Bambino cat

MrsScabtree

Trådstartare
Men hur fan kan det ens vara lagligt? :( Nej, bilden är inte manipulerad.

bambino-willie.jpg
 
Sv: Bambino cat

Måste ju vara korsning mellan sphynx och något mer :S
En sphynx har ju långa ben och lång kropp, men den har ju nakenheten och huvudet. Vad kan det vara mer ?
Stackars katt, Kan inte vara lätt att leva ett normalt kattliv med dom där korta benen :S

/ Lindha - ägare till fyra underbara sphynxar :love:
 
Sv: Bambino cat

Munchkin+sphynx. Det avlas fram en mängd olika kortbenta katter i USA sedan munchkin-genen upptäcktes. Jag gillar det inte, men i sak är det ju inte värre än att föda upp taxar (OK, nakna taxar). Det handlar om samma typ av defekt och än så länge har jag inte kunnat finna information om att katterna lider av det.
 
Sv: Bambino cat

fast den här katten står ju på haserna ?? Mer schäferstuk kanske :-)(obs skämt )

Har aldrig sett en tax med sådan benställning ?? Eller inget djur ??

Tesora
 
Sv: Bambino cat

fast den här katten står ju på haserna ?? Mer schäferstuk kanske :-)(obs skämt )

Har aldrig sett en tax med sådan benställning ?? Eller inget djur ??

Tesora

Fast det är bilden som är skum. Munchkin-anlaget påverkar inte på annat sätt än att benen blir kortare. Gör en bildsök på google på "munchkin cat" så ser du att katterna står och går precis som andra katter (dvs. inte på haserna). De har bara kortare ben.
 
Sv: Bambino cat

Hittade en blogg med texten:

"The Bambino dwarf cat is a cross between the Sphynx and the Munchkin (the founding dwarf cat breed). The Minskin is a cross between several cats, the Sphynx, Munckin, Burmese and Devon Rex."

"The Bambino is a short legged Sphynx"

Men egentligen borde det ju vara en annan dvärg gen som gör benen sådär? Eller ja... Vilka gener de sparat i aveln..
 
Sv: Bambino cat

Munchkin+sphynx. Det avlas fram en mängd olika kortbenta katter i USA sedan munchkin-genen upptäcktes. Jag gillar det inte, men i sak är det ju inte värre än att föda upp taxar (OK, nakna taxar). Det handlar om samma typ av defekt och än så länge har jag inte kunnat finna information om att katterna lider av det.

Jag har själv varit taxägare och håller med dig, det är inte mer rätt att föda upp en tax. Jag hade gärna sett taxar med längre ben och kortare rygg!

Har inte katter ett behov av att klättra och jaga? Hur gör dem det med den kroppen?
 
Sv: Bambino cat

Klättrar gör dem. Jagar? Ingen aning. Jag antar att de flesta hålls som innekatter. Alla de olika munchkin-varianterna som finns är fortfarande mycket ovanliga och främst en amerikansk företeelse. Uppfödare som experimenterar (endast munchkin har nått status som etablerad ras, minskin ligger i första fasen för att godkännas hos TICA) så jag tvivlar på att de förekommer som utekatter.
 
Sv: Bambino cat

Fast innekatter måte ju också få jaga, om det så bara handlar om att få fatt i en boll. Att de KAN göra det (inte med råge, men det fixar uppgiften på ett ungefär) anser inte jag vara grönt ljus för att något liknande ska få fortsätta.
En munchkin/bambino är med stor sannolikhet mer handikappad än vad en "vanlig" katt är. Hur är det med ryggproblem och artros inom rasen?
 
Sv: Bambino cat

Fast innekatter måte ju också få jaga, om det så bara handlar om att få fatt i en boll. Att de KAN göra det (inte med råge, men det fixar uppgiften på ett ungefär) anser inte jag vara grönt ljus för att något liknande ska få fortsätta.
En munchkin/bambino är med stor sannolikhet mer handikappad än vad en "vanlig" katt är. Hur är det med ryggproblem och artros inom rasen?

Jag är som sagt ingen förespråkare av rasen/raserna men enligt uppfödarna och de filmer jag har sett med katterna ger inga signaler om att de är rörelsehindrade på något sätt.

Har inte hört ett ord om ryggproblem eller artros om rasen/raserna. Å andra sidan är de amerikanska uppfödarna sällan duktiga på att outa hälsoproblem.
 
Sv: Bambino cat

Taxar har ju problem med diskbråck och artroser, så det torde ju vara detsamma för en bambino tycker man.
 
Sv: Bambino cat

Taxar har ju problem med diskbråck och artroser, så det torde ju vara detsamma för en bambino tycker man.

Det är inte helt säkert. Katters skelett och leder är lite annorlunda konstruerade än hundars. Katters kroppar är ju konstruerade för att springa, klättra och ha sig på ett lite annat sätt än hunden.

Men jag delar din oro och tyvärr tror jag inte att det är någon uppfödare av dessa katter som undersöker sina katter på det sättet. Uppfödare av tex. scottish fold vägrar ju konsekvent att röntga lederna på sina katter (för det behöver ju inga andra göra i förebyggande syfte) och jag tror inte att munchkin-folket är bättre.
 
Sv: Bambino cat

*KL*

Två gånger de senaste veckorna har Kunskapskanalen sänt en dokumentär från national geographic som heter Kattens vetenskap. Handlar egentligen om forskarnas jakt på den plats där katten en gång blev domesticerad.

En amerikansk kvinna som föder upp den där sphynx/munchkinkorsningen finns med. Hon framstår inte som något föredöme för kattaveln. Hon säger "jag kan inte måla en katt på en duk, men med gener kan jag måla en katt." Katter verkar alltså vara som modellera för henne - hon skapar dem till det hon vill.

Och hennes kortbenta nakna hona ser bara tragisk ut. Men nakna katter är bra för folk som är allergiska eller inte vill få katthår inomhus, säger hon:grin:
 
Sv: Bambino cat

Nej, hon är verkligen inte ett föredöme. Hon har inte bara uppenbart sjuka katter (snorar och har rinnande ögon) utan hon håller dem i små burar också.
 
Sv: Bambino cat

Ja, jag såg också det med burarna. Dessutom verkade hon ha mängder av olika raser hemma, det känns ju som om hon bara har dem för att göra spännande avelsexperiment med.
 
Sv: Bambino cat

Det jag reagerar på är benställningen bak, vilken ser väldigt ansträngd ut på alla bilder jag hittar. (har dock aldrig sett en enda i verkligheten!) Haserna får en så konstig vinkel, jag undrar hur det ser ut när katten springer eller hoppar.
 
Sv: Bambino cat

btw, vad är det som sticker ut från svansen? :p Bara fel på bilden?

Det är svanstippen du ser. Den är rullad liksom.

Också lite fundersam på benställningen, men dom går tydligen som vanliga katter, så jag vet inte. Måste bli väldigt framåtlut? Det är ju vad jag ser egentligen bara frambenen som är korta, bakbenen ser ut att vara lika långa som på alla katter?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 150
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
268
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
165
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp