BANTNING (hysteri eller befogat)

Sv: BANTNING (hysteri eller befogat)

Du får tipsa dem om att långa skritturer och galopparbete kan vara bra för kusar med kaggar:rofl:

Nej men ärligt.......öka motionen istället för att minska grovfodergivan....men det är en del (ryttare) alldeles för lata för.

Jag förstår allt ni skriver och ger bara mina pållar hö (förutom när de är dräktiga sista tiden..). Men nu står jaag med en smal lagom shettis och en smällfet a-ponny som jag verkligen skäms över. Fet hals, mage, rygg, rumpa, lår.. valkar.. Jag ger ju inget alls nu på sommaren och nu får de gå på nerbetat supertrist bete och jag tar in tjockisen på nätterna. Att det kan vara så stor skillnad!
Jag skäms när jag ser att hästfolk tittar snett men jag måste ju ut med henne! Är ute några timmar, säg 5 dagar i veckan, på långpromenader i skogen, där det mest är skritt men där jag joggar lite med pållen i trav brevid, samt hoppar över stockar... Hon var i bra ull i vintras så jag längtar tills gräset slutar växa då jag kan återfå kontrollen.

Vad mer kan jag göra för att få ner vikten?! :confused:Hon är oinriden och oinkörd (ska köra in till hösten/vintern).

Det verkar ju finnas några kunniga här så jag slänger ut frågan och kapar tråden lite snabbt och ber om ursäkt för det...

Enligt folket i mitt stall är denna hästen fet. :grin:
Hon är ej i kondition.
Jag tycker hon är rund, men långt ifrån fet.

15842281.jpg

Då kan man ju undra hur deras "normala" hästar ser ut om de kallar denna för fet...

Ibland tror jag att vi människor har en förmåga att förmänskliga hästars behov. Det gäller väl både det här med att man lägger på extra täcken när man själv fryser, att man behandlar dem med mellanmänsklig respekt, dvs. inte tar sitt ledarskap på allvar osv. Jag tror att det här med hästens vikt och hull också förmänskligas, man vänder sig lite mot idealet om vältränade och smala kroppar och "unnar" dem, liksom oss själva att ha mer eller mindre övervikt. För hur kan vårat samvete kräva att hästen ska vara smal och vältränad när vi tummar med det när det gäller oss själva? Jag tror att det är viktigt för både människa och häst att vara både vältränad och i lagom hull. Vi måste komma ihåg att lite övervikt sliter mer på en häst som hela tiden jobbar med kroppen, än vad det gör på en människa som kan välja att göra sitt jobb mindre fysiskt ansträngande.

Tycker det är lika plågsamt att se en mager häst som att se en överviktig häst.

Senast ändrad:

aa är så jag menar förstår ju att de så kalrt kan bli tjocka av grovfodret, var mer om hästen inte behövde bryta ner kraftfodret lika mkt och hade enklare att ta upp det pga det är mer koncentrerat än i grovfodret.

hmm jo varke för smal eller för tjock är ju bra. Men skulle hellre ha en häst med lite mer hull än en som jag inte får upp hullet på. Men sen tkr jag oxå att det är svårt att veta hur smal hästen ska vara eller hur mkt den ska väga... Var hos vet idag och min häst skulle väl försöka få bort 50 kg (känns lite svårt när han bara får skritta 15 min) så får väl försöka dra ner på hösilaget, även om det inte känns så bra för vill ju att han ska få tugga. Men iaf när han hade varit igång typ 2 ½ månad tyckte många att han såg bra ut i hullet, men skulle man jämföra med en tävlingshäst skulle han väl säkert vara fet. såg då ut i hullet ungefär som den hästen som Vita_N_6520 visade bild på i den här tråden.

Sen tror jag det är många som kankse tror att deras hästar är tjocka men egentligen har proteinbrist (var en av dom ett tag).

ja det är svårt med sånna där småttisar, men kan du inte ut och springa emd den annars, blir väl typ som att springa med en hund ;)

Jag är ute och går långa promenader flera timmar åt gången och nästan varje dag. Ibörjan (när jag fick konstaterat att hon inte var dräktig för ca 2,5 veckor sen) så gick hon jääättelååångsamt och jag fick knappt henne att ta något travsteg alls. Nu har jag fått upp farten på skritten (är fortfarande inte nöjd och tycker hon somnar ibland lixom..) och vi kan trava kanske 50 m innan hon sackar av.. Jag tror det är kondisen som är superdålig på henne men hon är också ömfotad på visst underlag... mitt mål är att kunna springa med henne både för hennes och min kondis, men det är nog ett tag tills dess. Jag får fortsätta vara ute och dra runt på henne. Nu väntar hon på mig vid grinden när hon ser att jag håller på i stallet så hon tycker nog det är kul att komma ut också.. Men när man tittar på henne så skäms man... blö.. Det kommer nog ta tid. Väntar in hösten och installning tacksamt,

ja det är svårt med sånna där småttisar, men kan du inte ut och springa emd den annars, blir väl typ som att springa med en hund ;)

Och det är trevligt med! Man möter andra som är ute med sina hundar så kan dom hälsa och nosa på varandra medan vi ägare snackar lite grann och så går man vidare. Har intalat mig att även om mina promenader inte alltid får hennes hjärta att pumpa hårt så är det iaf någon timme utan bete..

Kl

Sen har ju vissa raser en sådan kroppsform att de kanske kan se tjocka ut fast de egentligen inte är det. De är mer välvda kring revbenen så att säga. Fyller man då på med gott sommargräs som tar plats i tarmar o annat så blir magen likt en tunna. Har en sådan häst...

Stör mig faktiskt lite på folk som tycker han är tjock. Du kan inte jämföra en nordsvensk bruks med ett fullblod. De har helt olika förutsättningar. Denna hysteri börjar precis ett par dagar efter betessläpp och vad jag vet (om man ser till sig själv) blir man inte smällfet av att äta hur mycket som helst efter bara ett par dagar. Lite galoppjobb bara så har magen blåst ur sig lite...

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 657
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka