BANTNING (hysteri eller befogat)

M

misslittlething

Ibland blir jag att må dåligt över den bantningshysteri som råder gällande en del hästar i min närhet.
I rädsla över att få sin häst bukig pga av (vattenmängden i) grovfodret väljer de att ge så lite som 5 - 10 kg/ hösilage dag i stället för att tillgodose hästens behov av att få äta lite och ofta.
Vissa av dem väljer även att ge 1 -3 kg krafftfoder/ dag och gnäller sedan av att deras häst är tjock - och minskar då på grovfodret ytterligare.
Vissa av hästarna är platta, inte en tillstymmelse till en lite rund mage - utan jag menar att de är platta (lika breda från bog och bakåt - hela vägen) men det kanske är många som är det - jag har kanske fel åsikt och att hästar ska vara platta.

När sedan en nedbantad häst är okoncentrerad, stressad och allmänt stirrig åt alla håll blir svaret att den får för mycket energi och grovfodermängden stryps ytterligare. Det verkar som att folk ofta sitter fast i en cirkel pga av okunskap.

Ursäkta för ett långt och kanske rörigt inlägg men det här är något som upprört mig länge.

Sv: BANTNING (hysteri eller befogat)

ja tyvärr är det ett vanligt fenomen, det som är ännu mer chockerande är att även vissa kunniga erfarna tävligsryttare fodrar likadant. Eller den klassiska kommentaren men hästen MÅSTE ha kraftfoder! Nej tänk att dom flesta hästar på hobby nivå klarar sig på endast grovfoder, med bra värden och stor mängd. Alla vill fodra sina hästar som en elithäst när det i själva verket är en häst som gör ett väldigt lätt arbete, inte konstigt hästarna blir överviktiga. Om hästen är bukig beror det oftast på att den tränas för lite, magmuskler fattas. Vill man banta en häst då tar man bort allt kraftfoder och ger endast bra grovfoder i rätt mängd och motionerar hästen på rätt sätt. Om man ger en häst tex 15 kg hö och det är maxgivan som den äter upp men hästen är ändå för smal först då kan man komplettera med kraftfoder eller byta till ett grovfoder med bättre värden.

Jag tycker att det är bra att fler blir medvetna om att hästar ej bör vara tjocka. De hästar som finns runt omkring där jag bor är definitivt inte smala. Utom på ett ställe där de har tävlingshästar.

Men annars håller jag med dig. Om det är någonting man ska dra ner på så är det kraftfodret och inte grovfodret. Det verkar helt bakvänt att tänka så. Dessutom tycker jag att det är viktigt att de får gå på bete dvs gå i en hage och äta gräs i alla fall några timmar varje dag på sommaren. Det verkar inte heller självklart för alla häromkring.
Jag är medveten om att inte riktigt alla hästar mår bra av bete, det är inte de jag menar.
Våra hästar får inte mkt kraftfoder, ponnyerna ingenting alls.

På Agrias hemsida tycker jag att det står bra om grovfodergivor och hur man ska räkna med TS och minimigiva etc.http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/4411

Det finns även en brochyr från hästfoderrådgivningen att ladda ned som heter just " Feta hästar - minska på energin i fodret och ge grovfoder" som kan vara värd att läsa. www.hastfoderradgivning.net/Hastfocus.pdf

Sen finns det ett examensarbete från SLU studerande som har skrivit en rapport om " Utfodring och Hälsa hos privatägda hästar" där även beteendestörningar och hälsoproblem kring utfodring tas upp
ex-epsilon.slu.se/archive/00001820/01/HenricsonAnna_Exjobb.pdf

Jag gillar att söka fakta ...he he = jag är en amatör hehe

Ja, ibland verkar det hysteriskt. Jag står i ett bra stall - alla förstår vikten av mycket grovfoder för hästarnas välbefinnande. De tävlingshästar som tidigare åt 6 kg hö (ja..) och 3 kg kraftfoder äter idag 12 kg hö och 1-2 kg kraftfoder.

Jag har fått kommentaren av en veterinär att min häst är för tjock men grejen är den att han är inte tjock - han är otränad och lite bukig eftersom jag inte kan rida fullt ut. Revbenen känner man lätt och det finns inga fettansamlingar någonstans. Hästen äter 10 kg hö och ett par nävar havre + lite betfor och mineraler. När jag frågade vet. vad jag då skulle ta bort blev svaret - ge mindre hö då. Mycket ska man höra innan öronen trillar av..:crazy:

Jag håller med dig. Jag får ständigt höra att min häst är så tjock.
Visst hon ÄR lite överviktig - inte smällfet, men överviktigt - men mindre foder än hon får kan jag lixom inte ge henne eftersom det då skulle bli på tok för lite för att tillgodose tuggbehovet.
Saken är den att de senaste året/åren har hon varit skadad/sjuk oftaofta och mellan skadorna/sjukdomarna har jag inte hunnit få upp henne i toppenkondis, och jag tycker det är värre om hästen blir mager av vila än tjock, för det bevisar ju att den aningen mår dåligt, eller får för lite mat.

Saken är den att varken övervikt eller undervikt är bra, men om häsetn är något överviktig är det alltid bättre än om den är något underviktig, annars kan man ju inte motionera den ordentligt.
Däremot är det viktigt att folk förstår hur farligt det är med en fet häst. Det är ju oftast svårare att få bort fetma än att göda en mager häst.

Bantnings hysterin tycker jag kan komma hit ochså så man sliper se tjocka/feta hästar.

Fy :devil: vad det måste slita på lederna att bära runt en massa onödigt fläsk.

kram

Bantnings hysterin tycker jag kan komma hit ochså så man sliper se tjocka/feta hästar.

Fy :devil: vad det måste slita på lederna att bära runt en massa onödigt fläsk.

kram

Jo men nu var det väl sättet att banta en häst på som var anmärkningsvärd? Att ge hästen minimalt med grovfoder o massa kraftfoder o när hästen inte är "smal nog" så tar man bort mer grovfoder. Hästar är ju grovfoderomvandlare o ska därmed ha mkt grovfoder. Man kan aldrig banta ner en häst genom att ta bort grovfodret o ge mkt kraftfoder.

Ibland blir jag att må dåligt över den bantningshysteri som råder gällande en del hästar i min närhet.
I rädsla över att få sin häst bukig pga av (vattenmängden i) grovfodret väljer de att ge så lite som 5 - 10 kg/ hösilage dag i stället för att tillgodose hästens behov av att få äta lite och ofta.
Det är INTE vattenmängden i grovfoder som gör dem bukiga, det är möjligtvis mängden växttråd. Fast faktum är att det är ytterst sällan jag ser en bukig häst som har fått sitt proteinbehov tillgodosett...
(min egen treåring, förvisso på gödning just nu efter sjukdom, gick på 15 kg hö, 6 kg lusernpellets och 3 kg Derby (energirika pellets) och var på den mängden inte det minsta bukig, trots stor mängd grovfoder i tarmsystemet...)

När sedan en nedbantad häst är okoncentrerad, stressad och allmänt stirrig åt alla håll blir svaret att den får för mycket energi och grovfodermängden stryps ytterligare. Det verkar som att folk ofta sitter fast i en cirkel pga av okunskap.
Stressen beror på att de inte får tuggbehovet tillgodosett.

Sen är det sorgligt att så många tror att man kan banta och tillföra energi samtidigt, det är liksom emot all logik...

jo det e ju så bland en del tävlingsryttare som inte tagit reda på fakta. vet en som fodrar med 3.5 kg hö om dagen och sen minst 1 kg kraftfoder 4 gånger om dagen...så lite hö funkar det bara inte att ge! och hästarna går inte ner i vikt för det.

Nej faktiskt inte, det är bättre med en häst som har en mindre undervikt. Inte mager eller eller utmärglad, en mindre undervikt sliter mindre på hästen.

Fast inte om man ska rida hästen (beroende på hur pass lätt den tappar vikt iofs). Man kan ju inte börja träna den förrän den har fått upp hullet eftersom den då inte har något att bygga muskler från, och det är ungefär lika dåligt som övervikt är för senor och liknande.

Lite övervikt har inte så stor betydelse, för det brukar ofta gå bort under en igångsättningsperiod, medan undervikt (på en svårfödd häst) finns risk att den stannar kvar.

Eller ja. Jag är nog ungefär tvådelad i mitt tänkande. Det beror nog helt enkelt på hästens ämnesomsättning..

mm det är ett väldigt vanligt fenomen i mitt stall oxå tyvärr :crazy: finns en ridskolesida och en privatsida. När ridskolan skulle kolla/prova ut sian sadlar tyckte sadelmakarn att alla hästarna vägde typ 50 kg för mkt och visst de var feta, hade fett på fel ställen enligt mej, typ lår , hals, rygg. De flesta av de hästarna gick på fri tillgång i hagen men de är typ 7 st som ska dela på 4 sidor så alla får ju inte äta samtidigt, har en stor ardenner/halvblods korsning måste väl väga minst 700 kg iaf får typ 4 -5kg hösilage på kvällen och alla de andra hästarna som är midnre får lika eller mindre (de flesta mindre). sen får de ju havre och betfor, var väl inga kopiösa mängder men iaf. Ridskolechefen börjar då minska mer på hösialget som de ofta har ätit upp på typ 2h annars. Sen efter typ en månad när de inte blir smalare tar hon bort kraftfodret :crazy: och det ska ju endå vara en "kunnig" människa :eek: Finns fler på privat sidan som oxå fortsätter ge deras hästar kraftfodret fast de klagar på att de är så feta så då får de mindre hösilage...

det här är bara en teori som jag har efter att ha kollat framför allt på hästarna i mitt stall (ca 20 st) så har de som fått mkt kraftfoder fått fettdepåer på rumpa och vid sadelläget, vissa även på halsen. Medans de som typ bara får grovofder får mer bukmage (vilket jag inte tycker är att de är feta) men får inte fettdepåer.
Sen kan det säkert vara vissa hästaraser som har mer benägenhet att spara på energin och lägga på sej som fett. Men på ridskolans hästar som har både halvblod och halvblod/ardenner kosrning och ädla ponnyer till mindre ädla. Har alla fått just fettdepåer.
Så undrar om det är för att kraftfodret är mer lätttillgängligt för hästarna och de inte behöver jobba det så mkt för att få ut energin som det sätter sej där, för kan tänka mej att de bränner mer enrgi när de bryter ner grovofdret.
vad tror ni kan min teori hålla eller är det någon som har någon egen ide /fakta??

Det är INTE vattenmängden i grovfoder som gör dem bukiga, det är möjligtvis mängden växttråd. Fast faktum är att det är ytterst sällan jag ser en bukig häst som har fått sitt proteinbehov tillgodosett...
(min egen treåring, förvisso på gödning just nu efter sjukdom, gick på 15 kg hö, 6 kg lusernpellets och 3 kg Derby (energirika pellets) och var på den mängden inte det minsta bukig, trots stor mängd grovfoder i tarmsystemet...)

men i sånnafall borde ju typ alla hästar som går på bete ha proteinbrist... iaf alla i mitt stall. sen beror de väl på vad man menar med bukig, men min häst som har stått i typ 2 månader har ju bukmage med den hänger ju inte halvvägs ner till marken precis ;) har ju fått mer åt sidorna oxå.

Menar du att min häst har proteinbrist då ??:crazy: Han hade det i vintras men såg inte alls ut som han gör nu...

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=245630887&directlink=1

En häst i något undervikt, behöver inte alla vara befriad från muskler så jag förstår inte varför det skulle vara så farligt att rida den?

HAHAHAHA....tycker du att vår pålle är tjock !!!! He he....ja, lite har hon faktiskt lagt på sig - får trycka lite extra för att känna revbenen nu mer men det behövs inga krafttryck än så länge iaf. Men magen har börjat att få en fiiiin form nu - äppelrund och hängande (snyggt till den nu mer svankande ryggen) men med tanke på att hon har stått rakt upp och ned i snart 12 veckor i liten hage och utan motion så får hon se ut lite hur som helst tycker jag - är mer fokuserad på att hon ska må bra psykiskt. Resten ordnar upp sig om hon läker och får börja röra på sig.

Men jag måste hålla med övriga om att det finns en svårighet att se om en häst är bukig eller fet. Vi har egna erfarenheter kring detta och eftersom vi varit in till klinik snart ett oräkneligt antal gånger under året (känns det som iaf) så har vi frågat veterinären om vår ponny (då vi har fått det sagt till oss) är fet och alltid fått svaret - matmage, hästen är inte fet.

Jag har också hört att det är vattenmängden i spec. hösilage och gräs som kan göra att hästar kan bli bukiga, men det som sagt bara något jag har hört, och jag vet inte vart ifrån det kommer.

I alla fall en tråd som ska bli intressant att följa. Tycker att foder är ett intressant ämne eftersom det finns så många "bu och bä" kring ämnet. Likaså skulle det vara intressant om det kom in bilder på bukiga hästar och feta hästar som kan visa skillnaden mellan de olika "fenomenen". För jag har inte fattat det här med fettdepåer.

Och vad är en "platt" häst?

Ha en trevlig sommardag alla :D

Jag har också hört att det är vattenmängden i spec. hösilage och gräs som kan göra att hästar kan bli bukiga, men det som sagt bara något jag har hört, och jag vet inte vart ifrån det kommer.

Men vattnet försvinner väl ändå ganska snabbt? Jag tror också mer på växttrådarna i stället. Dessutom hänger det ihop med hur mkt muskler hästen har (men det står ju också innan).

Jag tänker mer på en häst som faller ur om den inte motioneras exv. (Vad jag tycker om en musklar och mager häst ska jag nog låta vara osagt :p )
Grejen är den att musklerna som man försöker bygga upp på en underviktig häst blir ju lätt förstörda eftersom den inte har något direkt att ta av.. Musklerna behöver näring för att kunna byggas upp, och om man börjar bygga musklerna innan näringen har kommit så blir det inte bra.

Hoppas du förstår mitt röriga skrivande :p

Enligt folket i mitt stall är denna hästen fet. :grin:
Hon är ej i kondition.
Jag tycker hon är rund, men långt ifrån fet.

15842281.jpg

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 657
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka