Banta ner hästen...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Stina_Julle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 890
S

Stina_Julle

Jaa.. Min häst har ätit och ätit sej rund och go under sommarn och nu ska jag dra ner på viktien. Jag motionerar honom varje dag och har även börjat ge honom mera hö.. Såå hur ska jag gå till väga nu efter betet? Vad är det bästa sättet?

Tacksam för svar

Stina_julle

Sv: Banta ner hästen...

Sorry, det enda som funkar på min är att minimera fodret och rida rida rida. Men det känns inte riktigt ok.
Hon får hellre va tjockis. :P

Vi har i år fått tag i ett väldigt dåligt hösilage, vilket är toppenbra för fetknopparna vi har hemma. Kvot på 5,5 gör att de kan äta mycket hösilage utan att de får för mycket i sig. Våra fetponnysar som brukar bli fina runt jul börjar redan nu se mycket trevligare ut efter sommarens bete. :)

Du behöver komponera en bra foderstat anpassad åt din häst. Utgå från värdena i grovfodret och se om det ev. behöver kompletteras med något.
Ta med i beräkningen hästens ungefärliga vikt, hur mycket den tränas och om den är lätt eller svårfödd. Du ska inte räkna med vad hästen väger nu utan vad den borde väga när den är i lagom hull.
Kontrollera att kvoten MJ och Protein är bra och Ca/P. Om någonting fattas/är för lite av får du komplettera med lämpligt alternativ.
Med en anpassad foderstat kommer hästen komma ner i hull. Sen får man givetvis hålla koll och vara beredd att justera foderstaten om det behövs, men då är det ganaka lätt när du vet att kvoterna stämmer.
Christina Plancks bok "hästens utfodring" är bra att ta till om du behöver hjälp. Där finns behov och kvoter och allt är enkelt beskrivet.

Om du är osäker på hur du ska räkna ut foerstaten finns det ett program på http://hippocampus.slu.se som kan vara till hjälp. Se bara till att ha analys på dina foder.

Lägg upp ett träningsschema, jag tycker i alla falla att det blir bättre kontinuitet på ridningen om man ser vad man har gjort och ska göra.

/Från en som äntligen har fått bort magen på pållen :)

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 950
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve
  • Hingstar som dött, 2025.
Tillbaka