J

Josse58

min pålle fick sig ett balltramp i hagen i fredas, men är nu på god väg att bli bra. undrar om ngn här som har häst som haft balltramp.. och hur ni gjort i forts. funderar på att köpa sådan kotring, eller ballring, eller va de heter, så han inte gör det i forts. han har börjat skada sig mycket i hagen på sistone :/

Sv: balltramp

Brukar han trampa på sej mycket så kan ju boots eller en kotring vara bra (föredrar boots själv) men var det en enstaka händelse så är det knappast nödvändigt.

Brukar han trampa på sej mycket så kan ju boots eller en kotring vara bra (föredrar boots själv) men var det en enstaka händelse så är det knappast nödvändigt.

jo, så har jag med tänkt.. men det är rätt tråkigt ifall han gör det igen och får stå pga av det :/

Jo, men nackdelen med att ha det fast han inte behöver är ju att det kan uppstå skav och typ mugg på hösten/våren när det är lerigt och samlas massa gegg under bootsen/innanför kotringen. Om han inte trampar på sej hela tiden är det bäst att låta bli, tycker jag.

Har det dykt upp på sistone skulle jag fundera på vad som förändrats. Har du bytt hovslagare nyligen? Hur ser hovarna ut? Hur rör sig hästen, har den börjat föra benen annorlunda mot förut osv.

Ja, min häst har haft det en gång och sen dess har jag använt boots... Du kommer ju se på bootsen i fall de behövs eller inte... Min häst trampar nämligen sönder en del boots också;)

Min häst trampade sig två gånger på kort tid och den ena gången trampade han även av sig ena framskon (i hagen ska tilläggas). Nu har han boots på sig i hagen, och på dem märker man också att han trampat sönder lite. Så länge man håller rent och bra koll varje dag så tror jag inte att det gör någon skada att ha boots på.

Min häst trampade sig 2 ggr i vintras, 1 ggr i boxen och 1 ggr ute, ingen fara.

I torsdags fick hon syns med 4 stygn och har då i hagen trampat av loss i princip all hud i karleden. Hon trampar sig alltså ovanför bootsen!

Jag tänker därför införskaffa ett par frambensskydd jag hittat på h*öks, som skyddar hela benet, kotan, och går ner som boots, hon kan omöjligt trampa sig där igen (hoppas jag)

Liknande trådar

Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
32 33 34
Svar
671
· Visningar
48 785
Senast: Ray
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 173
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur