Banta hästen så ryggen lyfts...

Harbor

Trådstartare
Vår ponny svankar mer än tidigare, har fått ryggproblem, sadlarna sitter opassligt igen. Han har motionerats regelbundet hela vintern, kraftfodret är bara 0,5 l tre gånger om dagen, hömängden är ok. Han har en individuellt anpassad foderstat och analyserat hö. Men han är ännu också för tjock, behöver tappa vikt och bygga upp ryggen.
Behöver nu tips. Ska vi ta bort kraftfodret helt, eller bara ge en liten blandning på kvällen med med mineralerna, lite olja och lite protein t.ex Varifrån ska vi dra in? Förstås borde han ha ännu mer motion men tiden är också begränsad för ryttaren. Och undrar ännu om vi borde satsa på att ge havre eller fortsätta ge :
http://www.suomenrehu.fi/1114.html?tid=278&tyyppi1=Ponnies&tyyppi2=Allfoder
som vi gett hittills? (om vi alls ska ge) Vilket är "fetare"?
Jag är bara en ponnymamma och vet inte så mycket om detta.

Senast ändrad:
Sv: Banta hästen så ryggen lyfts...

Först och främst tycker jag att 1,5 l kraftfoder låter väldigt mycket, framförallt om hösilaget är bra. Min ponny går på tre dl Krafft Grund om dagen, mest för prassel i krubban och mineraler och han är i tävlingskondition och tävlas aktivt. Vi har iof väldigt bra hösilage.

Rent spontant tycker jag att det låter med som proteinbrist (om hästen är bukig) och då är det proteinhalten som ska korregeras först och främst.

När dte gäller ridningen skulle jag fokusera mycket å övergångar och ut och klättra i skogen så att hästen aktiverar ryggen på ett korrekt sätt. Jag skulle öka motionen först och främst och vara mycket noga att minimumgränsen för TS inte underskrids.

Är ponnyn för tjock så hade jag tagit bort kraftfodret. 1 näve havre räcker att blanda mineralerna med. Sen är det tyvärr bara motion som gäller, för en lättfödd ponny som inte går speciellt mycket behövs inget kraftfoder.
Lycka till!

Har du någon bild på ponnyn? Hur stor är han och hur mycket hö får han? Och vad är det för MJ och SMRP i det? Det är en hel del MJ i det tillskottet ni ger ponnyn. MJ = energi = övervikt om man inte motionerar ponnyn ordentligt. SMRP är däremot lågt i detta foder.
De flesta ponnysar/hästar får för mycket mat så det går inte att ge något råd utan att veta hur mycket er ponny äter. Sen måste vissa ha en del kraftfoder för att orka jobba också, så fodringar beror på vad ponnyn har för arbetsvilja när man rider med. En slö ponny/häst behöver kraftfoder för att bli lite piggare så man slipper sitta och knö på den för att den skall jobba.
Man kan byta ut en del av höet mot halm, då kan man ge dubbelt så mycket stråfoder eftersom halm innehåller ca hälften av MJ jämfört med hö. Men då måste man kompensera upp det med t e x lusern för att ponnyn skall få i sig tillräckligt med SMRP. På det sättet kan man komma ner i MJ och ändå ge ponnyn/hästen tillräckligt med stråfoder.

Ryggen kan inte lyftas igenom bantning, den lyfts igenom träning. Hästar som inte jobbar tillräckligt tappar bukmuskulaturen, så det är en anledning till att de bli bukiga - förutom att det kan bero på proteinbrist eller att de bara är för tjocka.

Senast ändrad:

Om hästen är tjock är ju foderstaten inte individuellt anpassad, eller hur? ;)

Räkna om den med mindre mängd energi, är silaget bra borde ju kraftfoder inte behövas. I min värld är definitionen av "bra" grovfoder just att man itne behöver lägga till något extra. Täcker det inte hästens behov är det inte "bra". Kanske "tillräckligt" eller "dugligt", men itne "bra". :)

En bild på ponnyn, en vikt nu och en uppskattning på vad han borde väga och hur mycket Mj och smb rp grovfodret innehåller och hur mycket grovfoder han får nu underlättar för att kunna ge råd.
Det kraftfoder du ger nu hade jag skrotat. Det innehåller inte mer än vad ett normalt grovfoder innehåller och hästar mår bättre av att få mer grovfoder. Det är först när hästen absolut inte kan äta mer grovfoder och ändå behöver mer energi (alltså Mj) som man lägger till kraftfoder eller om grovfodret innehåller för lite protein, då ger man ett proteintillskott. Det är alltså bättre i ert fall att ge mer grovfoder om han kan äta det och ev. tillsätta protein i renare form om det behövs. Att ge ett sådant kraftfoder till en häst som behöver gå ner är som att äta en chokladkaka istället för ett äpple när man själv behöver gå ner.
Kraftfoder gör inte hästen piggare utan energi är energi oavsett var den kommer ifrån.

Sen måste vissa ha en del kraftfoder för att orka jobba också, så fodringar beror på vad ponnyn har för arbetsvilja när man rider med. En slö ponny/häst behöver kraftfoder för att bli lite piggare så man slipper sitta och knö på den för att den skall jobba.

Vad baserar du min fetning på? Energi är energi oavsett var den kommer ifrån. Visserligen kan havre ge vissa hästar en knäpp men det är ju inget man vill ha. I övrigt så är det inte så enkelt som att man kan ge en trög häst kraftfoder så blir den pigg. En trög häst får man motivera mer helt enkelt. Det löser man inte via fodringen.

Varför i hela friden ge hästen ett energifoder (över 9 mj/kg foder) när den är för tjock? Det är som att äta kakor och tårta när man bantar.

Hur ser foderstaten egentligen ut, smrp och mj? Uppenbarligen får den ju för mycket mat om den är för tjock. Och har den problem med ryggen blir det ju svårt att motionera. Ridning är väl uteslutet gissar jag, longering, tömkörning, körning - vad får den för motion? Hur mycket utevistelse?

Är ponnyn verkligen överviktig (ta hjälp av kunnig person för att fastställa att det verkligen är övervikt och inte "bukighet") så är mitt råd att ta bort kraftfodret helt och ge enbart mineraler och ett bra hö.

När det gäller svankig rygg så handlar det oftast inte alla om att hästen är överviktig utan det beror på att hästen behöver förbättra sin bukmuskulatur. Ta hjälp med träning för att få tips på hur ni rider ponnyn i en korrekt form. Det är svårt med ponnyer och barn, att få dem att verkligen träna på rätt sätt så hjälp utifrån är bra.

Sen finns det hästar som har en defekt helt enkelt men då brukar svankigheten finnas där tidigt. Min erfarenhet är att detta inte går att göra så mycket åt, man får vara noga med att hitta sadel som passar samt anpassa träningen efter vad ponnyn tål.

Nästan alla hästar/ponnysar behöver kraftfoder för att orka jobba. Sen är själva definitionen på "jobb" olika såklart. Men för att få en slö tjocksmockponny att sätta lite fart så kan det faktiskt vara bättre att dra ner på stråfodret och ge den lite kraftfoder istället.
Jag gör mitt bästa för att hänga med i alla nya foderrön och tycker väl att jag är rätt väl påläst. MEN. Det finns ett stort MEN i all forskning och allt som är hela tiden angående hur man fodrar en häst. Och det är att verkligheten inte alltid överensstämmer med teorin.
Jag är ingen hysteriker med kraftfoders vara eller inte vara, det har hänt flera gånger att jag har skrivit att jag tycker att folk skall plocka bort kraftfodret, men det har varit andra orsaker än i det här fallet.
Jag vidhåller att väldigt många har stirrat sig blinda på ordet "tuggtid" och det är utan att de har en susning om vad de stoppar i sin häst/ponny egentligen. Och väldigt många ger sin häst/ponny för mycket mat!! Vilket resulterar i en tjock häst/ponny. Vill man kunna fodra på så måste man lära sig att räkna MJ/SMRP och vill man göra det enklare för hästen/ponnyn att jobba så blir det lättare att hålla den pigg om man ger den kraftfoder. Jag fattar inte vad det är för konstigt med det? Det är basic inom ridsporten! Det har gått någon slags hysteri i att man inte skall ge kraftfoder, i dagens läge så finns det många bra kraftfoder som är lågt både i socker och stärkelse.
Jag har ingen aning om ifall den här ponnyn är pigg eller seg men man läser stup i kvarten om folk som har sega hästar/ponnys och något kraftfoder vill de inte ge... Däremot kan den få stå och proppa i sig hösilage dagarna i ända. Och vad är vitsen med DET? Tuggtid? Folk måste sluta att bara gå efter tabeller när de fodrar. Vissa hästar/ponnysar drar mycket mer än det står och andra drar mycket mindre! Svårare än så är det inte. Man måste lära sig att använda ögat också och inte vara så låst vid olika tabeller. Man ser till så att hästen/ponnyn får i sig ett grundläggande behov av SMRP och vitaminer/mineraler och sen får man laborera med den enskilda individen.

Nästan alla hästar/ponnysar behöver kraftfoder för att orka jobba. Sen är själva definitionen på "jobb" olika såklart. Men för att få en slö tjocksmockponny att sätta lite fart så kan det faktiskt vara bättre att dra ner på stråfodret och ge den lite kraftfoder istället.
Jag gör mitt bästa för att hänga med i alla nya foderrön och tycker väl att jag är rätt väl påläst. MEN. Det finns ett stort MEN i all forskning och allt som är hela tiden angående hur man fodrar en häst. Och det är att verkligheten inte alltid överensstämmer med teorin.
Jag är ingen hysteriker med kraftfoders vara eller inte vara, det har hänt flera gånger att jag har skrivit att jag tycker att folk skall plocka bort kraftfodret, men det har varit andra orsaker än i det här fallet.
Jag vidhåller att väldigt många har stirrat sig blinda på ordet "tuggtid" och det är utan att de har en susning om vad de stoppar i sin häst/ponny egentligen. Och väldigt många ger sin häst/ponny för mycket mat!! Vilket resulterar i en tjock häst/ponny. Vill man kunna fodra på så måste man lära sig att räkna MJ/SMRP och vill man göra det enklare för hästen/ponnyn att jobba så blir det lättare att hålla den pigg om man ger den kraftfoder. Jag fattar inte vad det är för konstigt med det? Det är basic inom ridsporten! Det har gått någon slags hysteri i att man inte skall ge kraftfoder, i dagens läge så finns det många bra kraftfoder som är lågt både i socker och stärkelse.
Jag har ingen aning om ifall den här ponnyn är pigg eller seg men man läser stup i kvarten om folk som har sega hästar/ponnys och något kraftfoder vill de inte ge... Däremot kan den få stå och proppa i sig hösilage dagarna i ända. Och vad är vitsen med DET? Tuggtid? Folk måste sluta att bara gå efter tabeller när de fodrar. Vissa hästar/ponnysar drar mycket mer än det står och andra drar mycket mindre! Svårare än så är det inte. Man måste lära sig att använda ögat också och inte vara så låst vid olika tabeller. Man ser till så att hästen/ponnyn får i sig ett grundläggande behov av SMRP och vitaminer/mineraler och sen får man laborera med den enskilda individen.

Vad är det i kraftfodret som sätter sprutt på hästen om det är lågt på socker och stärkelse?

Vad baserar du min fetning på? Energi är energi oavsett var den kommer ifrån. Visserligen kan havre ge vissa hästar en knäpp men det är ju inget man vill ha. I övrigt så är det inte så enkelt som att man kan ge en trög häst kraftfoder så blir den pigg. En trög häst får man motivera mer helt enkelt. Det löser man inte via fodringen.

Det finns faktiskt många hästar det stämmer på fråga mig inte varför har dock upplevt det i verkligheten flera gånger varav jag har en sådan häst i stallet just nu. Har försökt flera gånger och med olika fodersammansättningar, det går inte att få den hästen att fungera på samma mängd energi/protein när det enbart kommer från ett bra hö den får bensinstopp som heter duga halvvägs in i passen ändrar man däremot så att den får exakt samma energi/protein men ett par kg om dagen från kraftfoder ja vips är hästen lika fräsh hela arbetspasset. Man märker ingen som helst skillnad i början på passet då är den pigg och framåt och jobbar på bra för att sedan tvärdö och helt tappa orken efter en stund när allt kommer från hö.
Och det handlar inte bara om test med ett hö har haft hästen i flera år och därför provat detta flera gånger varje gång med exakt samma resultat, inte heller är det så att det är samma kraftfoder tex havre som tillsats när jag ändrat utan det har faktiskt nästan alla gånger varit olika kraftfoder sorter (för att stämma bäst med höet) och resulatet har alltså varit samma varje gång vips orkar hästen mkt mer på exakt samma energi/protein intag.
Så helt klart är det något som tas upp/bearbetas annorlunda som påverkar hur utnyttjandet av fodret blir i slutänden hos vissa hästar.
Har nu ytterligare en häst som jag anar är precis samma sak för tidigt att säga säkert men den visar klart samma tendens har precis växlat från hö och krubbskrammel, till hö och lite större kraftfodergiva med samma energi/proteinnivå i slutänden och märker redan en klar skillnad i orken dock för tidigt att säga säkert.

Kolla ex. Wångens projekt. Där man endast fodrar med hösilage till presterande travhästar -som dessutom växer. Än så länge har det funkat bra ...

Det där med att kraftfoder ska göra hästar "pigga" är nog mest en myt.

För att få en slö ponny piggare krävs det motion och att få hästen att lyssna på framåt drivande hjälper.

Det är unghästar så de kan knappast prestera så mycket. Dessutom har jag hört att de här unghästarna inte är piggast i stan precis. OBS att det är hörsägen, men infon har jag fått ifrån en som har hört det av en person som jobbar där. Så sanningshalten vet jag inget om, men likväl så är det vad jag har hört. Hästarna är alltså välmående men brallar inte runt lika mycket som unghästar brukar göra.

Delvis *kl*

Energi går inte att räkna endast i MJ. I så fall skulle man kunna ge en häst 2 kg halm till och kunna förvänta sig att den skulle bli piggare. Så fungerar det inte. Varför det är så här vet jag inte, vet bara att det är så det är.

I min värld så går en häst/ponny av sig själv. Man skall inte behöva driva den för att den skall röra sig ur fläcken, den skall vara självgående. Är den så jäkla seg att den inte går, så får man tanka upp den. Tycker jag.

Håller helt med! Tycker inte alls att energi från kraftfoder och hö känns på samma sätt rent uthållighetsmässigt? Fråga mig inte varför men jag upplever det precis som du.

Jag ger inget kraftfoder. Kan inte påstå att de var piggare när de fick äta müsli, däremot mer nervösa. Om de känns slöa är det för att jag rider tråkigt, då rider jag ut mer eller lär in något nytt och genast har jag en pigg häst igen.

Men jag kan tänka mig att energin i kraftfoder är mer lättillgänglig, instant energy sas. Och man får en kraftig blodsockerstigning jmf med att äta hö vilket kan öka vakenhet/pigghet.

Det som dock är helt säkert är att en tjock häst blir lat! Med mer träning och några kg mindre så kanske den blir pigg av sig själv, utan någon stärkelsebomb i magen. Jag tycker att man skall prova det först, speciellt när det rör sig om en redan tjock ponny som kanske är tjock för att den är IR.

Ofta handlar det som jag sa om att träningen är tråkig. Har man en slö häst så får man dra ut och rida galoppintervaller för att banta och väcka den, inte jobba med skritten på en ridbana... Race på en äng eller galoppera några mil på grusvägar så kommer de i toppform och blir piggare (ökas gradvis såklart!). :)

Jag ger inget kraftfoder och mina hästar är allt annat än orkeslösa ;) ...dom får hö, mineraler, lucern och lite vetekli bara och det oavsett om dom arbetar eller vilar. Har inte sett någon skillnad alls vad det gäller energi och ork. Jag bor i ett väldigt kuperat område så även en liten skrittpromenad blir krävande.
546143_275737512500422_100001925268643_647816_1487115125_n.jpg

Det är unghästar så de kan knappast prestera så mycket.

Hej!

Det är unghästar i träning för sina ,heter det ??, premiekval, så nog 17 presterar dom, klart mer än de flesta ridhästar. Plus såklart att de växer också.

Jag har märkt skillnad i nervositet på min förra häst, inte på havre men på betfor hon förvandlades till bockmaskin.

Jag tror mycket av "den blir piggare av kraft" är "placebo". Energi är energi oavsett var den kommer ifrån.

/Lavinia

Jag tror mycket av "den blir piggare av kraft" är "placebo". Energi är energi oavsett var den kommer ifrån.

/Lavinia

Placebo ??

Du menar att en häst som tvärdör och blir helt matt halvvägs in i ett hopp pass är pga hästägarens inbillning (för japp ryttaren behöver inte ens ha en aning om vad hästen äter för tillfället för att detta skall ske iom att den har noll insyn i hästens foderstat).
Sen överförs denna placebo effekt till samma ryttare för vips orkar hästen hoppa ett helt pass utan att tappar orken när hästägaren har ändrat om och ger hästen kraftfoder.
Och samma sak inträffar varje gång hästägaren provar detta men se det är bara placebo som hästägaren överför till ryttaren/hästen via telepati eller ?

Man märker säkert ingen jätteskillnad på hästar som rids på motionsnivå men när det ställs högre krav och passen är intensivare då märks det klart och tydligt att det är inte så enkelt att energi är energi var den än kommer ifrån.

Energi är energi oavsett var den kommer ifrån.

Detta är inte sant.

För en häst som inte arbetar eller ska prestera någonting spelar det inte så stor roll var energin kommer ifrån, men för en häst som ska arbeta anaerobt är det helt avgörande vilket foder hästen får eftersom endast glukos kan användas som energikälla vid högintensivt arbete.

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 482
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Jag har under sommaren haft en 17-årig varmblodsvalack (varmblodig travhäst då för de som vill;)) på foder som sällskap åt mitt...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: sthu
·
S
Foder & Strö En häst som har exem/kliar sig lite väl mycket, ska man väl vara försiktig med att stoppa i för mycket konstiga saker va? Det där var en...
Svar
7
· Visningar
1 224
Senast: Totola
·
P
Hästvård nu har ponnyn fått ont i ryggen igen, det kom helt plötsligt därför trodde jag att det skulle ge med sig lika fort men inte de .. min...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: phelle91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama