bankar huvudet i golvet???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Min goa glada 16 månaders kille har börjat med något nytt.

När något inte passar, tex om man tar ifrån honom en sak han inte får ha blir han tokig, lägger sig på golvet och bankar skallen hårt i golvet tills han blir jätteledsen.

Kan sitta och slänga sig i golvet med huvudet före, skallas även jättehårt om man tar upp honom och slänger sig åt alla håll, ungefär som att han vill slå sig för att han är arg.

Varför gör han såhär?
Och hur skall jag agera?

Första tanken är ju att han får skylla sig själv, men egentligen är han ju väldigt arg och frustrerad och har inga ord att sätta på sin ilska.

Ska man ta upp och försöka trösta (fast han skallas och slåss) eller ska man ignorera?

Jag har ingen aning, någon som vet? Hur har ni gjort?
 
Sv: bankar huvudet i golvet???

Freddy gör likadant när han blir ilsken.
Jag uppfattar det också som frustration.
Det enda som funkar är att göra någon avledningsmanöver
i stil med "Åh ska vi köra traktorn" :D
Då blir det gapskratt istället.
Som tur är så går ilskan över lika fort som den dök upp
*puh*
 
Sv: bankar huvudet i golvet???

Min ungar har oxå gjort så i perioder, och ja det är nog frustration, är det riktigt våldsamt så har jag bara hållt dem i famnen tills de har lugnat ner sig, men ibland har de fått lov att lära sig att det gör ont att dunka huvudet i golvet... Men då får man ju lov att trösta för då gjorde det ju ont... ;)
 
Sv: bankar huvudet i golvet???

Jag skulle ha tagit upp och försök hålla lagom hårt så att han känner sig skyddad men inte trängd. Se till att du håller huvudet mot din kropp så att du inte blir skallad och se till att han inte kan slå dig. Sedan är nog avledning det bästa när han blir mottaglig och att inte göra så stor sak av det. Bekräftelse kan också vara bra, "jag förstår att du blir arg när xxxx" och föreslå en annan lösning än att dunka huvudet i golvet.
Jag tror att barn kan få sådana perioder när de inte ännu kan kommunicera på det sätt de vill, förhoppningsvis går det över!
 
Sv: bankar huvudet i golvet???

Jag känner igen det där. Ragnar som också är 16 månader kastar sig på golvet och slår huvudet när han blir arg. Han har gjort så sedan han var runt 10 månader gammal. Numera händer det inte lika ofta som förr. Vi har kommit på att det är bäst att bara sitta brevid och ignorera honom och när han är klar så kommer han och vill kramas och allt är bra igen. Men det är nog olika med olika barn vilket som är bäst att göra och beroende på situationen. Blir han arg i tex. affären så tar jag helt enkelt upp honom och går ut.

Han bankar även huvudet i väggen ibland när han är på bra humör. Först lite löst och sedan hårdare. Ser ut som att han provar hur långt han kan gå innan det gör ont. Det slutar alltid med att han börjar gråta.
 
Sv: bankar huvudet i golvet???

En nära släkting hade samma problem med sin lilla kille. Mamman pratade med Bvc ssk och tog upp det på ett läkbesök och båda sa samma, ignorera, ignorera, ignorera. Ju mindre uppmärksamhet desto bättre. Om det uppmärksammas tar det längre tid för dem att upptäcka att det är ett felaktigt beteende.

Men för säkerhetsskull skulle jag ha tagit upp det med BVC eller barnpsykolog som är kopplat till BVC
 
Sv: bankar huvudet i golvet???

Tack så jättemycket för era tips, får prova mig fram, dock ligger jag i 40 graders feber så det blir när jag kryat på mig

Tack än en gång
 
Sv: bankar huvudet i golvet???

När Pontus var liten och gjorde så här så fick jag veta att barn får ett slags rus av att göra sig illa, dom blir efter en stund beroende av detta och fortsätter att dunka huvudet så fort dom inte får som dom vill.

Jag fick tipset att avleda honom så att han med tiden glömde bort att dunka huvudet i väggen och det funkade jättebra men jag var noga med att inte visa att det var pga huvuddunket jag avledde honom utan jag låtsades om som om han inte dunkade huvudet i väggen alls utan ignorerade det beteèndet helt och gjorde en avldeningsmanöver istället.

Förstår du vad jag menar, jag sa alltså inte att man inte får dunka huvudet i väggen utan frågade honom om vi tex skulle äta en glass, se på TV, leka mm eller så dansade vi mm så jag sa aldrig något om huvudduket alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 135
Senast: Sel
·
Småbarn Sonen är konstant arg/upprörd/frustrerad/ledsen nuförtiden. Jämt. Hela dagen från att vi går upp tills han somnar är fylld av missnöje...
2
Svar
23
· Visningar
11 468
Senast: Rosett
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 648
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp