Balltramp igen, tips på skydd i hagen? (Professionals Choice, erfarenheter?)

Aleel

Trådstartare
Som rubriken säger, balltramp igen. Första för snart två veckor sen, hade precis börjat rida igen och så igår var det ett till :confused: Denna gång djupare än det första, ponnyn står nu i sjukhage. Förstår inte riktigt vad han håller på med, nån mer som har problem med detta nu? Jag funderar på om det kan vara att det är lerigt i hagen och han halkar runt.

I alla fall så lär jag göra nånting åt det, vill absolut inte ha ett till och nu är dussutom båda ballarna på samma hov uppslitna så han får definitivt inte trampa till där igen.

Läste i en annan tråd om boots från Professionals Choice, nån som har erfarenheter av dessa att dela med sig av? Såg att det fanns några olika sorter, nån som vet vad det är för skillnad på dem annat än priset? Har tyvärr ingen återförsäljare i närheten så jag måste beställa från nätet och kan därför inte klämma o känna som jag egentligen vill ;) Finns det ngt annat märke som kan funka?

Tacksam för svar :)

Sv: Balltramp igen, tips på skydd i hagen? (Professionals Choice, erfarenheter?)

Har både skydd och boots på min nu för tiden pga av div skador..

Många här som förespråkar inget alls i hagen- vilket jag till viss del kan hålla med om men när skadorna börjar bli många och kostsamma känns det som ett bra alternativ!! :)

Mitt råd är att ha ett par tre olika att byta med, det blir lätt skav annars. Jag har såna lite tjockare neoprenboots, dels från HorseGuard, Globus och sen några från H**ks som jag alternerar med.

Sv: Balltramp igen, tips på skydd i hagen? (Professionals Choice, erfarenheter?)

inga erfarenheter av ball tramp men verdus har ju boots som skyddar mot det, googla "boots ball tramp verdus" så är det andra bilden.

Min häst gick under många år med just professional choice boots dagligen, både under ridning och i hagen. (Quick wrap bell boots heter de visst. Länk: http://store.profchoice.com/QuickWrapBellBoots-p/bb10xb.htm)
På den tiden var p.c. det enda märke som hade dubbel-lagrade neoprenboots och de kostade en förmögenhet. Men de funkade utmärkt, satt på plats, lätta att spola av med slangen och formade sig fint efter foten och gav aldrig någonsin skav. Trots att pållan gick till skenbenen i göteborgsk blålera. Jag upplevde att dessa boots hade utmärkt dämpningsförmåga och var mycket hållbara. Jag hade två par till vardags och ett par till tävling, mer behövdes inte under alla år hästen var igång i träning och tävling.

Nu för tiden finns ju många boots som är gjorda i liknande neoprenmaterial, men jag har ingen erfarenhet av dessa och vet inte om de har samma utmärkta skyddsegenskaper som p.c. hade. I just mitt fall var det just dämpningen från yttre slag (när bakhoven slår i framballen) som var avgörande, eftersom det var förbenade hovbrosk som skulle skyddas och som frakturerades ifall de utsattes för slag.

På min häst kunde en del balltramp undvikas genom att hon skoddes så att överrullningen blev lite kvickare fram så att hon snabbare hann få undan frambenen innan bakbenen kom ikapp. (Fullblod med brett ställ bak och smalare fram). Samt ALLTID boots på.

Deras Ballisstic boots, gjorda i materialet Kevlar tror jag, funkar kanonbra vid ridning. De sitter som berget och skyddar där de ska - vet dock inte hur de funkar att ha på ständigt i hagen. Sen har jag för mig att jag har sett en hel modell också i Prof Choice, där du har både boots och skydd för skenan. Tror de kan heta Mudboots eller liknande. Jag tycker att alla Prof chioce skydd jag har provat har funkat kanonbra, hållbara och ger inga skav.

Såna boots har jag också, de ger verkligen utmärkt skydd!! Har haft dem i hagen men använder de bara vid transport och ibland ridning nu eftersom kardborren börjar blir väldigt sliten på ena paret.

Materialet är otroligt hållbart, de har inte ett enda hål. Brukar ha Horze neoprenboots i hagen nu och där går det med ganska många set om året...

Tack för era svar :) Jag håller fortfarande på och klurar på ett par pc men vill se dem först, hästen har väldigt stora men låga hovar. De i neopren från Granngården gick alldeles för långt ner i bak, blir samma sak med gummiboots. Hittade ett par på H**ks som ser ut som en blomma, eller typ som blomblad som övarlappar varann. Går inte ner så långt och är mjuka och ligger bra. Så det har blivit ett par såna men precis som Jois skrev så skulle jag vilja ha minst ett par till av annan modell. Hittills ligger de här bra och ger ingen skav men det är nog bra att alternera och få "tryckpunkter" på andra ställen.

jag har två hästar som trampar sig REJÄLT på ballarna och trampar av sig dröser med skor. jag löser det med att jag har hor*es billigaste boots ro i hagen. den som jag rider rider jag i PCs boots fram. testade dock ha dem i hagen och de åkte bara upp när han trampade i leran och då snurrade de runt och så låg ballarna helt oskyddade, inte att rekomendera! men i ridningen är jag super nöjd men de har vart lite små i storlekarna..

Liknande trådar

Hästvård Luddig rubrik kanske men behöver lite andra tankar i det här. Hästen har i hela sitt liv gått barfota och fick skor i våras. Han var då...
Svar
11
· Visningar
3 022
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka