Pansi

Trådstartare
Hej! Min häst fick ett ganska otäckt balltramp av en annan häst
för tre veckor sedan som resulterade i ett stort öppet sår och
en rejäl lös hudflik. Kontaktade såklart veterinär som rådde mig att tvätta ordentligt och bandagera varje dag samt att låta hästen ta det lugnt i 5-6 dagar och ringa om den blev sämre.
Använde penicillinsalva första 10 dagarna, och använder nu bio farmabs irish gel som sägs ha läkande effekt.
Fortfarande efter tre veckor är såret öppet och köttet är framme, men hudfliken har växt fast utan komplikationer och jag tycker nog att såret börjar krypa ihop lite.
Undrar om någon här har erfarenhet av detta och ett hum om läkningstiden? Räknar själv minst 4-6 veckor till, men det är bara en gissning från min sida, så någon som vet ?

Senast ändrad:
Sv: Balltramp

Hej! Balltramp kan kan ibland vara svåra att få bukt med, som du redan vet är det viktigt att hålla rent. Hur djupt är det? Har du sondat? Sådana sår kan ibland vara svårläkta, svallkött?Användning av penicillinsalvor som streptocillin kan till en början vara bra att använda, men fördröjer även sårläkningen. Vätskar såret? luktar det ngt? Jag tycker det är bra att lägga om med zinkabandage. Rengör såret, sätt på zinkabandage, linda upp i karleden samt ner över hoven, var noggrann med att hoven är ren. Låt sitta 2 dagar, ta av låt lufta. Fortsätt så till det har dragit ihop sig ordentligt, se till bara att du inte får ngt skav av zinkabandaget, linda inte för hårt. Är hästen ohalt och inte har någon feber eller ömmar för tryck så tycker jag att man kan motionera som vanligt. Läkningstiden är olika för det som är problem är ju att de ofta trampar sig igen.....lycka till!

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 684
Senast: Karminnie
·
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 698
Senast: NinaochRambo
·
A
Hästvård Pållan lyckades skaffa sig ett härligt balltramp idag när hon lekte vildhäst, trots boots på, precis lagom tills vi skulle iväg och...
Svar
3
· Visningar
8 044
Senast: amanin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka