Status
Stängd för vidare inlägg.

torpa

Trådstartare
Min ena häst har bandmask. Vi har inga möjligheter att byta hage förrens till våren nästa år.
Hur gör vi med avmaskning? Räcker det att avmaska och mocka ur hagen?
Tack på förhand.

Min ena häst har bandmask. Vi har inga möjligheter att byta hage förrens till våren nästa år.
Hur gör vi med avmaskning? Räcker det att avmaska och mocka ur hagen?
Tack på förhand.
Bandmasken smittar genom ett gräskvalster på betet så det är i princip omöjligt att bli av med smittan utan att byta hage helt eller elda.

Okej är det farligt att inte byta hage?
När kan man använda den hagen igen om vi byter nu?
Det går att använda hagen hela tiden. Om man har möjlighet så låt den vara fri från häst 1,5 år, men de allra flesta har lite bandmask i sina hagar. Mår hästen dåligt eller upptäcktes det ändå?

H
Det går att använda hagen hela tiden. Om man har möjlighet så låt den vara fri från häst 1,5 år, men de allra flesta har lite bandmask i sina hagar. Mår hästen dåligt eller upptäcktes det ändå?
dom flytta till denna hagen i våras och vi gjorde en kollamasken. Den ena hästen visar bandmask och dom andra hästarna ingenting.
Hästen mår inte dåligt. Det har inte gått hästar på denna marken på flera flera år, ändå så gjordes ett kollamasken prov innan vi flyttade hästarna till denna hagen men då visades inget.
Om vi inte byter hage, ska vi avmaska ändå och mocka hagen eller är det helt onödigt då?
Har läst att hästarna kan få kolik om dom har bandmask.

H

dom flytta till denna hagen i våras och vi gjorde en kollamasken. Den ena hästen visar bandmask och dom andra hästarna ingenting.
Hästen mår inte dåligt. Det har inte gått hästar på denna marken på flera flera år, ändå så gjordes ett kollamasken prov innan vi flyttade hästarna till denna hagen men då visades inget.
Om vi inte byter hage, ska vi avmaska ändå och mocka hagen eller är det helt onödigt då?
Har läst att hästarna kan få kolik om dom har bandmask.
Väldigt många hästar har bandmask utan att överhuvudtaget må minsta dåligt. Bandmasken släpper ägg sporadiskt men hästen har många så ett utökat prov visar drygt 90% av de som har fler än 20 maskar. Hästarna kan ha långt över 1000 maskar utan att ha ett enda symptom. Mår hästarna bra finns ingen anledning till panik. Avmaska den som hade positivt med ett medel som innehåller prazikvantel och andas. De här maskarna kan härstamma från hagen de gick i innan den här. Det går heller inte att säga hur många maskar det finns genom provet.

Väldigt många hästar har bandmask utan att överhuvudtaget må minsta dåligt. Bandmasken släpper ägg sporadiskt men hästen har många så ett utökat prov visar drygt 90% av de som har fler än 20 maskar. Hästarna kan ha långt över 1000 maskar utan att ha ett enda symptom. Mår hästarna bra finns ingen anledning till panik. Avmaska den som hade positivt med ett medel som innehåller prazikvantel och andas. De här maskarna kan härstamma från hagen de gick i innan den här. Det går heller inte att säga hur många maskar det finns genom provet.
Okej tack för hjälpen :)
Men då spelar det ingen roll om vi mockar hagen eller inte heller? (Förlåt helt ny på det här).

Jag skulle avmaskat enligt de rekommendationer som finns och mockat hagen. Sedan inte tagit in någon ny häst förrän de nuvarande är behandlade och nytt träckprov gjorts.

Jag skulle avmaskat enligt de rekommendationer som finns och mockat hagen. Sedan inte tagit in någon ny häst förrän de nuvarande är behandlade och nytt träckprov gjorts.
Hur tänkte du då? Det kommer inte visas något på bandmask förrän nästa höst tidigast eftersom smittan plockas upp på gräs och inte blir könsmogen (släpper ägg) förrän det gått 6 veckor-6 månader.

Hur tänkte du då? Det kommer inte visas något på bandmask förrän nästa höst tidigast eftersom smittan plockas upp på gräs och inte blir könsmogen (släpper ägg) förrän det gått 6 veckor-6 månader.

Jag tänker mig att hästarna får i sig det igen när de kommit i kontakt med gräs, hö mm. Mockar man hagen regelbundet minskar man ner nivåerna och förebygger att åter få höga halter av masken. Det är vad jag har fått höra av veterinär.

Jag tänker mig att hästarna får i sig det igen när de kommit i kontakt med gräs, hö mm. Mockar man hagen regelbundet minskar man ner nivåerna och förebygger att åter få höga halter av masken. Det är vad jag har fått höra av veterinär.
Mocka är aldrig fel men det krävs ett smittat kvalster för att hästen ska återsmittat. Bandmask kan INTE smitta genom hö. Det finns fortfarande på vissa ställen men jag har spårat källan till en veterinär i USA som skrivit en bok med ett kapitel om parasiter där hon lägger fram det som teori. Hon ångrar hela kapitlet (insett att parasiter inte är statiska och fungerar dåligt i bokform) och teorin är dödad sedan länge. Det var en diskussion som kom upp när min chef gjorde Linköpingsprojektet som resulterade i att vi började avmaska mot bandmask alls.

Stänger denna tråd, och föreslår att fortsatta diskussioner ang parasiter fortsätter i befintlig tråd.
Boj/Moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar