Balltramp eller?

A

Anneli 07

Min häst hade ett litet balltramp på höger fram ikväll när jag tog in honom, det var litet, knappt som halva min lillfingernagel, inget blod eller så, en liten, liten hudflik satt lös.
Möjligt att han trampat på något vasst i hagen eller lyckats trampa till sig själv, han har dock aldrig under alla år lyckats trampa på sig själv.
Bör man göra något med det eller bara låta det vara och hålla koll på det?
Någon som vet?
Tack på förhand :confused:

Sv: Balltramp eller?

Klipp bort fliken om det inte är djupt, tvätta rent och lägg på ett galoppbandage. Det sitter bra. Och om du har snö på backen och såret inte är så märkvärdigt kan du nog lämna det precis som det är och hålla det rent.

Håller med!

Är det inte djupt så tvätta rent och låt vara.
Jag hade lindat över natten men låtit det lufta på dagen.
(Om underlag o väder tillåter)

Hjälp.. vår d-ponny har trampat sig ganska rejält nu på em. En stor flik sitter lös. Det har blödit och är ganska djupt samt att det är ytterligare ett relativt stort hål bredvid. Hur gör jag imorron när dom ska gå ut? Hagen är lerig och blöt. Kan jag linda? Med vad isåfall?

om det är väldigt lerigt så är ju risken att det kommer in skit innanför bandaget och gör mer skada, då kanske det är bättre att spola/tvätta rent när hästen går in ? kanske låta pålle stå inne någon dag och promenera 2 ggr/dag där det är torrt tills det börjat läka ? annars, om det inte är allt för sörjigt brukar det funka att lägga kompress, bomull och klisterbandage. eller ett zinkbandage.

Han får stå inne ett par dagar...
Har tvättat och haft på bluespray samt lagt på kompresser och lindat med fleecelinda.

Vad är zinkbandage?

zinkbandage är som ett bandage som är "dränkt" i typ zinksalva. fanns iaf. förr på apoteket, man lindade om och det blev nästan som ett gipsbandage.

vet inte riktigt hur jag ska förklara :crazy: jag har använt det på vet. rek. på tex. kross skador runt kronranden/ballarna. det "torkar" ur såret lite grand och skyddar bra eftersom det inte flyttar sig så lätt.

Synd på en grej som tydligen var bra.

Imorron ska han få komma ut. Har gjort en liten ny hage på ett högärde där ingen häst bajsat på många är (jag oroar mig för bajs i såret) Tyvärr är det mjukt i marken så han kommer väl att trampa sönder marken vad det lider men om det håller bara några dagar så är det mycket värt. Han får gå ensam och ha tjejen i stora hagen ngr meter bort. Blir mindre tramp och mindre bajs när han är ensam.

Imorron lägger jag på nya kompresser, lindar med flexlinda och sätter på neoprenboots. Hoppas han klarar sig hela dan då....

Iallalfall så ser såren torra o fina ut. Inga kanter har flikat upp sig. Inget vätskar. Hoppas det går vägen imorron.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 658
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
755
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka