Banta shettis-behöver hjälp!

Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Min lilla åt oupphörligt den första veckan på fri tillgång, när hon sen insåg att det fanns mat jämt, och det inte var något att stressa över lugnade hon ner sig.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Köra in ponnyn kan du göra, men en tvååring ska inte köras för den fysiska träningens skull, utan bara för att mentalt vänja sig vid att dra en vagn. De ska träna hjärnan, inte kroppen. Det är lämpligare att träna kroppen utan belastning från vagn eller ryttare - promenader, löshoppning, bus i hagen.

Din shettis ser för outvecklad ut i kroppen för att börja köra, den ser ut som en normal tvååring helt enkelt. Lite bukig och lite tunn över ryggen, det kan tyda på att balansen mellan energi och protein är fel.

Förmodligen behöver din häst en foderstat som innehåller mindre energi och mer protein. Ett sätt att lösa det kan vara att ställa den på spån i stället för halm, och ge lite mer hö i stället.

3-4 kilo av ett välbalanserat hö borde göra susen.

Du behöver förresten inte ge din häst mer hö för att den den ska få tillräckligt med grovfoder om den står på halm. Halm är också grovfoder. Däremot skulle du kunna byta ut lite av höet mot ett mer proteinrikt foder för att få bättre balans. Lusern är ett exempel.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Han får lusern.
Nu får han 4kg hö och står på spån med lite halm på. Minskat på muslin men har kvar betforn.
Hur lång tid tar det innan jag ser resultat??
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

svea skrev:
Köra in ponnyn kan du göra, men en tvååring ska inte köras för den fysiska träningens skull, utan bara för att mentalt vänja sig vid att dra en vagn. De ska träna hjärnan, inte kroppen. Det är lämpligare att träna kroppen utan belastning från vagn eller ryttare - promenader, löshoppning, bus i hagen.

Din shettis ser för outvecklad ut i kroppen för att börja köra, den ser ut som en normal tvååring helt enkelt. Lite bukig och lite tunn över ryggen, det kan tyda på att balansen mellan energi och protein är fel.

Förmodligen behöver din häst en foderstat som innehåller mindre energi och mer protein. Ett sätt att lösa det kan vara att ställa den på spån i stället för halm, och ge lite mer hö i stället.

3-4 kilo av ett välbalanserat hö borde göra susen.

Du behöver förresten inte ge din häst mer hö för att den den ska få tillräckligt med grovfoder om den står på halm. Halm är också grovfoder. Däremot skulle du kunna byta ut lite av höet mot ett mer proteinrikt foder för att få bättre balans. Lusern är ett exempel.


Jag har en liten fundering och lånar tråden här lite...
Min shettis är också rund om magen.
Nu är det gräs i hagarna, men på nätterna är han installad.
HUr mycket lusern kan han få? Ska man byta kg hö mot kg lusern rakt av? Kan han få mellan 0,5 och 1,5 kg lusern per dag? eller ska man hålla sig under 1 kg?
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Christine: Om han äter gräs hela dagarna så tycker jag inte att du ska ge lusern alls. Det är så mycket protein i gräset så här års ändå. Förmodligen täcker gräset större delen av hans näringsbehov, och då behövs det bara en tuss hö till natten. Ett tips är att du mäter bröstomfånget med ett måttband varje vecka. Då ser du om han går upp eller ner i vikt och kan justera fodret/hur många timmar han får gå på gräs (detta är för övrigt ett tips även för rostad).

Min D-ponny äter gräs på dagarna och får ungefär 1/4 av den mängden grovfoder han brukar få på vintern. Kraftfodret har jag fått ta bort helt. Får han mer än så går han upp i vikt.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

okej, så jag ska dra ner på lusernet? Tills han inte får nåt lusern då?
har har ätit det nu sen i januari för vi hade hö som hade dåligt med protein. och på nätterna har han "fri tillgång" på hö, alltså det ligger mer hö än vad han äter i krubban, kan tro att han nog äter MAX 1-2kg nu.
Så det ska räcka med det höet nu på sommaren? Med tanke på grovfodret och att dom ska ha och äta hela tiden...
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

troligtvis orkar han inte för att han har dålig kondis, eller pga magen!
Energin i 2 dl müsli kan lätt ersättas med att han får tillräckligt med grovfoder! Spec nu när gräs börjar komma upp!

Vad har du för värden på höt?

Enklast och bäst är att ta bort kraftfodret och motionera mera!!
Då får han både mer energi och bättre figur med tiden!

Ingen häst behöver kraftfoder om man inte ger helt undermåligt grovfoder!
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Som sagt, ta ett måttband och kolla så märker du om hästen går upp eller ner i vikt. Mät på samma ställe varje gång och försök att dra måttbandet ungefär lika hårt varje gång. Ett par centimeter är ganska mycket i kilo.

Jag skulle definitivt ta bort lusernet på sommaren. Det brukar vara svårt nog att hålla vikten nere om de går på gräs hela dagarna.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

den där hästen tycker jag inte är för tjock, bara lite bukig och lite omusklad.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

Håller med. Den ser tunn ut över ryggen. Den behöver inte banta, utan snarare få i sig mer protein.
 
Sv: Banta shettis-behöver hjälp!

han är inte tjock, du ska se mina här hemma :devil: ..

deras foderstat är såhär går ute från ca 08:00 till 18:00 varje dag och äter gräs på kvällen får de vars en näve betfor och på morgonen får de vars en näve hö innan de ska gå ut och så står de på halm, de räker för dem :smirk:

finns ingen svårare än att banta shettisar!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp