BANTNING (hysteri eller befogat)

Sv: BANTNING (hysteri eller befogat)

Visst finns det. Undrar vad man kallar de hästar som har mage ner till knäna.. :angel:

Kom på att jag hade en annan bild. HÄR är min häst fet.
Så ser hon ut efter två veckors bete :crazy:
11458608.jpg

tänkte mer på efter stallmötet :angel: om man inte skulle ställa in Toker i en bantinings hage till hösten ;) En viss person har ju iaf slutat kommenterat hans hösilage mängd nu :grin: Det försvann ju väldigt fort vi satte igång han så det gör det väl med sen, så han får gå och vara lite "tjockis" nu :)

Enligt folket i mitt stall är denna hästen fet. :grin:
Hon är ej i kondition.
Jag tycker hon är rund, men långt ifrån fet.

15842281.jpg

skulle absolut inte kalla den fet, har väl lite mage kanske. Men har ju inte så mkt överlinje heller skulle jag säga, så finns nog inte så mkt som håller upp bukmusklerna.

I vårt skall skulle den platsa in bland de magrare hästarna...

Ingen som tror på min teori ?? :angel::p

Ingen aning. Jag har faktiskt aldrig tänkt på det.
Det jag brukar se är "tjocka" (magen, bukig, klotrund osv) hästar som i runda slängar får maximalt 8 kg hö (stora hästar) om dagen. :grin:
Sen får de ett par liter havre när de går lektion, men det brukar ändå inte vara några enorma mängder.

Det som står ovan gäller typ alla hästar i mitt stall förutom de svårfödda som får litervis med kraftfoder (och liten mängd grovfoder såklart).
Där lägger det sig alltså mest på magen på hästarna..

Sen är det klart att det är kraftfodret som de tar upp lättast. Det går ju fortt att äta (vilket gör att man kan ge lite extra om man tycker dfet tar slut för fort. :smirk: ) och det är mer koncentrerat än grovfoder :)

Visst finns det. Undrar vad man kallar de hästar som har mage ner till knäna.. :angel:

Kom på att jag hade en annan bild. HÄR är min häst fet.
Så ser hon ut efter två veckors bete :crazy:
11458608.jpg

Nej. Den är inte fet. En häst blir inte fet på två veckors bete... däremot kan den bli uppsvälld av allt vatten i gräset + omställningen för magen.

Har man en sån mage är man fet, även om det bara är tillfällig fetma ;) (storleksmässigt menar jag ju såklart)

Kanske ska förtydliga lite..
Hästen hade gått på samma 'bete' hela våren, gått ute dygnet runt ca en månad. Sen stod hon 1-2 veckor så såg hon ut sådär.
Inte för det har någon större betydelse kanske menmen. :p

neä jag vet inte heller om det är så men borde väl finnas en anledning till at vissa får mer mage, buk och vissa får mer fettdepåer fast de inte har stor buk...

Kanske för att de är olika individer.. ;)

Nej men fodermixarna kan nog spela roll också, kan jag tänka mig.
Folk som ger hästen tio olika sorters foder om dagen lixom och mängder med kraftfoderöverskott.

joo det är klart ;) men har kollat på ridskolan som ett ex som har både russ, new forest (väldigt smäcker), haflinger, halvblod och en ardenner/halvblods korsning finns även nadra ponny korsningar. Och alla de fick fett depåer, för tänkte annars att ponnyraser som är vana med näringsfattig mat borde ju enklare samla på sej energi, men de ädlare hästarna såg oxå ut så. Men tror att vissa har enklare för att få fett deper än andra , men dberor väl på hur mkt de över utfodras...

SVAR TILL ALLA

Hej alla ! och tack för att ni höll igång tråden, själv var jag dum nog att åka på semester och kunde inte följa upp :o

* SORRY*

Men visst behöver en del hästar bantats ned av hälsoskäl, det stora felet är dock när det sker genom att främst ta bort grovfodret. Jag gläds å alla hästars sida, de som har en matte eller en husse, som inser att grovfodret är det viktigaste i hästens foderstat.

Någon skrev att det är svårt att se om en häst är bukig eller fet - beror inte det på okunskap? Men visst är det sårande att höra att sin lilla "älskling" är fet när så inte är fallet.

Vi får gå ut och debattera - mer grovfoder till flera :grin:

M.vh/ MissLittleYhing

ja tkr just att det konstiga är att de är feta när de får mkt grovfoder men har typ aldrig hört nån i mitt stall sagt att de är feta om de har fett depåer :grin:

ja tkr just att det konstiga är att de är feta när de får mkt grovfoder men har typ aldrig hört nån i mitt stall sagt att de är feta om de har fett depåer :grin:

Jag håller nog med dig. Jag har också uppfattat det som att en del hästar lagrar fett i depåer som du skriver tidigare i tråden. Det gäller nog inte alla hästar men kan vara ett tecken på att de har problem med sockeromsättningen i kroppen. Jag tror att det kan vara en varningssignal som man bör ta på allvar och då se till att banta hästen.

ja vad jag har förstått så är det väl det som är feta hästar när de börjar samla på sej depåer på hals, lår, och vid sadelstadiet, Undrar fortfarande om det kan ha någont att göra med kraftfoder och grovfoder för i kraftfodret är ju energin mer koncentrerad och borde vara enklare för hästen att ta upp, när hästen brte rner grovfodret går det väl åt lite enrgi till att bryta ner det oxå ?

Undrar fortfarande om det kan ha någont att göra med kraftfoder och grovfoder för i kraftfodret är ju energin mer koncentrerad och borde vara enklare för hästen att ta upp, när hästen brte rner grovfodret går det väl åt lite enrgi till att bryta ner det oxå ?

Jag förstår hur du menar men undrar om det är så att hästen lättare bygger fettdepåer om den äter kraftfoder. Jag tror mer att det har med mängden energi att göra. Alltdå inte energiformen utan bara att den får mer energi. Allt överskott omvandlas ju till fett. Sedan har olika hästar olika energibehov. Jag tror att skillnaden mellan en lättfödds häst och en mer svårfödd är mkt större än vad man kanske tror. Och att då vissa hästar av ngn anledning bygger dessa fettdepåer. Men detta är bara mina spekulationer kanske inte helt rätt.
Det finns andra som vet det bättre, kanske ngn som svarar.

Visst sjutton kan en häst bli fet på enbart grovfoder, konstigt vore väl annars. Ger man fri tillgång på grovfoder av bra kvalitet och näringsinnehåll samt att hästen äter mer än vad den förbrukar så blir den fet.
Däremot är det lättare att få en felfodrad häst på t ex enbart grovfoder om näringsinnehållet ligger i obalans samt att grovfoder är det enda foder hästen äter.

Det är klart att det är så att de kan bli tjocka av grovfoder men jag tror inte att det är det som tuvisen menar. Jag tror att hon undrar över de hästar som lätt bygger upp fettdepåer, om det har ngt samband med kraftfoder. Jag tror inte att det är så.
Detta blev nog lite rörigt.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 657
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka