Banta häst?

Tajger

Trådstartare
Min kompis håller på att köpa en ponny/haflinger som är ganska mycket överviktig. Hur får man den skonsammast att gå ner i vikt och få bättre kondition? Har ni tips på bra träning som inte sliter, så länge den är för tjock?

Sv: Banta häst?

promenera pålle vid hand, gärna i skogen över stock och sten och i lagom backar. mkt. utevistelse i större kuperade hagar med andra hästar av den "lekfulla" sorten ;)

Massor av skritt i terrängen, över stock och sten och backe upp och backe ner! Det verkar fungera bra på mina stundtals mer eller mindre överviktiga haflinger, utan att slita för mycket på dem just när de är överviktiga.

Låter rimligt, man vill ju inte att det ska slita för mycket på benen, det blir ju tungt. Men tugga måste ju hästar, så det blir väl till att anpassa vad de äter.

Försök ta reda på vad den fått att äta innan.
Minska på maten och börja med att skritta ut i skogen varje dag.
Förläng tiden allt eftersom och öka på med trav när du känner att den orkar.

Den har gått på bete hela vår/sommaren och inte blivit riden. Nu är den försiktigt igångsatt senaste månaden, ser väldigt trevlig ut i formen, men som sagt, fet!

Det är förresten inte jag som ska köpa den, utan min väninna. Men jag vill gärna hjälpa henne med goda råd. Har dessutom gett henne namnet på en bra foderrådgivare, men tänkte få tips här om hur man bäst motionerar en så pass tung ponny.

Så tack för tips!

tänk på attb ge en balanserad foderstat lagom mycket hö, inte så mycket fettrikt kraft, ge hellre mineral pellets om du tar bort kraftfodret helt och ger tex havre som bara ger energi, ge gärna halm så den ändå har något och knapra på

Ge inte halm som foder om du tänker ha det som strö. Den kommer att äta upp hela bädden! Den bli även bukig av det.
Det finns andra alternativ. Prata med någon foderkunnig på häst hos Odal.

Jag köpte en häst för en vecka sedan som var väldigt tjock om magen, han var omusklad och otroligt stel i sidorna. Jag har ridit i mycket kuperad terräng, ridit med mycket tempo och arbetat mycket på volterna för att mjuka upp honom. Dessutom släppte jag honom i en "diethage" med nästan inget gräs alls så att ölmagen ska försvinna.

tänk på attb ge en balanserad foderstat lagom mycket hö, inte så mycket fettrikt kraft, ge hellre mineral pellets om du tar bort kraftfodret helt och ger tex havre som bara ger energi, ge gärna halm så den ändå har något och knapra på

Ehrm. Energi är just det som ger HULL. Allt överskott av energi, oavsett var det komemr ifrån sätter sig på hullet. Och det spelar ingen roll om det är i form av fett eller kolhydrater.

Till TS:

Det din kompis ska göra är att ge den lagom av både energi och protein. (det är dessa två man räknar på när man gör en foderstat)
Det är viktigt med analys av grovfodret så hon vet vad hon stoppar i hästen och hur mycket som är lagom. Dessutom är det vanligt att grovfoder innehålelr för lite protein, och det är lika viktigt för en lättfödd häst som en normal/svårfödd att få i sig tillräckligt med protein.

Det är jättesvårt med dessa lättfödda hästar att kunna ge dom tillräckligt med grovfoder så att de får sitt tuggbehov tillfredställt och samtidigt hålla nere energigivan. Därför är det önskvärt att köpa ett hö/hösilage med lågt energivärde (och lagomt med protein vilket det är om det är minst 5-6gram smältbart råprotein per MJ) så att man kan ge fler kilon av det utan att överskrida energibehovet.
Kraftfoder behövs bara om proteinvärdet är för lågt per MJ.

Har man däremot redan ett hö med HÖGA värden så kan man "späda ut" det delvis med halm (alltså ge halm istället för hö delvis).

Nu på sommaren har hästen förmodligen gått på BETE? Då är det inte så konstgt att den blivit fet, det är väldigt näringsrikt och de flesta lättfödda hästar får man stalla in halva dygnet minst och/eller ha gräsreducerare på dom.
De brukar automatiskt gå ner en del när de stallas in och tas bort/minskas från betet. Men sen är det viktigt att ha en korrekt, välbalanserad, uträknad foderstat till dom över vintern och tänka på till nästa sommar att begränsa betandet på något sätt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka