Banor :O????

M

meadow_star

Finns det någon bana i närheten av sätila? Det ligger utanför kinna, en bit från härryda, rävlanda. Hjälp. Vill träna galopp med min f.d. galoppör. :):banana:

Sv: Banor :O????

Goteborg galoppbana finns ju i Goteborg...

Det rakar inte vara sa att din f.d galoppor heter Meadow star?
Brun valack?

Jo :eek: Hur visste du det?

Vet du något om honom? Jag vet nämnligen inte så mkt om honom, så vill gärna veta :D:bow::D

Jättetacksam för svar :D

:rofl:Vad du kan vara lycklig som har fått en sådan fin häst.
Jag hade honom här(Grytåsa ridcenter) och vi byggde upp honom ,både mentalt och muskelärt.Bla annat red vi honom mkt i terrängen och klättrade honom och hoppade honom,för det var det som han älskade mest av allt, han kan hoppa precis hur högt som helst.:bump:
Det är som du säger han blir väldigt stressad av galopptävlingar han hade det förmodligen inte så roligt som ung galopphäst och det satte sådana spår i honom,så mitt råd :idea:till dig är att ha honom till allt utom galopphäst så har du en superduktig och LYCKLIG häst.
Jag gjorde den bedömningen när han var här hos oss,jag har lite erfarenhet av just den här typen av hästar,mitt yrke är att jobba med just hästar som tränare,ägare eller veterinärer har stött på lite problem med(Problemlösning.)fysiskt eller psykiskt.
LYCKA TILL MED DIN UNDERBARA DUKTIGA PÅLLE.:love:

Ni har gjort ett bra jobb då =) , han är verkligen stabil i terräng o går fram överallt, även om vatten är lite läskigt ibland :), vi har varit på terrängläger på ET:s ridcenter , han skötte sig kanon , hoppade allt och bara flög fram i terrängen :love: , visst var det lite stressigt med de andra hästarna och jag hade tyvärr försummat dressyren litegrand, men han gick verkligen bra ! :banana: Tränarna glömde bort att han bara var 4 då , så de höjde och breddade rejält, med tyckte han var super. Det sista dem sa innan de åkte var att de var intresserade av att köpa honom som tävlingshäst i fälttävlan , då blir man stolt :banana: .

Dressyren går oxå bra nu , jag har konstigt nog börjat tycka det är roligt, måste erkänna att det inte alls var så innan Meadow klev in i mitt liv. Nu är det dressyr 3 dagar i veckan som ska försöka hinnas med, med skola och allt. Han har fått KANONberöm ifrån alla tränare och de tycker han är fantastisk, samt har bra gångarter!

Märkte av det med galoppen spc. på första tävlingen , han var hur stressad som helst när han klev ur transporten, och stod inte många sekunder på alla 4 benen :( , men tillslut kom jag upp på honom, han dansade iväg och svettades som bara den . Jag tyckte så synd om honom och övervägde strykning:cry: .
Men sen, när han fick syn på hindren var det som om det gick en rysning genom hela hästen, han slappnade av och blev kolugn. Med spetsade öron och hög svans flög han fram i sin härliga trav..
vi gick felfritt i hans första tävling! på snabbaste tiden såklart ;), men han lyssnade perfekt.

Ge mig gärna råd om honom :) ,tyvärr så bockar han väldigt mycket när han har stått, det är ju bara av energi ,för ryggen och allt är kollat av kiropraktor och veterinär, men det är ju så kraftiga bocksprång, så jag kan ju inte låta någon annan rida, jag är ju den enda som sitter kvar.
Tack för svaret // Mvh Sofia

:cool:Hej du skall vara jätteglad för at han KAN bocka:bump:,alla BRA hopp hästar är också mkt duktiga på att bocka:bump:
Han mår helt klart bäst av att bli riden omväxlande varje dag det gör dom flesta hästarna.
Nu bockar han ju inte för att slänga AV DIG UTAN BARA FÖR ATT HAN ÄR ÖVERPIGG.
Får han vara i en hage med bra underlag där han kan springa runt och leka med ngn pigg o glad kompis?
Har du kvar det mjuka böjbara smala symtetbettet jag skickade med honom?det trivs han bäst på.
Har du halsring när du rider ,han är mkt lydig på den,så när han blir så där pigg har du ett par fingrar i den och tar i den utan att höja handen och rider på framåt och pratar med honom så blir han :rofl:

jo ,jag vet =)

Han gör det av glädje, och lyckas få mig att skratt varje gång .. Jag älskar ju det =D

Han går i bra hage med en ett år yngre kompis, de var fler innan med de andra har vi sålt (A), de leker och brallar som bara den ..

Halsring har ja inte provat, men jag rider mycket i grimma enbart o han lyssnar bra på det :love:

När vi köpte honom sa de att han inte gillade ngt bett, o att jag fick prova mig fram , innan du skickade det andra.
Nu har vi provat de flesta bett bara för att se om han reagerar med obehag, men han funkar på allt :O:confused: , därför förstår ja inte hur det skulle kunna vara bettets fel att han svalde sin tunga.
Slutade han galopp p.g.a. stress , inte ville gå in i startboxen eller p.g.a att han var för långsam eller annan anledning. Ingen vill ge mig svar på det. Jag råkade lifta en gång , ironiskt nog med en kille som hette Niklas. Han påstod sig ha varit tränare till Meadow, o ville att jag skulle tävla hans hingst . Men Ann-Marie (tror jag hon hette) ,sa att han bara varit medhjälpare.

Niklas sa att de hade slagit Meadow, samt stressat sönder honom o att han var transport rädd.
Det sista stämmer till viss del, inte rädd men han ville inte gå på. numera springer han på , bara häromdan så hann jag inte med:eek: Han fick helt enkelt gå in själv, för matte blev kvar där ute.. *ler*

Hur länge tränade du honom :)?

Hej igen,det har ju naturligtvis inte med bettet så mkt att göra.Det är så att om det är en ryttare med dålig hand funkar det bettet som du fick med honom bäst då det inte gör så ont som ett annat bett,du har tydligen en bra hand :love:då spelar det ingen roll vad för slags bett du har tyvärr finns det fler ryttare med dåliga händer än med bra händer.:cry:
Men det är ju så att han är så fin så det går att bara rida honom på halsring då han är så lyhörd,det är alltid de hästar som är känsliga(lyhörda)och fina som de flesta ryttare har svårt att rida då de tar balansen i tyglarna och hänger kvar lite för länge detta leder till att hästen får panik och försöker fly från smärtan,detta leder till att ryttaren hänger ännu hårdare fast i handen,så får hästen rykte om sig att vara svårriden,då det egentligen är så att den är så lättriden så en ryttare med dålig hand och balans gör för stor skada:(
Som jag sa hade han det nog inte så alldeles roligt i början på sin galoppkarriär.
Han var lättlastad här,inga problem med startboxar.
Hans stress för galopptävling satt kvar sedan tidigare och tar nog mkt lång tid att komma över.
Han utvecklades enormt ,dock LYCKLIGAST:bump:som hopp:bump::bump:häst.:love:

jo , det är sant som du säger :)

Han är underbart känslig, o jag älskar det! Det är mycket roligare att rida då , och han ska få förbli hopphäst, eller kanske fälttävlans häst! Det älskar han nästan mer:love: . Jag kunde inte fått en bättre häst. Hade en kiropraktor här idag, för han kändes stel. Han hade en sned rygg, samma sak som vi lade rätt dagen efter vi köpte honom. så det är en gammal skada som spökar troligen. :), Men nu är han bra iaf.. Skulle varit iväg på CR idag men la rätt han ist, bättre för honom så:banana:

:D
jo , det är sant som du säger :)

Han är underbart känslig, o jag älskar det! Det är mycket roligare att rida då , och han ska få förbli hopphäst, eller kanske fälttävlans häst! Det älskar han nästan mer:love: . Jag kunde inte fått en bättre häst. Hade en kiropraktor här idag, för han kändes stel. Han hade en sned rygg, samma sak som vi lade rätt dagen efter vi köpte honom. så det är en gammal skada som spökar troligen. :), Men nu är han bra iaf.. Skulle varit iväg på CR idag men la rätt han ist, bättre för honom så:banana:

:DAbsolut,vilken kiropraktor hade du till honom?

Sture Pettersson :) , ww.bjorkelyckan.se eller nu tror jag :D

Den lilla pållen red jag som tvååring. Ingen rolig historia, väldigt nervös. Jag tror också att det var så att i löpen svalde han sin tunga. Slagen blev han aldrig i stallet jag jobbade i men han blev tillbaka tagen av sina ägare efter ett tag och sedan dess vet jag inte vad som hände med honom. Jag gillade honom för han var en sådan personlig liten kille. Han lyckades också med bedriften att bryta min näsa.... Men han är en fin häst så det är jätte kul att han har fått ett nytt liv nu. Gillade inte riktigt galopplivet. Kämpa på med honom och lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Red du honom hos Pia när du var 13 år?:confused:Hur gick det till när du bröt näsan?
Kul att du jobbar vidare,:banana:vilken tränare är du hos nu,vad har ni för hästar ,hur länge skall du vara kvar på Irland?Berätta lite hur dina dagar ser ut hur ni lägger upp allt och så.Det är alltid kul att se lite olika upplägg!

Nja var mer åt 14 men fortfarande för liten och oerfaren att rida en sådan häst...Vad som hände när jag bröt näsan var att jag skulle hacka denna häst, något som han hatade men skulle göra varje dag.... Han verkligen avskydde att gå långsamt men var samtidigt oerhört känslig i munnen. Halva banan gick han mest och bockade och gjorde kängeruhopp i ett förök att få gå fortare. För några meter slappnade han av och dum som jag var gjorde jag det oxå. Pang sa det när han slängde upp huvudet och knäckt var min näsa.... Fint böjd åt vänster... Tur i oturen ledde jag min häst till hagen en blåsig dag,6 månader senare. Gick på högra sidan av någon anledning. Hon hoppade till och slängde upp huvudet och lyckades bryta tillbaka min näsa, så nu är den faktiskt rak;)

Nu är jag på Irland och går på RACE (Racing Academy and Centre of Education) Har 3 månader kvar på kursen. Jag jobbar för Mr John Oxx. En tränare med 140 hästar för tilfället. En vanlig dag rider jag 5hästar. Inget mockade eller sopande, väldigt bekvämt:D

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?