Bandmaskavmaskning när?

Sv: Bandmaskavmaskning när?

När du vet att hästen har den... Du kommer åt bandmasken året runt, den skiljer dock mest ägg vår och höst.

Mars-april? Eller så tidigt som februari? Jag vet att hon har, men inte akutmycket. Vill göra avmaskningen så effektiv som möjligt genom att försöka välja rätt tidpunkt...

Mars-april? Eller så tidigt som februari? Jag vet att hon har, men inte akutmycket. Vill göra avmaskningen så effektiv som möjligt genom att försöka välja rätt tidpunkt...

Nu. Droncit tar alla stadier. Det blir också längst till ev. återsmitta som då tidigast är i vår. Om du avmaskar i vår kan hon ju återsmitta sig rätt snabbt igen.

Sen måste jag fråga hur du vet både att hon har och mängden?

Räkna 4 vekor innan bete utslapp, då hinner du att ta ett trackprov (sperate prov och betallning, från vanliga maskprov:mad:) och ger en behandling till om så behovs.
Syfftet är att du vill INTE att dom kommer utt på din summer bete.

Medlet kan du ta reda på din vetrenär som det dom som måste skriva utt.....eller.....våra Madick som är insätt i dom olika medal.
Har google maskmedal för häst och få NADA.
Finns på english
www.valleyvet.com/si_worm_facts.html

Räkna 4 vekor innan bete utslapp, då hinner du att ta ett trackprov (sperate prov och betallning, från vanliga maskprov:mad:) och ger en behandling till om så behovs.
Syfftet är att du vill INTE att dom kommer utt på din summer bete.

Medlet kan du ta reda på din vetrenär som det dom som måste skriva utt.....eller.....våra Madick som är insätt i dom olika medal.
Har google maskmedal för häst och få NADA.
Finns på english
www.valleyvet.com/si_worm_facts.html

Nej faktiskt ingen mening att vänta eftersom det går att komma åt den nu och det blir ingen återsmitta förrän gräset (och gräskvalstren) är på gång igen.

Träckprov för bandmask räcker det (iaf från kollamasken) att man kryssar i en ruta att man vill ha, tillkommer extra betalning iofs, men inte något separat provinskick.

Nej faktiskt ingen mening att vänta eftersom det går att komma åt den nu och det blir ingen återsmitta förrän gräset (och gräskvalstren) är på gång igen.

Träckprov för bandmask räcker det (iaf från kollamasken) att man kryssar i en ruta att man vill ha, tillkommer extra betalning iofs, men inte något separat provinskick.

Nej Madick, det är inte frågan "OM" man komma åt, det gäller "NÄR" är bäste tiden :)
Jag vet hur trackprov gå till, samma packet uppdelat i seperate kostnad!
It´s like ordering a burger....bread & paddy, you want anything else on it, it´s going too cost you extra :devil:
We need too sit down over that coffee pot and get this Horse Shit straighten out!
Springs comming and I´m going to want too go through my horses ;)

Nej Madick, det är inte frågan "OM" man komma åt, det gäller "NÄR" är bäste tiden :)
Men NÄR är ju bäst nu så hästen blir av med dem och inga ägg kommer ut. Eftersom det inte finns någon smitta hästen kan få i sig just nu så håller den sig ren. Varför då vänta? Det finns Droncit som bara tar bandmasken.

Bandmasken släpper mest ägg på vår och höst så det är ju en klar fördel att ha blivit av med dem innan om man vet att hästen har det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
521
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka