Bantning - igen...

dimmansstuteri

Trådstartare
Men, hur gör man när ponnyn är 3 år och oinriden? :smirk:

Har ett treårssto, C-ponny, New forest, som kom hem i början av juni efter att ha gått på lösdrift hos en annan uppfödare sedan oktober 2003. Tror aldrig att jag har sett en så fet ponny :eek: , och alla planer på treårspremiering och treårstest är nu lagda på is. :mad: Att börja rida in henne nu är inte att tänka på, hon har tyvärr nog med att bära sin egen vikt.

Tips o råd?

Hlsn Helena

Sv: Bantning - igen...

Lite svårt att ge tips när du inte berättar vad hon äter nu? ;)

Mitt tips om hon går på bete nu är att du tar in henne ibland så att hon inte kan äta oavbrutet. tex nån timma mitt på dagen när det är som varmast och om hon kan stå inne på natten så är det bra. Sen tycker jag att ni ska ut och gå tillsammans, långa härliga promenader är nyttigt för alla! även tjocka små ponnyer :D

Ah, tänkte inte alls... :o
Hon står redan nu inne på nätterna, går i en nedbetad hage, fodras med ca 4 kg hö samt halm.
Höet är kanske i kraftigaste laget, funderar på att gå över på fröhalm för att kunna ge henne en större kvanitet så att hon slipper gå hungrig...
Hon är mycket välutvecklad för sin ålder, tror ej att hon kommer ett växa särskilt mycket till.
Promenader är förstås okej - det behöver vi båda två... ;)

Hlsn Helena

Senast ändrad:

Vi har alltid ridit med våra unghästar vid hand, så får de både motion och se sig om i vida världen med en äldre häst vid sidan!

Låt henne följa med som handhäst vid ridning...eller släpp henne lös i ridhus och låt henne röra på sig. Fullsädesensilge är bra "bantningsmat"... + inget bete alls...knappt :angel: Lycka till!

Vi har en ponny hemma som kan "leva på luft" och det som fungerar bäst som bantningsmotion på henne är körning. Hon gillar nästan körningen bättre än ridningen.
Så det kan ju alltid vara ett tips att köra in hästen :D . Har du sen en fyrhjulig vagn så blir det ingen större påfresning på benen heller. Enda minuset är väl att man inte får så mycket motion själv ;) men man kan motionera ganska bra när man tömkör.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 681
Senast: Augustine Lava
·
Avel Startlistorna för Ponny-SM i hoppning inomhus (27-29 oktober) ligger nu ute, och är knappast någon rolig läsning för en svensk...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
17 981
Senast: peråke
·
Avel Nu har jag kunnat läsa i olika trådar (Gnägg och Avel), att det gått mycket bra för flera "Bukefalister" i utställningsringar, på...
Svar
1
· Visningar
777
Senast: Rodde
·
Avel Dags att titta framåt mot 2005! Vad har ni för "avelsplaner" det kommande året? Vad väntar ni för föl, vilka hingstar kommer ni att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 357
Senast: HannaPP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym