Bandmask?!

JollyJumper

Trådstartare
Jag avmaskade mina hästar med Fyrantel,(endast en dos lite mer kanske) dagen efter avmaskningen hittade jag platta gråvita maskar (döda) i en bajshög hos en av hästarna. Antar att det är bandmask. Jag kan ju nu konstatera att hästen haft åtminstone bandmask. :eek:

Ska jag avmaska igen och då med dubbel dos och måste vi köra på alla hästar eller räcker det med den som fick ur sig maskarna? Hur länge ska det i så fall vara mellan avmaskningstillfällena? :confused:

//JJ

Svar till:
Jag avmaskade mina hästar med Fyrantel,(endast en dos lite mer kanske) dagen efter avmaskningen hittade jag platta gråvita maskar (döda) i en bajshög hos en av hästarna. Antar att det är bandmask. Jag kan ju nu konstatera att hästen haft åtminstone bandmask. :eek:

Ska jag avmaska igen och då med dubbel dos och måste vi köra på alla hästar eller räcker det med den som fick ur sig maskarna? Hur länge ska det i så fall vara mellan avmaskningstillfällena? :confused:

//JJ

Är du säker på att det var bandmask? För Fyrantel tar inte bandmask, bara blodmask och spolmask. (som är de vanligaste)
Om det var någon av de maskarna behöver du ju inte avmaska igen, den döda masken var ju bara ett tecken på att avmaskningsmedlet fungerat?

Jag skulle ta och be veterinären om recept på Droncit för att vara säker på att få bort all bandmask.

Alla hästar i stallet tar man när man har konstaterad bandmask.

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 407
Senast: Madick
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
  • Låst
Hästvård Min ena häst har bandmask. Vi har inga möjligheter att byta hage förrens till våren nästa år. Hur gör vi med avmaskning? Räcker det att...
Svar
15
· Visningar
1 772
Senast: Boj
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 217
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?