Balltramp, vad nu göra?

H

Havregryn

Hästen fick för en tid sen ett balltramp på ena fram. Var väldigt litet så tfvättade det bara och sen började den att läka ihop.

Sen igår, hästen kommer in från hagen och har på samma ställe rivit upp sig men nu mkt större. Kom ara lite blod då den inte var så färsk.

Funderar vad ska man göra?

Han fick boots på dig idag på ena fram, vore ett alternativ att plocka bort broddarna under dagen?

det är snö här uppe, men i hagen deras är det inte halt då det är så mkt snö. det blir plums för deras del.

eller vad ska man hitta på??

Sv: Balltramp, vad nu göra?

hurtigmartina skrev:
Hästen fick för en tid sen ett balltramp på ena fram. Var väldigt litet så tfvättade det bara och sen började den att läka ihop.

Sen igår, hästen kommer in från hagen och har på samma ställe rivit upp sig men nu mkt större. Kom ara lite blod då den inte var så färsk.

Funderar vad ska man göra?

Han fick boots på dig idag på ena fram, vore ett alternativ att plocka bort broddarna under dagen?

det är snö här uppe, men i hagen deras är det inte halt då det är så mkt snö. det blir plums för deras del.

eller vad ska man hitta på??

Hej,

Lukas gjorde ett liknande balltramp i höstas. Vi hade upp veterinären som kikade på det eftersom det blödde en hel del. Vi fick order om att rengöra med klorhexidin och ha det lindat de första 2-4 dagarna med kompress och klisterlindor (så det skulle ta ihop) sedan utan bandage och sprutade blåspray på innan han gick ut. Det läkte ut snabbt och fint.

Frågade om boots då och hon sa att man skulle undvika det tills det hela läkt. Boots tyckte hon man skulle ha i förebyggande syfte.

~Ingrid

Hej.
Det ska jag prova göra, linda ett par dagar och sedan se. Jätte bra!

Tack, och förhoppningsvis går det bort =)

men tog ni och lindade om varje dag och rengjorde? de måste man väl , eller?

är helt ny med det här med ball tramp eftersom han stod utan skor förra året..

men nå väl, ska prova linda..

/M

Vi tvättade varje dag men i stället för lindor har vi använd lakansbitar som vi knutit runt hoven. Sitter faktiskt förvånandsvärt bra och man kan ta en ny ren varje dag. :idea:

Jag skulle nog bara plocka bort broddarna i tån om jag hade en häst som var så tight.

hurtigmartina skrev:
Hej.
Det ska jag prova göra, linda ett par dagar och sedan se. Jätte bra!

Tack, och förhoppningsvis går det bort =)

men tog ni och lindade om varje dag och rengjorde? de måste man väl , eller?

är helt ny med det här med ball tramp eftersom han stod utan skor förra året..

men nå väl, ska prova linda..

/M

Ja vi tog bort och rengjorde varje dag. Först sköljde jag ordentligt i dushspiltan och efter det med klorhexidin. Sedan på med torr kompress och klisterlindor. Fungerade fint och satt stadigt.

~Ingrid

Klisterlindor = vetflex (antar att det är det de menar) finns på hööks, apoteket, granngården.

Ullis

För ett år sedan trampade sig min valack rätt så djupt, jag lät honom gå ensam i lika stor hage som vanligt, tvättade med jodopax och bytte bandage(vetflex) varje dag (galoppbandage) mellan trampet och bandaget lade jag bomull 'dränkt' i jodopax, hans var djupt och det tog ett bra tag innan de läkte och han slutade halta, men bra blev det :)

Ja, det var väl det jag tänkte, men de är ju inte klistriga, jag måste använda tejp under.

-Lånar lite-

I helgen så fick en häst i stallet balltramp och då stog jag och ägaren till hästen (ävenstallägaren) och pratade lite om sår, då berättade hon att hon hade köpt väteparoxid (tror att det va-paroxid) på apoteket o hällt på såret, det fräte och bubblade sa hon :eek: :eek: , men att såret var suuuuperfint, det var helt fin "kött" och såret läkte jättebra. :confused:

Så jag frågade henne lite undrande vad hon har fått allt detta ifrån, och då berättade hon att det var en annan hästmänniska (som är väldigt erfaren och duktig) som hade berättat detta för henne.

Är det någon som har hört talas om detta??

Ägaren sa att det såg ut som om det skedde en kemisk reaktion och att "ämnet" typ brände av det fula kanterna på såret.

Det är helt underbart väterperoxid. Jag har hällt mitt i en spray flaska å det funkar super. Ett sprut på varenda litet sår som min lilla klant häst får så har det näst intill läkt till dan efter. :)

Men gu av bra :) :D , jag är så nyfiken så jag sak testa det "nästa gång", hmm, ok, helst ska det inte bli någon nästa gång men mitt lilla klanarsle kommer får sår många ggr mer..:crazy:

Exakt vad är det som väteperoxiden gör, vet du det? Skulle ju vara en fördel o veta iof, om det desinfekterar, eller hjälper huden att "repa sig" eller, jao.? ;)

Glimfeather skrev:
Hej! Var köper man klorhexidin? Apoteket? Och klisterlindor? Har de något speciellt namn?

Hej,

Klorhexidin köper du på apoteket, jag har alltid hemma i fall att. Klisterlindor = vetflex finns även de på apoteket men brukar vara billigare på en hästaffär eller Granngården.

~Ingrid

När vår vallack hade spiktramp sprutade vi väteperoxid i "hålet" vid gips/bandagebyte. Det enda jag har hört är att väteperoxiden "kokar" rent i såret, så jag gissar att det dödar allt som inte ska vara där (och lite till...??). Min uppfattning är att det hjälpte jättebra, har av någon underlig anledning inte funderat på att använda det till andra sår, måste prova nästa gång.

:bow: tack så mycket. Har inte hittat det på apoteket, ska det gå att köpa där eller är jag helt fel ute?

Väteperoxiden är bra för sticksår och djupa sår där det är svårt att komma åt, det blir vitt skumm när peroxiden kommer i kontakt med var och bakterier så det ser ut som det fräter....
Dock säger dom på apoteket att dom inte rekommenderar det längre så jag vet inte jag! Har bara använd det engång!

Glöm inte att Väteperoxiden ska förvaras i kylskåp...

Andrea1 skrev:
Väteperoxiden är bra för sticksår och djupa sår där det är svårt att komma åt, det blir vitt skumm när peroxiden kommer i kontakt med var och bakterier så det ser ut som det fräter....
Dock säger dom på apoteket att dom inte rekommenderar det längre så jag vet inte jag! Har bara använd det engång!

Glöm inte att Väteperoxiden ska förvaras i kylskåp...

Hade dom nån förklaring till att dom inte rekomenderade väteperoxid längre?
Brukar använda det själv tycker det är skit bra...

Liknande trådar

Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 740
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 045
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 385
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar