banta tjock häst!!!

misen

Trådstartare
ja nu vill jag ha alla tips som finns på hur jag bantar våran nya häst när vi får hem henne..de e ett islands sto..

hon är 6 år. går med 5 månaders föl vid sidan å får ingen mat alls mer än pilla de lilla lilla gräs som finns i hagen å de e inte mkt kan jag lova + mineraler å så.....

tycker att så lite mat + ett diande föl mm borde ta på henne men hon går inte ner nått alls..

tipspå hur jag gör... våra hästar går på lösdrift med fri tillgång på hölsilageså de e ju rätt uteslutet för hennes del =(

Sv: banta tjock häst!!!

Ursäkta något näsvis fråga, men: Hur pass säker är du på hullbedömningar? Det går att förväxla en mager men bukig häst med mycket päls med en fet häst.

Annars är det fortsatt restriktiv fodergiva som gäller. Försök å tag på analyserat grovfoder med lågt näringsvärde. Eventuellt får man byta ut en del hö/hösilage mot halm.

Det låter väldigt märkligt att en häst klarar att både tillgodose sina egna behov OCH ett diande föl på bara det som finns i hagarna....

Detta är min egna åsikt...

Jag skulle absolut inte banat en digivande häst. Dels så behöver hon maten för att kunna producera mjölk och dessutom frigörs det vissa ämnen i kroppen när man går ner i vikt och dessa ämnen går rakt ut i mjölken. ( Gissar att det är samma för alla digivande däggdjur).

Har du bild på stoet? Vad är det för ras? Mkh? Vikt?

Det låter osannolikt att hästen skulle kunna klara sig på det som finns nu i hagarna. Iallafall om ni bor i Sverige.
Det är inte så att hon bara är enormt bukig?
Mitt råd är att verkligen känna på hästen över hela kroppen och mäta den så att ni vet måtten och kan följa upp hur foderstaten faller ut. Sedan räknar ni ut en bra foderstat med mer protein än vanligt och mindre Mj. En häst som får mer protein gör åt energi när den ska omvandla proteinet till energi och går på så vis ned i vikt. En kvot på 8-9 skulle nog vara lagom. Det som finns i gräset nu är inte på långa vägar tillräckligt för en häst och definitivt inte för ett diande sto. Jag tror att hästen har proteinbrist och då ser bukig ut och att det förväxlas med att hon är tjock men det är ju bara min gissning.

Det är inte alltid så lätt att banta en häst och dessutom kan det vara farligt!

Jag bor i södra Sverige och här har vi fortfarande en hel del grönt växande gräs kvar i hagarna. Vi har haft några dagar med kyligare väder men annars ganska varmt. Men det låter inte som om din nya häst går i en sådan hage.

Jag hade inte låtit ett digivande sto gå i en hage med bara korta grässtrån, även om fölet är fem månader. Alla hästar måste få i sig tillräckligt att tugga på annars mår de inte bra och det kan vara skadligt för matspjälkningsorganen med för lite torrsubstans. Dessutom behöver hon ju proteiner.

Hur fet är hon? Ta hjälp av någon som kan detta med utfodring och som ser hur din häst ser ut.

Låter mycket märkligt att hon skulle klara att hålla sig fet med föl vid sidan på en diet av bara höstgräs ....
Jag bor i södra Sverige, och våra ston med föl har vi matat på rejält sedan i augusti.
Det är mycket lätt att förväxla en tjock gräs/höbuk med fetma! Ett av stona här skaffade sig värsta höbuken när de fick fri tillgång på hö, hon såg ut som om fölning var nära förestående, men överlinjen var tunn och revbenen skymtade igenom, så det var bara att lassa på med extra protein.

Är hon dräktig, ditt sto? Utan att du vet om det, menar jag?

Tycker inte du ska alls försöka banta henne så länge hon har föl vid sidan, utan i stället kolla upp varför hon ser ut som hon gör.

Ursäkta något näsvis fråga, men: Hur pass säker är du på hullbedömningar? Det går att förväxla en mager men bukig häst med mycket päls med en fet häst.

Annars är det fortsatt restriktiv fodergiva som gäller. Försök å tag på analyserat grovfoder med lågt näringsvärde. Eventuellt får man byta ut en del hö/hösilage mot halm.

Inte lågt näringsvärde,utan lågt energivärde.

Håller med föregående att de låter väldigt konstigt!

Och de kan va som sagt att hon är bukig(?) och kan behöva mer protien! typ lusern!!

Sen ska du verkligen akta dig för, för att bara låta henne pilla med de lilla gräset som är kvar. Hästar kan få magsår av att få för lite mat, många som gör detta felet.

om man nu ska banta sin häst så är de bättre för den att få många gånger om dagen och ge lite mindre i stället, men sen är alla hästar precis som vi olika, man får prova olika metoder.

Men när de gäller din häst tror jag mer på att ge henne protien.

Helt osannolikt är det ju inte.

Vi bor i södra delen av Skåne, och vårt sto går ute i en stor gräshage från kl 06-07 på morgonen till kl 20 på kvällen.
Äter ca 20 bitar pellets av ett kraftfoder med minsta möjliga innehåll (Annars blir hon knäpp när dom andra får) om dagen, samt 4 kg hösilage med mediokra värden.

Hon är FET. Konstaterat fet av både veterinär, kiropraktor och fysioterapeut.
Vissa är mer lättfödda än andra, helt enkelt.

Nä vi ska inte banta henne när hon går med föl! Det förstår vi med! Men efter det att hon är avvand! Vi var på visning av hennes föl då sa dom att hon var för fet! Därför måste vi ha ner henne i hull! Därför undrade min dotter hur man går snällast tillväga! Vi älskar denna häst som bara den men det är inte bra att vara för kraftig för benens skull! Sorry att jag la mig i!

som gittan63 sper ska vi absolut inte banta henne när hon har fölet vid sidan utan först när fölis e avvand... hästen är inte bukig.. hon e FET de e stor skillnad. du känner inga revben å hon e klot rund över ryggen å har jätte hjärt formad rumpa å de hade hon INTE innan hon fick detta fölet då var hon i kanon hull de e först nu efter han föddes hon gått upp i vikt. de e en islandshäst jag pratar om....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 714
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar