Bandage-råd

Milene

Trådstartare
Min häst har opererat bort en tumör i halsen, precis i käkvinkeln. Flugorna är besvärliga på såret, men jag vill inte täcka det helt med bandage utan att det får lufta. Har försökt att göra lite skydd med myggnät o.dyl, men får det inte att sitta. Jag är skräckslagen för infektioner nu i rötmånaden...:(
Tacksam för tips hur man kan göra!!!

Sv: Bandage-råd

Låt hästen vara inne halva dygnet utan bandage och ute med bandage andra halvan.
Annars finns det ju luvor till eksemtäcken som är längre och går ner på halva halsen, kanske kan du sätta på hästen ett vanligt flugtäcke och fästa luvan i det?

Köp snögg (skummgummi med klisterundersida) och lägg en kompress över såret och snögg ovanpå. Sen kanske man kan ta lite expandover för att fästa det ordentligt. Kolla med din klinik eller apotek om dom säljer.

Jag vet inte om det kanske inte är tillräckligt, men det finns sårplast med tjära (Tar Plaster) som ger som en osynlig 'film'/hinna över såret, så flugorna inte kommer åt det. Fungerar inte jättebra om det är vätskande sår dock, men annars är det suveränt. Värt att prova kanske?

Tack snälla ni för svar, nu har jag fått lite tips som jag kan spinna vidare på!

:bow:

Mvh Milene

(Mottager gärna FLER tips...;))

Sår läker bättre fuktigt. Använder du bra bandagematerial får såret ändå tillräckligt med syre. Bättre att bandagera med rätt grejor än att flugorna har kalas i såret.

Köp snögg (skummgummi med klisterundersida) och lägg en kompress över såret och snögg ovanpå. Sen kanske man kan ta lite expandover för att fästa det ordentligt. Kolla med din klinik eller apotek om dom säljer.

Jag har använt sådant till sår. För att få det luftat ordentligt, gjorde jag två lika stora bitar av "snögg" (heter det så?), i den undre sklippte jag ett hål ngt större än såret, och fäste denna mot hästen. Sedan fäste jag en kompress, ngt större än hålet, på den andra biten snögg, och limmade ihop. Då låg inte kompressen direkt an, och det fungerade bättre för min del...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
970
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 018
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 351
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka