banta en kopiöst fet ponny

nightcrawler

Trådstartare
min brorsdotter fick hem sin första ponny i veckan, en jättetrevlig liten b-ponny. hästen har bara stått hos förra ägaren då dottern blev för stor. hästen har haft ett föl nyss åxå. men hon är nått kopiöst fet, att hon inte har fått fång är ett rent under. om ni tänker er mulle så förstår ni nog hur illa det är, det är tyvärr ingen överdrift.
skulle vilja ha massor med tips på hur man bantar tösen och hur man motionerar henne bäst nu när hon är som tjockast.

Sv: banta en kopiöst fet ponny

ett problem jag varit med om 3 gånger nu!

Har 3 hästar/kallblod som vi fick med ca 150kg övervikt vardera.

Har ni en gräshage som nästintill är nerbetad, sätt henne där. Då får hon gå lite mer få att få i sig tillräckligt.

Försök sätt henne med en kompis som gärna busar så hon får motion i hagen!

Ut och gå/tömköra i skritt ca 1h, gärna i kuperad mark. efterhand som hon stärker sig själv öka på tiden och gärna 2 gånger om dagen.

Se till att hon får den maten hon behöver om inte gräset räcker, har ni ett bra hö som har för höga värden för henne, komplettera med halm. Det bästa vore ett hö med låga värden, då kan hon äta mycket, blir mätt utan att få i sig extra!

Att banta är långsiktigt, låt det ta tid, bygg upp en bra grundkondition och sen efterhand börjar dom gå ner i vikt. Ge inte onödigt med godsaker.

Några tips ialf! hoppas det hjälper o lycka till med henne :D

Senast ändrad av en moderator:

Har du inte någon bild?

Jag misstror dig inte, men det är bra att få en bild av vad just du tycker är kopiöst fet. Dessvärre har jag sett hästar med total näringsbrist, uppblåsta som barn i afrika och ägarna försöker banta dem.

jag plockade hem mina nya kopiöstfeta kallblodsdam i början på sommaren. eftersom vi var tvugna att ställa henne på bete så åkte munkorgen på, sen jäklar skrittade vi. först vid hand, 1 timma på morgonen och 1 timma på kvällen. sedan utökades skritten på kvällarna till ca 2,5-3 timmar. vi skrittade som dårar i 4 veckor tror jag det var, sedan la jag till lite trav efter de veckorna. efter ytterligare 4 veckor la vi till lite galopp, nu ser hon fakitskt rätt fin ut, som vilken sommarfet häst som helst.. nästan lite snyggare faktiskt.

på min såg man inte på magen att hon var fet, hon hade ett tjockt lager med späck på hela kroppen, det var vidrigt, och den största "fångnacke" jag någonsin sett.

viktigt är att man absolut inte minskar hästens mat, alltså svälter den. vi begränsade gräsintaget med munkorgen men man får absolut inte sätta dem på minimum!
receptet på viktminskning är långa och många skrittpromenader!

så här såg min dam ut på besiktningen, och då gör tyvärr inte bilderna ens fettman "rättvis" hon såg värre ut än vad bilderna visar.
vid tillfället hade hon stått på fri tillgång silage och korn i ett halvår utan att bli riden. när jag först såg henne i hagen så tittade jag mest på magen och tänkte "det där var ju inte så farligt" sen gick jag fram och kände på henne... usch :( på nedersta bilden ser man fettet kring bogen rätt tydligt iaf. tur att vi klarade oss genom sommaren utan fång :D *peppar peppar*

http://http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_27/20670000-20679999/640x480/20670688.jpg

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_27/20670000-20679999/640x480/20670696.jpg

n627071460_910942_9605.jpg

sorry, pixbox verkar inte vilja fungera, ni får nöja er med länkar

Har du inte någon bild?

Jag misstror dig inte, men det är bra att få en bild av vad just du tycker är kopiöst fet. Dessvärre har jag sett hästar med total näringsbrist, uppblåsta som barn i afrika och ägarna försöker banta dem.

ska ordna bilder till i morron, hinner inte i kväll.
men det är inte biafragrejen utan det är späcklager på späcklager, revbenen känner du inte ens när du trycker. hon är jämntjock och har världens späcknacke.
förstår precis hur du menar, har tyvärr åxå sett sådant, men så är det inte i detta fallet.

till er andra som har svarat:
hästen har gått på 6ha ganska kraftigt bete innan hon kom. nu går hon i en hage med mindre kraftigt gräs och står inne på nätterna med enbart hö. tyvärr så finns det ingen som kan sätta fart på henne i hagen (tvivlar på att hon ens skulle orka röra sig :( ) dom har precis börjat rida henne, men jag sa att dom skulle inte köra för hårt med henne med tanke på vikten så att inte lederna pajar + att hon inte har nån kondis.

Jag skulle försöka med långsamma promenader flera ggr/dag och såklart drastisk minskning av grästillgången.

nu har ni ju redan börjat med höt, men när mitt sto kom så ville vi inte ge hö för att man tror att fång kan ha med obalans i tarmfloran, ett foderbyta gör just detta. vi gav halm, för att det tydligen inte påverkar på samma sätt. och så på med munkorgen. har ni någon munkorg på henne? kan vara en bra ide. jag rekomenderar gl*bus svarta, den är bäst kvalité och det är minst risk för skav, den är dessutom billigast.

skall hon verkligen ridas? bör ni inte hålla er till promenader vid hand/tömkörning?

ska kolla om vi har möjlighet att få tag på halm. hur mycket bör hon gå med munkorg då? tänkte på tuggbehovet.
skrittas bara när tösa rider och hon väger inte så mycket. men det kanske är bättre att promenera och tömmköra?

jag har inte erfarenhet av att banta sånna här feta hästar så jag tar tacksamt emot alla tips och erfarenheter.
pixbox funkar inte så jag återkommer med bilder i morrn

Att banta en häst krver myckt stora kunnskaper. Vill man ha ner en häst i vikt så är det helt enkelt motion som krävs och det enda rätta och snälla mot hästen. Att dra in på maten som den behöver ha för att fungera är aldrig ett bra alternativ.

precis så känner jag. är inte så förtjust i att ta bort för mycket mat, dom har ju ändå ett tuggbehov som måste tillgodoses. kan man ge äpple och morötter? i en liten mängd alltså typ ett äpple eller en morot om dan?

Morötter kan man ge i ganska stora mängder. Många ger det till ston som har svaga brunster. Äpple kan tydligen ge fång i stora mängder. Men 1-3 äpple per dag är ju helt ok.

Morötter kan man ge i ganska stora mängder. Många ger det till ston som har svaga brunster. Äpple kan tydligen ge fång i stora mängder. Men 1-3 äpple per dag är ju helt ok.

jag har hört att det är en skröna att äpplen kan framkalla fång.

ska kolla om vi har möjlighet att få tag på halm. hur mycket bör hon gå med munkorg då? tänkte på tuggbehovet.
skrittas bara när tösa rider och hon väger inte så mycket. men det kanske är bättre att promenera och tömmköra?

jag har inte erfarenhet av att banta sånna här feta hästar så jag tar tacksamt emot alla tips och erfarenheter.
pixbox funkar inte så jag återkommer med bilder i morrn

munkorgen är en betesreducerare och inte en.. öh? vad heter det när dom inte kan få något alls? ialla fall så är det ett hål i botten på munkorgen jag rekomenderade, vilket gör att när dom fått in tekniken får i sig mat, bara inte lika mycket! dom får alltså tuggbehovet tillfredställt! eftersom det är en ponny, och du säger att hon är apfet och går på bete så hade jag nog satt på munkorgen när hon går i hagen och låta henne stå utan när hon står inne.
eftersom min gick på bete 24/7 så gick hon med munkorgen hela tiden, dock gjorde vi ett lite större hål i botten. men det funkade jätte bra, dock är det viktigt att man håller ordentlig koll på att dom får i sig ordentligt med mat och inte tok faller i vikt, dock tror jag inte det är någon större fara med din eftersom den står inne och får hö på kvällarna!

ang ridningen så behöver det ju inte bli några problem, ni får helt enkelt vara uppmärksamma på hästen. blir det för jobbigt så blir det ju! dock hade jag ändå tömkört och gått med hästen för hand och gjort dem båda i skogen över stock och sten, då får de lyfta mer på benen och det bygger fina muskler! det är alltid bra att "fostra" unga ryttare att göra det eftersom ridkunskaperna sällan är speciellt höga (vilket inte är så konstigt) och ponnyerna bygger mycket muskler när de får lyfta så mycket på bena och får massa ryggmuskler! det är alltid bra för framtiden och det kommer underlätta MASSOR när det blir dax att galoppera!

jag har hört att det är en skröna att äpplen kan framkalla fång.

Jag har för mig att bäde äpplen och morötter lagrar stärkelse. Det är kanske inte jättefarligt för hästar att äta lite men jag hade inte gett några stora mängder till en fet ponny. Man vet aldrig och det kan vara dumt att utmana ödet. Om den ska banta så ska den ju inte äta ngt extra.

Skulle inte bantat henne, utan motionerat mer det gjorde jag med min tjockis här hemma. Han är lite rund fortfarnade men han är väldigt fin nu säger många :laugh: Har kört han mycket i sommar.

Jag har för mig att bäde äpplen och morötter lagrar stärkelse. Det är kanske inte jättefarligt för hästar att äta lite men jag hade inte gett några stora mängder till en fet ponny. Man vet aldrig och det kan vara dumt att utmana ödet. Om den ska banta så ska den ju inte äta ngt extra.

PRECIS! Därför kan jag tycka att det låter helt onödigt att ge en fetponny/häst äpplen och morrötter, för det täcker knappast något tuggbehov och blir därmed bara mer energi att träna bort!

Troligen var det äpple som utlöste fången hos våran ponny förra året. Jag vågar inte chansa hur som.

Usch vad tråkigt, hur mycket äpplen hade den fått i sig?

Flera gånger har jag fått inackorderingar och foderhästar som ser ut så. Inte roligt för hästen att släpa på all övervikt. Men börja med att räkna ut en lämplig foderstat. Räkna på den troliga vikt hästen borde ha.
Motionera försiktigt. Mycket övervikt frestar på leder. Se till att hästen rör på sig gärna ofta, men inte lång stund åt gången. Att motionera för hand är bra komplement. Tex tömkörning. Då får hästen röra på sig utan ett extratyngd på ryggen.
Mät hästens omfång en gång i veckan så du ser att vikten går ner. Om ingenting händer får du justera foderstaten.
Ha inte bråttom. Det får ta lite tid. Den fetaste ponnyn vi fått hit tog det 10 månader innan han var i normalhull. (Han var så tjock att han hade valkar även på ryggen. hu!)
lycka till! Snart har du säkert en fin ponny.

Hej!

Håller med flera andra svar: motion!

*Att "banta" en häst genom att dra ner för kraftigt på fodret kan ge stora hälsoproblem enl en veterinär jag känner - kan ge upphov till hyperlipidemi som i sin tur tydligen kan ge obotliga leverskador.
Jag skulle föreslå att inte ge något kraftfoder men ge ordentliga mängder stråfoder. Eventuellt blanda halm i höet för att hästen ska få tugga och äta. Dock får man passa sig så det inte ligger med en massa havreax i halmen. Kornhalm brukar hästar inte vilja äta - det har en annan struktur än havrehalmen och sticks i munnen på dem.

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 260
Hästvård Jag ska köpa en väldigt trevlig liten shettis, problemet är bara att hon är ruskigt fet! :o Hur bantar jag ner henne utan att hon...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Jag har en del egna funderingar om detta men vill höra vad ni tycker. Vi har 6 hästar i stallet. 2 är mina( Ponny A och Häst A), 2...
2
Svar
25
· Visningar
3 454
Senast: marti130
·
L
Hästvård Nu börjar jag blir förvirrad med min ponnymärr, och inga veterinärer eller kliniker ger mig svar heller. Varav jag nu letar efter folk...
Svar
1
· Visningar
2 697
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka