovfodergivorna alltid tillräckliga. Däremot kan man ju hålla igen på/se över kraftfodret.
 
Sv: Bantnings tips

Väg all mat. Mot bröstomfånget en gång i veckan för att se om vikten går upp eller ner. Låt inte vikten sticka iväg när det finns gräs, reglera betestiden. Ge ett väl avpassat grovfoder, halm och protein tillskott är ett bra lågenergialternativ till höger och hösilage.
 
Sv: Bantnings tips

:bow:

Det är nödvändigt att tänka långsiktigt.

Många hälsoexperter säger att födan gör typ 90% och motion 10% egentligen när det handlar om övervikt, så ffa ska man lägga om kosten och det gäller djuren också men det innebär inte att man ska banta/svälta utan man måste ändra innehållet i det som man stoppar i sig.

Och framförallt - inget för bra sommarbete ifall hästen riskerar att bli fet, här går många i en fälla..
 
Sv: Bantnings tips

Ja, gräs kan få vikten att sticka iväg väldigt fort. Under värsta tillväxtperioden på våren och försommaren har mina ponnyer fått gå ca 4 timmar per dagen på gräs och resten i gruspaddock. Dygnet runt-bete KANSKE i ett par veckor efter midsommar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
772
Senast: SaraXX
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
655
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp