Balltramp, vad nu göra?

Sv: Balltramp, vad nu göra?

Va? Dom ska ju vara klistriga? Jag har hållt på med vetflex hela sommaren på valackens bamsesår, gick åt två-tre rullar per dag (dyyyrt :eek: ) men visst sjutton är dom klistriga.

Ullis

Min är inte klistriga alls ju :mad: Har köpt två rullar för att ha på min hästs hov och jag var tvungen att tejpa över för att det skulle sitta kvar.

Tänk bara på att om du använder väteperoxid så ska du torka av såret efteråt. Väteperoxiden kan svida ganska rejält och det som händer när det bubblar är att smutsen "bubblas ut". Du ska ha fortsätta hälla på tills det nästan slutat bubbla.

Ville bara säga att då min hand var skadad, (fläktskada) så användes väteperoxid många gånger i mina sår, o det sved inte ett dugg, det var bara intressant att sitta o se då det bubblade, men det kändes ingenting annat än lite kallt...

Jag satt och funderade lite på användningen av väteperoxid, och kom fram till att det kan väl inte vara bra att änvända det flera ggr på samma sår?!
En gång måste ju räcka mer än väl, eller hur har ni gjort?

Tänkte också som du, det borde ju inte kunna läka ordentligt om man häller på sånt varje dag. Men jag vet inte, det kanske inte stör läkningsprocessen?? :confused: Man ska ju tex inte använda jodopax om inte såret är helt färskt eftersom man då förstör för läkningen.

Malu

Fråga din hovis om han kan borra nya broddhål i första sömhålen.Det brukar jag göra åt dom hästar som trampar sig. Jag bor i nedre Norrland så jag är van att hålla på med broddar och snösulor. :cool: Eller prova med låga brodd i tån.

Väteperoxid ska man bara använda om såret är skitigt. Man gjör rent med Väteperoxid en gång det kokar bort alla bakterier. Om man använder det daglingen så tar det bort nya huden som växer ut. ;)
Men jag kan starkt rekomdera Väteperoxid till sårtvätt vid skada.:idea:

Lill Hovis skrev:
Väteperoxid ska man bara använda om såret är skitigt. Man gjör rent med Väteperoxid en gång det kokar bort alla bakterier. Om man använder det daglingen så tar det bort nya huden som växer ut. ;)
Men jag kan starkt rekomdera Väteperoxid till sårtvätt vid skada.:idea:
Kokar?? :eek:

hurtigmartina skrev:
Hästen fick för en tid sen ett balltramp på ena fram. Var väldigt litet så tfvättade det bara och sen började den att läka ihop.

Sen igår, hästen kommer in från hagen och har på samma ställe rivit upp sig men nu mkt större. Kom ara lite blod då den inte var så färsk.

Funderar vad ska man göra?

Han fick boots på dig idag på ena fram, vore ett alternativ att plocka bort broddarna under dagen?

det är snö här uppe, men i hagen deras är det inte halt då det är så mkt snö. det blir plums för deras del.

eller vad ska man hitta på??

Då det inte framgår var eller hur detta "återkommande" balltramp inträffat samt hur den är broddad(för det va den ju tydligen på n.g.t. sätt) så är det ju väldigt svårt ge ngt mer utförligt tips än skydda ballarna.

Lill Hovis skrev:
Fråga din hovis om han kan borra nya broddhål i första sömhålen.Det brukar jag göra åt dom hästar som trampar sig. Jag bor i nedre Norrland så jag är van att hålla på med broddar och snösulor. :cool:och ha låga brodd i tån.

Borde vara ett bättre tips eller???

Ah :idea: , tänkte nästan det, jag med. Undrar om min kemilärare kan berätta vad väteperoxid är för ämne/ämnen :D ;)

Liknande trådar

Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 740
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 045
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 385
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar