Banta och bygga muskler på hö och havre?

khisha

Trådstartare
Hej!
jag behöver lite råd. Rider ett varmblod som är ganska tjock (bukig, man känner knappt revbenen, samt ganska rund över rumpan och bogen). Jag har nyss börjat rida denna häst och meningen är väl att den ska utbildas och bli finare i kroppen. Hö och havre är vad den äter nu. Man är ju van att hästar fodras med alla möjliga specialfoder. Ägaren är kanske inte så pigg på att köpa massa annat foder heller. Hästen har nu fri tillgång ute på hö samt får ca 3-4 kg på kvällen samt ca 2 kg havre om dagen, finns ingen analys på höt. Hästen är ca 152 cm i mankhöjd. Går det att den fin på detta foder?

Sv: Banta och bygga muskler på hö och havre?

Hej!
jag behöver lite råd. Rider ett varmblod som är ganska tjock (bukig, man känner knappt revbenen, samt ganska rund över rumpan och bogen). Jag har nyss börjat rida denna häst och meningen är väl att den ska utbildas och bli finare i kroppen. Hö och havre är vad den äter nu. Man är ju van att hästar fodras med alla möjliga specialfoder. Ägaren är kanske inte så pigg på att köpa massa annat foder heller. Hästen har nu fri tillgång ute på hö samt får ca 3-4 kg på kvällen samt ca 2 kg havre om dagen, finns ingen analys på höt. Hästen är ca 152 cm i mankhöjd. Går det att den fin på detta foder?
För att få ner vikten så tar du bort havren i första hand. Sedan är det motion som den behöver. Kolla vad höt har för värden och se om du behöver lägga till något proteinfodermedel eventuellt. Inte alls säkert att det behövs, men kan vara bra att kolla upp.

tack för svaret. :)
Jo, jag har funderat på att minska havren, kanske till ett kg om dagen? men jag äger som sagt inte hästen utan det är en riktig "hästfarbror", han kanske inte alltid är så noga me att väga och mäta upp maten. :grin: Men han tycker oxo att hästen är lite tjock så jag hade tänkt att lägga fram ett förslag om minskning. hur lång tid kan det ta innan det börjas synas i hullet? om man minskar och motionerar på rätt sätt? något bra tips på ridarbeten?

tack för svaret. :)
Jo, jag har funderat på att minska havren, kanske till ett kg om dagen? men jag äger som sagt inte hästen utan det är en riktig "hästfarbror", han kanske inte alltid är så noga me att väga och mäta upp maten. :grin: Men han tycker oxo att hästen är lite tjock så jag hade tänkt att lägga fram ett förslag om minskning. hur lång tid kan det ta innan det börjas synas i hullet? om man minskar och motionerar på rätt sätt? något bra tips på ridarbeten?
Hästen behöver antagligen ingen havre alls egentligen, men jag förstår din situation. Av någon anledning har folk fått för sig att hö inte innehåller någon energi alls och att man av den anledningen måste ge kraftfoder. Det behöver man inte göra. Men för stallrons skull kan du ju börja med att föreslå att ta bort hälften av havren i alla fall.

Det finns flera bra motionstips i olika trådar här som du kan söka på. Långa skrittpass (powerwalk typ) långa joggingpass och klättring är några exempel. Men se till att hästen långsamt bygger upp konditionen så att den inte skadar sig. Du får helt enkelt tänka lite som vi människor bygger upp oss när vi tränar. Vi springer ju inte något maratonlopp efter någon veckas träning. Så ta det vackert och låt det ta lite tid.

ja, precis. Ägaren har nämnt även han att hästen är lite tjock, ska prata m honom i morgon. Sedan är hästen rättså regelbundet riden så den har lite kondition iaf...Ska bli kul att engagera sig lite mer i den lille nu... han känns fin och positiv att rida...:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 600
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj