Banta häst

T

Tölva

Vad säger jordbruksverkets regler om vad som är minimum hömängd att ge sin häst vid bantning? Hästen väger 500-600 kg. (inte min)

Sv: Banta häst

Jordbruksverket eller Djurskyddsmyndigheten har inga sådana regler.
Det som finns är en rekomendation från SLU om minst 1 kg ts grovfoder per 100 kg häst.
PL

peter_lundin skrev:
Rekomendationen gäller grovfoder, dit räknas halm.
PL

Jo men det är väl alltid bättre att kunna ge lite mer grovfoder än vad som är minimum? Och det kanske man kunde fixa till med just halm som är energisnålt?
Frågan är vad hästen i fråga får för övrigt... Hoppas kraftfoder redan är uteslutet (förutom ev. nödvändiga tillskott förstås).

Ska man banta en häst tycker jag MOTION av den är en viktig del. :smirk:

ja tycker inte man ska banta en häst genom att minska så mycke på höt, mycke motion tror ja är de bästa..min häst får fri tillgång till hö och hon blir välfigt lätt tjock men med mycke motion så håller hon formen endå.

grovfoder e aldri fel.

till 600 kg häst ger jag helst 10 kg hö.. och har man inte värsta superhöet(men ändå ett hö med jämna näring i) så räcker denna näring till ganska bra om man ska banta hästen (dvs MOTIONERA, inte svälta, bort fettet)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 313
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 013
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar